جمعی از خبرنگاران سبزواری : رمز موفقیت در این حرفه عشق و علاقه ذاتی و پشتکار فراوان است

امروز سه شنبه 17 مرداد 91 جمعی از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ای و مطبوعاتی در محل معاونت استانداری و فرمانداری شهرستان سبزوار گرد هم آمدند تا ضمن دیدار و گفتگوی صمیمانه با تعدادی از مسئولین فرهنگی و سیاسی شهرستان از مسائل ، مشکلات ، نیازهای خود بگویند.

در این جلسه همچنین از خبرنگاران شهرستان به پاس فعالیت های رسانه ایشان تقدیر و تشکر به عمل می آید.

مجله اینترنتی اسرارنامه نیز به همین مناسبت فرخنده ضمن تبریک به همه همکاران رسانه ای خود در غرب خراسان رضوی و شهرستان های سبزوار ، داورزن ، ششتمد ، خوشاب ، جغتای ، جوین و ... گزارشی تهیه کرده است .

بنا برهمین گزارش جمعی از خبرنگاران سبزواری در آستانه روز خبرنگار در گفتگو با خبرنگار ایرنا و خبرنگار آزاد اسرارنامه از فراز و نشیب های کار خود سخن گفتند.

این خبرنگاران که اغلب از عدم تأمین اقتصادی مناسب حرفه خبرنگاری برای شاغلان آن گلایه مند بودند ، رمز موفقیت در این کار را تنها وجودعشق وعلاقه ذاتی در فرد به حرفه خبرنگاری و پشتکار زیاد وی دانستند.

رضا نامنی مسئول دفتر واحد مرکزی خبر در سبزواردیدگاه ها و نوع فعالیت خود را در زمینه فعالیت رسانه ای در گفتگو با خبرنگار ما چنین شرح می دهد : در سالهایی که خارج از سبزوار زندگی می کردم متوجه شدم که با وجود توانمندی های بالای تاریخی و فرهنگی ونیز شایستگی های موجود این شهر ، نوع نگاه ها نسبت به آن چندان مطلوب نیست. و احساس کردم باید به لحاظ رسانه ای نگاه مثبتی در این زمینه به وجود بیاید.

رضا نامنی متولد 1353 و دارای حدود 15 سال سابقه کار رسانه ای است که 13 سال آن را در صدا و سیمای مرکز خراسان به عنوان تهیه کننده ، کارگردان ، محقق و ... فعالیت کرده است. وی از حدود یک سال و نیم قبل به سبزوار آمده و فعالیت رسانه ای خود را در دفترواحد مرکزی خبر سبزوار پی گرفته است.

نامنی به گفته خود از ابتدای کار در حوزه خبری سبزوار دو هدف را مد نظر داشته است :

1-ایجاد و حفظ فضای وحدت وهمدلی بین اصحاب رسانه شهرستان درجهت پیگیری هرچه بهتر و بیشتر آن دسته از معضلات اجتماعی که می توانند با دخالت صحیح رسانه ها برطرف شوند.

2- تأکید برضرورت جنبه امیدبخشی فعالیت های رسانه ای که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری هم قرارگرفته است.

 

3- توجه همه جانبه به تمامی مناطق و مسائل موجود در شهرستان سبزوار حتی مسائل دورافتاده ترین نقاط روستایی .

به گفته این فعال رسانه ای هم اکنون یکی از افتخارات دفتر مرکزی خبر واحد سبزوار این است که حدود 70% از خبرها و گزارش های خود را در زمینه فرهنگی تهیه و تولیدکرده است. این دفتر همچنین برای انتشار گزارش ها و خبرهای مربوط به سبزوار فقط به صدا و سیمای خراسان رضوی محدود نمانده ، بلکه بسیاری ازگزارش های تهیه شده از سبزوار در خبرهای سراسری رسانه ملی نیز منتشر شده است .

 رضا نامنی درمورد موفقیت های دفتر مرکزی خبر واحد سبزوار می گوید : این واحد توانسته برخی از سوژه های جذاب رسانه ای را برای اولین بار در رسانه های ملی کشور مطرح کند. از جمله این موارد می توان به گزارش های مربوط به وضعیت کار جایگاه های CNG ، مقادیر اشتباه قبوض آب و برق و گاز که به شکلی باورنکردنی برای برخی شهروندان صادر شده بود ، اشاره کرد، که این گزارش ها بعداً در شهرها و استان های دیگر نیز تهیه شد.

 وی معتقد است هم اکنون سبزوار در رسانه های ملی واستانی حضور پررنگ و موفقی دارد که این به خاطر پیشرفت جامعه خبری ماست و وبسایت ها و نشریه های محلی نیز دارند به این جریان کمک می کنند تا سبزوار امروز در جایگاه یکی از مهدهای خبری استان قرار بگیردو جامعه خبری سبزوار به یک تکامل و تحول خوبی که هم اکنون مشاهده می کنیم برسد.

نامنی با نگاه مثبتی به کار خبرنگاری می نگرد و معتقد است دشواری های این کاربه ویژه در ابتدا ، امری طبیعی است و هرکاری در آغاز ، دشواری های خاص خود را دارد . در این میان مهم این است که خبرنگاران به کار خود جهت بدهند و با تلاش صحیح و حساب شده از دوره سختی های کار عبور کنند.

رئیس دفتر واحد مرکزی خبر سبزوار یکی از اقدامات حمایتی انجام شده در سبزوار را تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران می داند که خود ریاست آن را برعهده دارد و اکثر خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه های سبزوار در آن عضویت دارند.

نامنی در پایان اولین شرط برای ورود به این کار را علاقه معرفی می کند ومی گوید اگر کسی به کار خبرنگاری علاقه نداشته باشد ، در این کار موفق نخواهد شد . زیرا به لحاظ مالی حرفه خبرنگاری تأمین اقتصادی مناسبی ندارد و مشکلات خاص خود را نیز به همراه می آورد.

محمود درقدمی یکی دیگر از خبرنگاران سبزواری است که از سال 83 فعالیت خود را در دفتر خبر سبزوار آغاز کرده است. وی متأهل بوده و مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

درقدمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا و خبرنگار آزاد اسرارنامه شرایط خود را در سالهای ابتدایی بسیار سخت توصیف می کند که وضعیت نامشخص و درآمد ناکافی از جمله دشواری های آن بوده است. اما وی معتقد است عشق به کارخبرنگاری و علاقه به شهر سبزوار وی را دراین مسیر باقی نگاه داشته تا اینکه سرانجام در سالهای اخیر توانسته به خواست خدا ، به جمع خبرنگاران رسمی سازمان صدا و سیما بپیوندد و از شرایط بهتری برخوردار شود. وی همچنین در سالهای 89 و 90 به عنوان خبرنگار نمونه استان معرفی می گردد .

محمود درقدمی یکی از اهداف کاری خود را مطرح کردن خبرها و گزارش های شهرستان در سطح کشور می داند تا سبزوار را علاوه بر استان خراسان درتمام کشور معرفی نماید. وی همچنین درداخل مرزهای استان نیز با تولید هر روز تقریباً 3 یا 4 خبر فعالیت گسترده ای برای پوشش اخبار ، رویدادها وگزارش های سبزوار دارد . که البته ممکن است فقط تعدادی از این خبرها در رسانه استانی یاملی پخش شوند.

درقدمی این روزها به همراه تعدادی از همکاران خود ، به دنبال فعال کردن مجدد باشگاه خبرنگاران جوان سبزوار است تا از فعالیت های خبری در غرب خراسان رضوی حمایت های موثری به عمل بیاورد.

این خبرنگار شناخته شده سبزواری ، اوضاع رسانه ای سبزوار را به لحاظ وبسایت های خبری و تحلیلی خوب ودارای محیطی پویا ارزیابی می کند .اما معتقد است در زمینه نشریات کاغذی سبزوار در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد. و این به خاطر آن است که در خبرنگاران و روزنامه نگاران با علاقه و کارآمد تا کنون چندان وارد این زمینه نشده اند. به همین خاطر وی معتقد است هنوز درنشریات کاغذی محلی و ملی برای معرفی سبزوار جای کار بسیاری هست.

درقدمی همه روزها و لحظات کار خبرنگاری را سرشار از خاطره می داند و از شغل خود با همه سختی های آن ابراز رضایت می کند. خبرنگار واحدمرکزی خبر سبزوار در عین حال تأکیدمی کند به دلیل اینکه کار خبرنگاری تأمین اقتصادی خاصی برای شاغلین این حرفه فراهم نمی آورد ، افرادی که به این عرصه وارد می شوند برای موفقیت و دوام آوردن باید از عشق و علاقه کافی به این عرصه برخوردارباشند و فقط به عنوان یک شغل وارد کار خبرنگاری نشوند.

درقدمی همچنین معتقد است متولیان فرهنگی در شهرستان در زمینه راه اندازی و حمایت از نشریات کاغذی و سایر زمینه های کار خبری بایدبه صورت فعالانه تری ورود پیدا کنند.

روح الله مهری از دیگر خبرنگاران محلی سبزوار است که به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار با اسرارنامه گفتگو کرده است . وی حرفه خبرنگاری را درعین جذابیت های شغلی خاصی که دارد ، کاری سخت و زیان ده معرفی می کند .

 مهری با اشاره به برخی مشکلات این شغل نظیر عدم ساعات کاری مشخص در طول شبانه روز و آسیب های احتمالی تهیه وانتشار برخی اخبار وگزارش ها ، دستمزد کم خبرنگاران به ویژه خبرنگاران آزاد و.... لازمه موفقیت درکار خبرنگاری را عشق و علاقه کافی به این حرفه می داند . وی درعین حال به اقدامات خوب سالهای اخیر وزارت فرهنگ وارشاداسلامی در قبال خبرنگاران که آینده امیدوار کننده ای برای این قشر فراهم می آورد نیز اشاره کرد .

به گفته مهری از جمله اقدامات مثبت وزارت ارشاد در قبال خبرنگاران می توان به طرح جامع خبرنگاران برای ساماندهی این قشر جامعه ، راه اندازی سایت جامع سمان ، رتبه بندی خبرنگاران ، اجرای طرح بیمه ، ارائه تسهیلات مسکن و... اشاره کرد.

روح الله مهری همچنین برای ارتقاء جایگاه خبرنگاران و ارزشگذاری برای این قشر موثر جامعه پیشنهاد می کند وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی روی خبرنگاران آزاد به لحاظ آموزشی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد و نیز برای رسانه هایی که بنا به هردلیلی تعطیل می شوندکمک های لازم را ارائه کند . همچنین از دیدگاه مهری اگر برای خبرنگاران آزاد مبلغ مشخصی به صورت مستمری ماهانه درنظر گرفته شود ، می تواند بر افزایش علاقه وانگیزه این قشر نسبت به کار خودتأثیرمثبتی داشته باشد.


نظرت را بنویس
comments

ایمان

ضمن تبریک روز خبرنگار از اقای درقدمی که در تهیه انواع گزارشهای خبری سبزوار تلاش زیادی می کنند تشکر می کنم انشا الله موفق باشید منتظر گزارشهای خوب بعدی شما هستیم

حسين آزاد

سلام وعرض خسته نباشي خدمت شما دوستان گرامي. روز خبرنگارا رو به شما دوستان عزيز اسرارنامه تبريك ميگم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما