منطقه حفاظت شده پروند سبزوار بهشتی پنهان در نواحی کویری غرب خراسان

اگر این هفته هوس دارید سر به کوه و بیابان بگذارید، حتما این مطلب را بخوانید
 
همون کوهی که آهو ناز داره!
 
نمی دانم برای شما هم پیش آمده است که دلتان بخواهد کوله‌ای را بیندازید سر شانه، پاشنه کفش‌تان را بالا بکشید، شهر و همه دغدغه‌های روزمره‌تان را بیندازید پشت گوش و بزنید به جاده با این نیت که مقصدتان ناکجاآبادی زیبا باشد تا خاکستری شهر از خاطرتان برود؟ اگر چنین است، ما یک بهشت پنهان را به شما توصیه می کنیم: «منطقه حفاظت شده پروند» سبزوار .
 
*چطور برویم؟
بر شانه غربی روستای پروند شهرستان سبزوار، منطقه طبیعی پروند جا خوش کرده است. برای رسیدن به آن باید 75 کیلومتر در مسیر جنوب غربی شهرستان سبزوار حرکت کنید تا به روستا و بعد منطقه حفاظت شده طبیعی «پروند» برسید.
 
*چی می بینیم؟
 
پروند پُر است از جاذبه های دیدنی:
- هر آنچه تا به‌حال ندیدید: گونه های جالب و عجیب گیاهی و جانوری در این محدوده فراوان است از گیاهان دارویی که الان فصلشان است نظیر تاخ، بنه، گون، گز، بادام کوهی، اسکنبیل و قیچ گرفته تا گونه های مختلف حیات وحش شامل قوچ، میش، کل، بز، آهو و انواع پرندگان.
 
- از کوه تا غار هزارتو:کوه پروند به ارتفاع هزار و 455متر در جنوب غربی روستای پروند در دهستان فروغن واقع است. در دامنه های این کوه آهکی، آبخانه‌های انحلالی قرار دارد که در هنگام بارندگی پُرآب می شود. این کوه یک غار آهکی هم دارد که در ارتفاع هزار و 400 متری دامنه غربی کوه پروند و در ۷ کیلومتری جنوب غربی روستای پروند واقع شده است. با توجه به این که عمق واقعی غار نامعلوم است برای ورود به آن، هم به تجهیزات غارنوردی و هم به تجربه نیاز است.
 
-ارس ۴۰۰ ساله :در مجاورت این غار درخت ارس ۴۰۰ ساله قطوری دیده می شود که از دل سنگلاخ های خشک کوه پروند سر بر آورده است.
 
*چی ببریم؟
برای سفر به این منطقه گردشگری باید توشه مفصلی همراه ببرید، لباس، چادر و ادوات کوهنوردی در کنار مواد غذایی و آب، کمترین ادوات مورد نیاز شما است. دوربین عکاسی را هم فراموش نکنید، شاید یک بچه آهو یا کبکی زیبا در قاب دوربینتان بنشیند.
 
منبع: روزنامه خراسان
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما