جمعه بازار سبزوار یک دور همی پر نشاط، کاربردی و بی تکلف هفتگی


امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
جمعه ها را شاید اکثرا با خواب تا لنگه ظهر، تماشای فیلم و میهمانی های خانوادگی یا سفرهای نیم روزه بیرون شهری بشناسند، ولی اگر به جمعه بازار سبزوار سری بزنید، خواهید دید که در دل این روز تعطیل آخر هفته نیز می توان تکاپوی اقتصادی شماری از مردم شهررا مشاهده کرد که در فضایی بی تکلف و پر نشاط مشغول داد و ستد و چک و چانه و برو و بیاهایی هستند تا از پس این تلاش و تقلا برخی ملزومات زندگی خود را تهیه کرده و یا از دستفروشی در این بازار محلی، درآمدی کسب کنند و نانی بر سر سفره خانواده خود ببرند.
 
جمعه بازار سبزوار مثل یک دورهمی هفتگی است که به دور از تکلفات و تشریفات پاساژهای شیک و مغازه های لوکس داخل شهر، محیطی بسیار کاربردی را برای خرید فراهم می آورد و اتفاقا در آن می توان حضور اقشار مختلف جامعه را خصوصا در بین بازدیدکنندگان و خریداران مشاهده کرد که شاید نتیجه وجود تنوع مناسبی است که کالاهای عرضه شده در این بازار محلی مشاهده می شود. در اینجا می توان میوه، لباس، حیوانات فروشی دست آموز تا برخی وسایل برقی و الکترونیکی، ابزار آلات فنی و ... را با قیمت هایی پایین نسبت به قیمت همین اجناس در بازاراصلی شهر پیدا کرد.
 
امید گلباز یکی از مخاطبان گرامی اسرارنامه تعدادی عکس از جمعه بازار این هفته سبزوار به تاریخ آبان 97 برای تحریریه این مجله ارسال کرده است که از تنوع رنگ و دقت در چهره مردمی که چه به عنوان خریدار و چه فروشنده در این بازار گرد هم آمده و در این عکس ها نمود یافته اند، می توان یک نوع حس سرزندگی را دریافت کرد.
 
البته منکر این نکته هم نمی توان شد که شاید برخی از این افراد گرفتار انواع مشکلات اقتصادی و معیشتی باشند و حضورشان در این محیط کم امکانات از سر خرسندی و دلخوشی هم نباشد اما اقتضای این محیط شلوغ و پرتنوع وادارشان می کند که در پی کسب روزی یا تهیه ملزومات مورد نظرشان، انرژی و چالاکی بیشتری از خود نشان دهند. 
 
هر چند ممکن است میل به بزه و انجام برخی خرید و فروش های غیر قانونی نیز در چنین محیط هایی وجود داشته باشد، اما اکثرا فروشنده هایی که در جمعه بازار حضور می یابند، از آنجایی نیتشان کاسبی حلال و قانونی است، خودشان تا حد امکان مراقبند که رفتارهای مجرمانه و خرید و فروش های دردسرساز در محیط کسب و کارشان صورت نگیرد و آرامش و امنیت مجموعه را به هم نزند.  مشاهده رفت و آمد فراوان و آزادانه زنان و کودکان در این فضا نشان دهنده وجود سطح مناسبی از امنیت و هنجارمندی اجتماعی در جمعه بازار سبزوار است.
 
 شاید یکی از دلایل موفقیت و انسجام این فضا همین باشد که بدون دخالت خاصی از سوی دستگاه های اجرایی به صورت کاملا مردمی هر هفته شکل می گیرد و مردم خودشان بر مبنای قانون عرضه و تقاضا فعالیت این بازار محلی را پیش می برند. به هرحال به نظر می رسد، جمعه بازار سبزوار یکی از کانون های اجتماعی است که ارزش مطالعه و بررسی دقیق تر از نگاه جامعه شناسی و اقتصادی را دارد. 
 
با سپاس از آقایان احمد و  امید گلباز به خاطر همکاری در تهیه این مطلب
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما