آیا امام خمینی گفته: «دانشگاه باید دانشگاه باشد. دانشگاهی که دانشگاه نباشد، دانشگاه نیست؟»

امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در دوران حیاتشان به تناسب جایگاه و مسئولیت خطیرشان در کشور درباره بسیاری از موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اظهار نظراتی کرده اند که بسیار هم مورد توجه موافقان و مخالفان نظام قرار گرفته است.

متاسفانه در پاره ای از موارد از سوی برخی مغرضان کلام امام خمینی (ره) به شکل های مختلف تحریف شده و حتی در بعضی موارد به صورت های تمسخرآمیزی نقل می شود و برخی افراد نیز از سر کم اطلاعی نسبت به اصل منظور و دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب سخنان تحریف شده را باور می کنند.

یکی از معروف ترین جملات تحریف شده ای که از امام (ره) نقل می شود مربوط به دانشگاه هاست.

وبسایت پرسمان دانشجویی که زیر نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست، قبلا در مطلبی به شرح زیر به این موضوع پرداخته است:

منظور امام از بيان اين جمله كه مي فرمايند:(دانشگاه بايد دانشگاه باشد .دانشگاهي كه دانشگاه نباشد دانشگاه نيست) چه بوده است؟

با سلام و احترام خدمت شما ، آنچه در اين مورد از كلام امام نقل شده ، ناقص است ، متن كلام حضرت امام در اين باره اين چنين است:

«دانشگاه‏ و حوزه‏هاى علميه و روحانيون مى‏توانند دو مركز باشند براى تمام ترقيات و تمام پيشرفتهاى كشور. و مى‏توانند دو مركز باشند براى تمام انحرافات و تمام انحطاطات. از دانشگاه‏ هست كه اشخاص متفكر متعهد بيرون مى‏آيد. اگر دانشگاه‏، دانشگاه‏ باشد، اگر دانشگاه‏ واقعاً دانشگاه‏ باشد و دانشگاه‏ اسلامى باشد؛ يعنى در كنار تحصيلات متحقَّق‏در آنجا، تهذيب هم باشد، تعهد هم باشد، يك كشورى را اينها مى‏توانند به سعادت برسانند. و اگر حوزه‏هاى علميه مُهذَّب باشند و متعهد باشند، يك كشور را مى‏توانند نجات بدهند. علمِ تنها اگر ضرر نداشته باشد، فايده ندارد. تمام اين، وقتى ما به يك نظر وسيعى به همه دنيا و به همه دانشگاههايى كه در دنيا هست بيندازيم، تمام اين مصيبتها كه براى بشر پيش آمده است ريشه‏اش از دانشگاه بوده. ريشه‏اش از اين تخصصهاى دانشگاهى بوده. اين همه ابزار فناى انسان و اين همه پيشرفتهايى كه به خيال خودشان در ابزار جنگى دارند، اساسش از دانشمندانى بوده است كه از دانشگاه بيرون آمده‏اند. دانشگاهى كه در كنار او اخلاق نبوده است، در كنار او تهذيب نبوده است. و تمام فسادهايى كه در يك ملتى يا ملت‏ها پيدا شده است از حوزه‏هاى علميه‏اى بوده است كه متعهد به دستورات اسلامى نبوده‏اند. تمام اين اديانى كه ساخته شده است از دانشمندان و علما سرچشمه گرفته است. علمى كه پَهْلوىِ او اخلاق و تعهد اسلامى نبوده است، تهذيب نبوده است، دنيا را دانشگاه به فساد كشانده است. و دنيا را دانشگاه مى‏تواند به صلاح بكشد. دانشگاههاى سرتاسر جهان اگر موازين انسانى را، اخلاق انسانى را، آنچه كه در فطرت انسان است، در كنار تعليم و تعلّم قرار بدهند، يك عالَم، عالَم نور مى‏شود. و اگر تخصصها و علمها منفصل باشد از اخلاق، منفصل باشد از تهذيب، منفصل باشد از انسان آگاه، انسان متعهد، اين همه مصيبتهايى كه در دنيا پيدا شده است از همان متفكرين و متخصصين دانشگاهها بوده. اين دو مركز- كه مركز علم است- هم مى‏تواند مركز تمام گرفتاريهاى بشر باشد و هم مى‏تواند مركز تمام ترقيات معنوى و مادى بشر باشد. علم و عمل، علم و تعهد به منزله دو بال هستند كه با هم مى‏توانند به مراتب ترقى و تعالى برسند.( صحيفه امام ، ج13، ص 412-413)

منبع: پرسمان دانشجویی

نظرت را بنویس
comments

روشنک

بسیار عالی خواهشمندم در این زمینه ها در اینستاگرام و تلگرام هم کار کنید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما