چرا زنان قاجاری بسیار چاق بودند؟ / شکم بزرگ و غبغب ملاک زیبایی!!

 
حتماً تا به حال تصاویر زیادی را از زنان دوره قاجار به ویژه دوره ناصری دیده اید و شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا این زنان تا این حد چاق و فربه بوده اند.
 
طایفه قاجار، آخرین سلسه ترک تبار حاکم بر ایران بودند که حکومت آنها به دست رضا خان پهلوی برانداخته شد.
 
در زمان قاجار نیز مانند سایر طوایف ترک زمامدار حکومت ایران، چاقی یکی از ملاک های زیبایی و دلربایی زن به شمار می رفت! البته این مسئله در زمان قاجار به اوج خود رسید و مردان قاجار بیش از سایر سلسله های ترک به این موضوع اهمیت می دادند.
 
در زمان های قدیم (پیش از رنسانس) چاقی در کشورهای غربی نشان از ثروت و مکنت بود و این طور تلقی می شد که فردی که چاق است، توانایی خوب خوردن و چاق شدن را به واسطه ثروتمندی، داراست. این مسئله تا جایی در میان طبقه اشراف غرب حائز اهمیت بود که حکام و ثروتمندان پس از صرف غذا به عمد (مثلا با بردن انگشت به حلق) کل غذای خورده شده را برمی گردانند تا معده خالی شود و از نو به خوردن بپردازند! در مقابل فقرا، هیکل هایی نحیف و لاغر داشتند که ناشی از عدم بضاعت مالی و صرف غذای مناسب تلقی می شد.
 
اما چاقی در میان قاجاریان، نوعی زیبایی برای زنان به شمار می رفت. چنانچه با دقت در عکس های به جا مانده از آن دوره درمی یابیم، تعداد زنان چاق بسیار بیشتر از مردان فربه بوده است.
 
ایرانیان ملاک زیبایی زن را به جای صورت، به چاقی او می دانستند و همواره زنان فربه، از محبوبیت بیشتری در دربار شاهان قاجار برخوردار بودند. برای مثال به تصاویر زیر که متعلق به انیس الدوله، سوگلی دربار ناصرالدین شاه قاجار است دقت کنید:
 
کارلا سرنا، نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی پس از دیدار با انیس الدوله در سال 1294 هجری قمری، در خاطرات خود درباره وی می نویسد:
 
بسیار چاق و درشت اندام است و غذای زیادی می خورد... حتی به من خورده می گیرد و لاغر و خشکیده ام... می گوید مردان ایرانی زنان چاق را دوست دارند و هر چه زنی فربه تر باشد نزد شوهرش عزیز تر و مقرب تر است...
 
همچنین نقل کرده اند که روزی یکی از اشراف زادگان اروپائی در این باب از شاه قاجار سوال می کند و جویای علت می شود که چرا زنان چاق در دید او زیباترند و شاه قاجار در پاسخ می گوید:
 
شما به هنگام مراجعه به قصابی گوشت می ستانید یا استخوان!؟
 
در میان همین زنان چاق، علاوه بر شکم بزرگ، داشتن غبغب یکی از مهم ترین زینت های زن به شمار می رفته است و باز نقل می کنند انیس الدوله (که زیباترین زن عهد قاجار با معیار آن زمان به شمار می رفته) دارای غبغبی بسیار بزرگ و به اصطلاح هفت طبقه بوده است.
 
نظرت را بنویس
comments

مشاور

تاریخ خیلی آموزنده‌اس. اینطور نیست؟

www.npco.net

غبغب چه جذابیتی می تونه داشته باشه؟:))))) جالب بود

مستر

بسیار علای

فانوس وب

همیشه برام سوال بود

www.sitecode.ir

ممنون عالی

بوت چرمی دخترانه و زنانه

من بسیار علاقمند به تارخ هستم و همیشه بلاگ شم رو دنبال میکنم ممنونم بابت مطالب خوبتون

alsaed

خیلی مطلب مفیدی بود.

www.sitecode.ir

ممنون از سایت خوبتون

سئو وردپرس

چاقی یکی از ملاک های زیبایی و دلربایی زن به شمار می رفت! البته این مسئله در زمان قاجار به اوج خود رسید و مردان قاجار بیش از سایر سلسله های ترک به این موضوع اهمیت می دادند فقط این قسمتش (:

www.npco.net

چه جالب ممنون از مطالب خوبتون

www.sitecode.ir

عالی بود ممنون

http://www.sitecode.ir

متشکرم

مهسا

واقعا تصاویر جذابی داشت ممنون از سایت خوبتون

اعزام دانشجو به قبرس

اینا زن هستن. چی بگم با گذر زمان همه چیز عوض شده

سقف باریسول

اینا یه پا مردن بابا. ترسیدم

بالکن شیشه ای

هم خنده داره و هم نیاز به فکر.فربه!!! از سایت ریباتون منونم.

طراحی سایت در تبریز

ترسیدم واقعا چه وضعیه. ببین مردم عادی چه شکلی بودن با اون حساب

mina

سلام.مطلب خوبی بود ممنون .

آموزش سئو

بله به مرور معیارهای زیبایی تغییر کردند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما