در حاشیه بی توجهی مسوولان میراث فرهنگی

مناره خسروجرد سبزوار و برج علي آباد بردسکن در فهرست 10 برج و مناره تاريخي مهم در ايران

وبسايت مشرق در مطلبي که مدتی قبل منتشر کرده است، فهرستي از 10 برج و مناره مرتفع و مهم تاريخي ايران ارائه داده که دو مورد از برج ها ویکی از مناره های معرفی شده در این مطلب در استان خراسان رضوي در شهرستان هاي سبزوار ، مشهد و بردسکن واقع شده اند و عبارتند از:

برج هاي اخنجان در 22 کيلومتري شمال مشهد ، مناره خسروجرد در 10 کيلومتري غرب سبزوار و علي آباد کشمر در شهرستان بردسکن .
اسرارنامه قبل از انتشار اين گزارش وبسايت مشرق، به يادآوري دو نکته مهم درباره آن مي پردازد:

1- در این مطلب وبسایت مشرق برج علي آباد که در روستاي کشمر شهرستان بردسکن واقع شده، به اشتباه متعلق به شهرستان کاشمر معرفي شده است. اين موضوع به نظر مي رسد يک اشتباه رايج در چنين گزارش هايي است که به دليل وجود تشابه هاي اسمي بين دو منطقه( در اينجا شباهت اسمي بين شهرستان کاشمر و روستاي کشمر بردسکن) پيش مي آيد.

2- مناره خسروجرد سبزوار که با ارتفاع 38 متر و قدمتي که به حدود 900 سال قبل باز مي گردد ، يکي از قديمي ترين و بلندارتفاع ترين مناره هاي تاريخي ايران است.
با اين حال اين مناره که در مسير جاده آسيايي تهران - سبزوار - مشهد قرار گرفته است و سالانه ميليون ها نفر مسافر خود به خود و بدون هيچ گونه تبليغات ودعوتي از کنار اين مناره عبور مي کنند، هيچ نوع رسيدگي مطلوبي از سوي دستگاه هاي مربوطه از جمله ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري سبزوار و خراسان دريافت نکرده و به حال خود رها شده است.

حال انکه اين مناره با چنين موقعيت جغرافيايي مناسبي و نيز با عظمت و قدمت ديرينه اي که برخوردار است در صورت رسيدگي و ايجاد فضاي سبز ، و مکان هايي نظير چاي خانه و رستوران سنتي و اقامتگاه هاي موقتي در اطرافش ، مي تواند به يکي از توقفگاه هاي اصلي مسافران جاده آسيايي تهران - سبزوار - مشهد تبديل شود.
البته دليلي که بعضي کارکنان ميراث فرهنگي براي عدم رسيدگي به اين بناي تاريخي مطرح مي کنند اين است که طبق قوانين ، در حريم چندمتري جاده ها اجازه ايجاد اماکن و تأسيساتي که مي تواند به ازدحام وافزايش ترافيک و ساير خطرات جاده اي منجر شود ، وجود ندارد.اما اگر اين دليل صحت داشته باشد، باز هم قابل قبول نيست. حداقل درباره مناره خسروجرد که يکي از 10 برج مهم تاريخي ايران است، چنین دلیلی را برای بی اعتنایی و ساده گذشتن از کنار این میراث کهن فرهنگی کشور نمي توان پذیرفت و باید انتظار داشت با پيگيري دلسوزانه و موثر مسوولان مربوطه تبصره هايي براي استثنا شدن اين مناره از قانون مورد ذکر ايجاد گردد. چرا که حتي در بحراني ترين شکل ممکن شايد بتوان جاده تهران - مشهد را فقط کمی در محدوده نزدیک به مناره خسروجرد جابه جا کرد و به چند متر دورتر انتقال داد ، اما بناهاي تاريخي و ميراث فرهنگي و تمدني کشور را نه مي توان دوباره ايجاد کرد و نه مي توان از جايي به جاي ديگر انتقال داد.
بنابراين به نظر مي رسد مناره خسروجرد سبزوار ، در عين حال که يکي از معروف ترين بناهاي تاريخي خراسان وایران است ، همچنين يکي از مظلوم ترين ميراث فرهنگي سبزوار
نیز محسوب می شود.


با بيان اين دو نکته کوتاه همينک مناسب است به مطالعه فهرست ده گانه اي بپردازيم که وبسايت مشرق از 10 مناره تاريخي و کمتر ديده شده ايران منتشر کرده است.
اين مطلب هم اکنون در بخش سبزوارگردي اسرارنامه منتشر شده است.
براي مطالعه اين مطلب به پيوند زير مراجعه کنيد:

 مناره خسروگرد سبزوار و برج علی آباد بردسکن مرتفع ترین ابنیه تاریخی خراسان 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 آشنایی با اولین موزه نفت ایران در سبزوار 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما