فرودگاه بجنورد در حسرت پروازهای خارجی/لغو دائمی پروازها سبب ساز خسارات فراوان برای خراسان شمالی


بجنورد یکی از شهرهای زیبا و سرسبز  کشور است که در کنار مشهد ، سبزوار ، بیرجند ، گناباد ، تربت حیدریه و قوچان یکی از 7 شهرستان اولیه خراسان بزرگ محسوب می شود که در سال 1316 توسط وزارت وقت کشور به رسمیت شناخته شده است(منبع)

بجنورد به لحاظ طبیعی در نزدیکی رشته کوه های مرتفعی در ناحیه شمال شرق ایران قرارگرفته، که همین موضوع باعث ایجاد آب و هوایی کوهستانی با ریزش های فراوان جوی از جمله برف و باران به ویژه در فصول سرد سال در این شهر شده است.
این ویژگی طبیعی هرچند ، به نوبه خود ارزشمند است، اما از آنجایی  که طبق قانون مرسوم جهان ، همیشه و در هر زمینه ای محاسن و معایب پادرپای یکدیگر هستند ، ویژگی طبیعی پربارشی و آب و هوای کوهستانی از بعضی جهات برای شهروندان خراسان شمالی دردسر ساز شده است.
به عنوان نمونه یکی از مهمترین مشکلاتی که استان خراسان شمالی مانند هر ناحیه کوهستانی دیگری با آن مواجه است ، مشکلات مواصلاتی در ایام سرد سال است که برف و باران های شدید و یا هوای مه آلود در اکثر اوقات راه های مواصلاتی را بند آورده و یا تردد را در آنها با مشکل مواجه می سازد و یا دائما پروازهای تنها فرودگاه این استان را تعطیل می کند.
از آنجایی که فرودگاه ها به دلیل سرعت بالا و آسان سازی سفر ، از مهمترین زیرساخت های توسعه واز امتیازات مهم سیاسی و اداری برای شهرها و کشورهای جهان  کنونی محسوب  می شوند ، طبق گزارش هایی که در رسانه های محلی استان خراسان شمالی انتشار یافته ، لغو دائمی پروازهای فرودگاه بجنود به عنوان یک چالش اساسی در مسیر توسعه این استان کشور تبدیل شده است.
چالشی که زمینه ساز کاهش  سفرهای وزرای دولت و دیگر مقامات و میهمانان برجسته ملی و بین المللی به خراسان شمالی گردیده است.
خبرگزاری ایرنا در روزهای اخیر با انتشار یک گزارش  به این معضل  فرودگاه بجنورد پرداخته است:

فرودگاه بین المللی بجنورد و آرزوی پروازهای خارجی

بجنورد - ایرنا - فرودگاه بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی که حدود 20 سال قبل راه اندازی شده و طبق مصوبه دولت سابق در سال 89 به فرودگاه بین المللی ارتقا یافته، همچنان آرزوی خود برای داشتن پرواز خارجی را دور از دسترس می بیند.
به گزارش ایرنا، اگر چه ارتقای فرودگاه بجنورد به سطح بین المللی از سوی مسوولان ارشد وقت خراسان شمالی با آب و تاب زیادی مطرح شده بود، ولی این روزها حتی انجام پروازهای داخلی نیز در این فرودگاه، بخصوص در فصول سرد، با اما و اگرهایی روبرو است.

لغو مکرر پروازهای داخلی فرودگاه بجنورد به دلیل آنچه که وضعیت نامساعد جوی و مناسب نبودن شرایط فرودگاهی عنوان می شود، به مرحله ای رسیده که احتمال عدم پرواز بر انجامش بیشتر می چربد و این لغو پروازها سفر مسوولان ملی و نیز مهمانان بین المللی به خراسان شمالی را با مشکل مواجه کرده است.

لغو این پروازها به علت نبود برخی امکانات و تجهیزات فرودگاهی است که باوجود مصوب شدن خرید آن از سوی دولت سابق و اختصاص اعتبار 350 میلیارد ریالی بر روی کاغذ برای توسعه آن، خسارات زیادی را بر دوش خراسان شمالی بار کرده است.

نمونه بارز این خسارت ها که در هفته اخیر بابت لغو پرواز تهران - بجنورد به این استان وارد شد، سفر رییس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران بود که بنا بود شنبه این هفته برای افتتاح طرح بانکداری سبز به این استان صورت گیرد.

اگرچه این سفر با یکروز تاخیر انجام شد، ولی همین تاخیر یکروزه موجب شد تا برخی از مسوولان اصلی و کارشناسان دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران برای افتتاح طرح بانکداری سبز به این استان سفر نکنند و این افتتاح به آینده نامعلومی موکول شود.

همچنین نبود پرواز منظم در فرودگاه بجنورد که به دلیل عدم تمکین شرکتهای هواپیمایی از جمله ˈاترکˈ که با نام استان خراسان شمالی مجوز گرفته به تفاهمنامه های خود، موجب شده تا سالانه کمتر وزیری به این خطه از کشور سفر کند.

به عنوان مثال طبق گزارش دولت یازدهم در 100 روز فعالیت دولت تدبیر و امید 250 سفر از سوی اعضای هیات دولت به استانهای کشور انجام شده که سهم خراسان شمالی از این سفرها تنها به سفر وزیر کشور برای معرفی استاندار و نیز معاون وزیر آموزش و پرورش برای معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان محدود شده است.

مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد معتقد است: فرودگاه این شهر آمادگی انجام پروازهای بین المللی و ظرفیت افزایش پروازهای داخلی را به تمام نقاط کشور دارد.

ˈمحمود امانی بنیˈ می گوید: فرودگاه مشکلی برای انجام و یا پذیرش پرواز ندارد و این شرکت های هواپیمایی هستند که باید برای بجنورد پرواز برقرار کنند و این در حیطه وظایف فرودگاه نیست.

وی در مورد تجهیزات فرودگاه نیز گفت: طرح توسعه فرودگاه بجنورد در دست انجام است که به دلیل کمبود اعتبار این کار به کندی پیش می رود.

به گفته وی هم اکنون مشکلی برای انجام پرواز از فرودگاه بجنورد به اقصی نقاط ایران و جهان وجود ندارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا


لازم به ذکر است ، هر چند همه انواع راه های مواصلاتی از جمله جاده های آسفالته ، راه آهن و  فرودگاه ها هریک از ارزش و اهمیت خاص خود در توسعه شهرها و مناطق مختلف برخوردارند ، اما در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان فرودگاه ها به خصوص در زمینه توسعه سیاسی ، اداری ، گردشگری و اقتصادی مناطق مختلف ، . از اهمیت دیگری برخوردارند.
البته از آنجایی که عموم مردم کمتر از فرودگاه استفاده می کنند ، ممکن است چنین تصور شود، فرودگاه ها پدیده هایی تجملاتی هستند که فقط مورد استفاده قشر مرفه جامعه قرار می گیرند. اما با توجه به اینکه تقریبا همه رفت و آمدهای مقامات بلندپایه سیاسی  و اداری ، سرمایه گذاران اقتصادی ، گردشگران خارجی و ... در مسیرهای طولانی از طریق سفرهای هوایی انجام می پذیرد ، فرودگاه ها بیشتر از آن که امکاناتی  لوکس و تجملاتی  باشند ، تأسیسات کاربردی و زیرساختی محسوب می شوند که حتی اگر مانند فرودگاه سمنان تعطیل بوده (منبع) یا مانند فرودگاه های زنجان ، همدان و اراک (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) از رونق  کمی برخوردار باشند، به صورت بالقوه امتیاز مهمی برای مناطق خود به شمار می روند.
توضیح بیشتر آنکه در حال حاضر در ایران همه شهرهای مراکز استان و تمام شهرهای با اهمیت سیاسی ، اداری ، اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری ، به جز دو شهر قزوین و قم که با فاصله بسیار اندک از تهران واقع شده اند ، دارای فرودگاه هستند.
البته قم و قزوین نیز با وجود نزدیکی به تهران در حال طی مراحل ساخت فرودگاه های اختصاصی خود هستند (منبع1) ، (منبع2) این در حالی است که هم اکنون چندین استان کشور از جمله خراسان شمالی به طور کل فاقد راه  آهن هستند. و فاصله ای که بعضی از مراکز استان های کشور تا نزدیک  ترین ایستگاه راه آهن در استان های مجاور دارند ، چندین برابر بیش از فاصله 45 کیلومتری سبزوار تا ایستگاه راه آهن  سلطان آباد است.

لازم به ذکر است ، فرودگاه بجنورد به عنوان  تنها فرودگاه استان  خراسان شمالی ، در فاصله ای حدودا200 کیلومتری از شمال فرودگاه سبزوار رواقع شده است.

با توجه به اینکه سبزوار نزدیک ترین شهر دارای فرودگاه فعال به بجنورد است ، می توان در صورت داشتن یک برنامه ریزی صحیح و هدفمند ، فرودگاه سبزوار را که در حال حاضر به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد نیز  می باشد ، به عنوان پشتیبان فرودگاه بجنورد نیز اعلام  کرد. و با برقرارکردن پروازهای روزانه از سبزوار به تهران و  دیگر مقاصد مورد نیاز  شهروندان خراسان شمالی  ، نیاز  مردم این استان را به انجام سفرهای هوایی در مواقعی که فرودگاه بجنورد تعطیل است ، از طریق سبزوار برآورده ساخت.
فرودگاه سبزوار دومین فرودگاه استان خراسان رضوی است که با احتساب  شهرهای  همجوار ، می تواند جمعیتی حدودا یک میلیون و پانصدهزارنفری  را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.

فرودگاه شهر سبزوار که به دلیل موقعیت مناسب طبیعی که در دشتی وسیع و هموار در غرب خراسان رضوی واقع شده است از امنیت پروازی خوبی برخوردار است و استانداردهای آن به حدی است که توانسته به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی کلان شهر مشهد مطرح گردد.
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ضرورت افزایش پروازهای  فرودگاه سبزوار

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

" 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ی فرودگاه بجنورد لازم است" !! این که خودش از هزینه ی ساخت یک فرودگاه جدید هم بیشتر است! ضمن اینکه این هزینه ی گزاف می تواند در توسعه ی دیگر بخش های این استان و رفع محرومیت های این منطقه بسیار موثرتر باشد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما