در سایه بی توجهی مدیران فرهنگی شهرستان

تغییرات غیراصولی در نمای بیرونی سفره خانه قیصریه سبزوار

حمید معماری پژوهشگر معماری و فرهنگ بومی سبزوار که مدتی است روند تخریب یا دستکاری های غیراصولی در ابنیه تاریخی دیار سربداران را مورد توجه و پیگیری خود قرار داده، به تازگی پستی درباره حمام و سفره خانه تاریخی قیصریه منتشر کرده است که نشان می دهد مسئولان فرهنگی شهرستان باید دقت بیشتری در این گونه مسائل که مستقیماً به ثروت فرهنگی و تاریخی مردم سبزوار مربوط می شود، به خرج دهند و پیش از موافقت با اجرای هر طرح خاصی پیرامون بناهای تاریخی ابتدا از کارشناسان و صاحب نظران  خبره راهنمایی دریافت نمایند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این پژوهشگر سبزواری که کتاب معماری و معماران سبزوار را نیز پیش از این به رشته تحریر درآورده است ، مشکل پیش آمده برای نمای بیرونی حمام قیصریه سبزوار را به صورت زیر شرح داده است:

نمای بیرونی حمام قیصریه سبزوار پارسال و امسال

نماسازی با سیمان بشکل سنگ. این در حالی است که اینگونه نماسازی(سنگ طبیعی) در بناهای سبزوار جایی نداشته است. اینگونه اعمال در مرکز شهر و در کنار چشمان بسته میراث فرهنگی با هماهنگی چه کسی انجام می شود؟ اگر کارشناسان میراث فرهنگی دید خردمندانه نسبت به این بناها ندارند چه باید کرد؟
این حمام توسط حاج ملامحمد فرزند حاج ملاهادي سبزواري در مقابل مدرسه فخريه ساخته شده و قدیمی ترین حمام سبزوار است که سالهاست تبدیل به سفره خانه گردیده است هر چند که کاری نا شایست است.
قیصریه به معنی سرای دراز است و محل کار صنعتگران و پیشه وران ظریف کا ر مانند زرگران وگوهریان و سوزن دوزان بوده و دارای در نیز بوده که شب هنگام آنرا می بستندو صبح بازمی شده است .بنابراین می توان گفت حمام قیصریه درکنار چنین بازاری بوده است.
در کنار این حمام در بازار سرپوشیده و گنبدی سبزوار بازار مسگرها بوده است و هم اکنون نیز برخی از مسگرهای سبزوار در همین محل هستند.(منبع کتاب معماری و معماران سبزوار)

منبع: صفحه شخصی حمید معماری  در شبکه اجتماعی فیسبوک

نمای مناسب قبلی

 

نمای نامناسب فعلی

 

فضای درونی سفره خانه

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چگونه معماری اصیل  ایرانی  جای  خود را به معماری بی هویت امروز داد؟
 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما