آستان مقدس امامزادگان هفت معصوم کروژده

آستان امامزادگان هفت معصوم (علیهم السلام) در شمال روستای کروژده از توابع بخش جوین شهرستان سبزوار واقع شده است و  در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
به اعتقاد مردم محل اين بقعه محل دفن هفت معصوم از فرزندان امام موسى کاظم (علیه السلام) به نام ماصيه خانم و شش برادر او است.
 
 
بنا
 
بنای ساختمان شامل بقعه و ايوان الحاقى مقابل آن است. طرح بناى بقعه هشت‌ ضلعى به ارتفاع ۱۳/۳۰ متر و داراى گنبد کم‌خيزِ عرق‌چينيِ نوک‌ تيزى است که بر روى گردنيِ آن طاق‌نماهايى در گرداگرد تعبيه شده است. 
 
اصل بنا را بايد مربوط به قرن نهم دانست که در عهد صفويه، ايوانى با نيم تاق مقرنس‌بندى در برابرآن افزوده شده است. چهار نورگير مشبک، روشنايى داخل بنا را تأمين مى‌کنند. در داخل طاق‌نماهاى رديف پايين، نقاشى‌هايى صورت گرفته که مربوط به قرن اخير است. طرح هشت‌ ضلعى داخل بنا، در بالا، به شانزده ضلعى تبديل شده است و گنبد را بر آن استوارساخته‌اند بر بالاى طاق‌نماهاى رديف دوم و در زير پايهٔ‌ گنبد، کتيبه‌اى به خط ثلث وجود دارد که متن آن مربوط به مدح حضرت پيامبر (صلی  الله علیه و آله و سلّم) و ائمهٔ اطهار (علیهم السلام) به تاريخ «شعبان تسع و عشر و ثمانمائه» (۸۱۹ هـ.ق) است.
 
در داخل ايوان بقعه، دو سنگ قبر زيبا قرار دارد که تاريخ متن يکى از آن‌ها، به خط ثلث ۹۶۹ هـ.ق است و سنگ‌ قبر ديگر، به خط نستعليق و مربوط به «خواجه جلال‌الدين محمد بن رفعت و مغفرت دستگاه خواجه مظفر حسين» است. در طرفین ایوان، سنگ قبرهایی بوده که در حال حاضر به جای دیگر منتقل شده و متن آنها به شرح ذیل است:
 
سنگ قبر امیرجلال الدین احمد الشریف، خواجه جلال الدین محمد بن خواجه مظفر، امام قلی خان ولد علیخان، سلطان احمد بیک، قلیچ آقا ابن عالیجا، حسن خان بن الهیارخان. در طرفین ایوان، سنگ قبرهایی بوده که در حال حاضر به جای دیگر منتقل شده و متن آنها به شرح ذیل است:
سنگ قبر امیرجلال الدین احمد الشریف، خواجه جلال الدین محمد بن خواجه مظفر، امام قلی خان ولد علیخان، سلطان احمد بیک، قلیچ آقا ابن عالیجا، حسن خان بن الهیارخان.
 
نشانی
 
استان خراسان رضوی ـ شهرستان سبزوار ـ بخش جوین ـ دهستان بالاجوین ـ روستای کروژده.
 
زیارت نامه
 
اَلسَلامُ عَلَیکُم اَیُهَا السّادَةُ الاَزکِیاءُ، اَلطّاهِرونَ الاَولِیاءُ وَالدُّعاةُ الاَحفِیاءُ؛ اَشهَدُ اَنَّکُم قُلتُم حقَّا، وَنَطَقتُم حَقّاً وَصِدقاً وَدعَوتُم اِلی مَولایَ وَمَولاکُم، عَلانِیَةً وَسِرَّا، فازَ مُتَّبِعُکُم، وَنَجا مُصَدِّقُکُم، وَخَابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکُم، وَالمُتَخَلِفُ عَنکُم، اَشَهدوا لی بِهذِهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمعرِفَتِکُم وَطاعَتِکُم، وَتَصدیقِکُم وَاتَباعِکُم، وَالسَّلامُ عَلَیکُم یا سادَتی وَاَبناءَ ساداتی، اَنتُم بابُ اللهِ المُؤتی مِنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکُم زائراً، وَحاجاتی لَکُم مُستَودِعَةً، وَها اَنَا ذا اُستَودِعُکُم دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیم عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
 
***
 
سلام بر شما ای بزرگان پاک و مطهر و اولیاء الهی و ای دعوت کنندگانی که نهایت اکرام و الطاف و عنایات را روا داشتید، شهادت می دهم که شما به حق سخن گفته اید و راستگو بوده اید و به حق و راستی نطق نمودید و به سوی مولایم و مولایتان آشکارا و نهان دعوت کرده اید، رستگار و پیروز گشت کسی که شما را پیروی کرد و نجات یافت هر کسی که شما را تأیید کرد، ناامید و زیان دید آن که شما را دروغگو دانست. و آن که از شما روی گردانید، شاهد گواهی من باشید تا این که از رستگاران باشم به واسطه شناخت و اطاعت و تصدیق شما و تبعیت از شما. سلام بر شما ای سروران من و فرزندان سروران من، شما درهای الهی هستید که مردم از آن درها وارد می شوند و از میان آن درها به سوی خدا می روند و شما درهایی هستید که از آن درها دینمان و احکام الهی را می گیریم. به زیارت شما آمده ام و حاجت ها و خواسته هایم را نزدتان به ودیعت نهاده ام، من اینک دین و امانتم را و عاقبت کارهایم را و تمامی آرزوهایم را تا پایان حیاتم و هنگام مرگم در نزد شما به ودیعت می نهم و سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.
 
منبع:
پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی
ویکیپدیا
 
کد: 4553
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما