کاهش پروازهاي فرودگاه بجنورد و ضرورت افزايش پروازهاي فرودگاه سبزوار


 فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالي ، در دو ماه گذشته با مسأله کاهش پروازهاي خود مواجه شده است.
دليل اين کاهش پروازها ، انصراف شرکت هواپيمايي اترک از انجام پروازهاي مسير بجنورد-تهران و بالعکس است.
 شرکت هواپيمايي اترک که از شهريورماه 92 فعاليت خود را به صورت هفتگي با 3 پرواز رفت و برگشت در خط هوايي بجنورد به تهران وبالعکس آغاز کرده بود ، تنها حدود دو ماه بعد از آغاز به کار، از ادامه پروازها انصراف داد.
 يکي از مديران شرکت هواپيمايي اترک ، در گفتگو با خبرگزاري ايسنا ، دليل لغو پروازهاي شرکت اترک در فرودگاه بجنورد را به شرح زير بيان کرده است:
 

دلیل لغو پروازهای شرکت هواپیمایی اترک در فرودگاه بجنورد :

معاون بازرگاني شرکت هواپيمايي اترک گفت: نبود برخي تجهيزات در فرودگاه بجنورد عامل اصلي تعطيلي پروازهاي اين شرکت است.
سهيل قياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان شمالي، با اشاره به اينکه پروازهاي شرکت اترک به فرودگاه بجنورد لغو شده است، اظهار کرد: با توجه به اينکه هواي شهر بجنورد در فصل زمستان هميشه ابري است وجود برخي امکانات براي نشست و برخاست هواپيماهاي ايرباس در فرودگاه اين شهر ضروري است.

وي نبود چراغ‌هاي تقرب را يکي از عوامل اصلي لغو پروازهاي شرکت اترک به فرودگاه بجنورد عنوان کرد و افزود: اين چراغ‌ها به هواپيما کمک مي‌کند تا هواپيما در باند فرودگاه به درستي و در جهت و زاويه مناسب فرود آيد.

قياسي اظهار کرد: البته فرودگاه بجنورد اين چراغ‌ها را دارد اما براي اجراي پروژه آسفالت باند فرودگاه آن را برداشته شده که نصب ان بيش از يک هفته طول نمي‌کشد.

به گفته وي نبود دستگاه آي ال اس که زاويه و جهت فرود هواپيما را مشخص مي‌کند يکي ديگر از دلايل لغو پروازهاست.

معاون بازرگاني شرکت هواپيمايي اترک تاکيد کرد: پرواز بدون وجود اين دستگاه‌ها در فرودگاه بجنورد ايمن نيست و اين شرکت حاضر نيست جان 180 مسافر را به خطر بيندازد.

وي با بيان اينکه فرودگاه بجنورد فاقد دستگاه يخ‌زداست، توضيح داد: وجود اين دستگاه به منظور اينکه هوايپما يک شب در فصل زمستان و در دماي صفر درجه سانتي‌گراد در اين فرودگاه بماند ضروري است.

قياسي با اشاره به اظهارات معاون عمراني استاندار خراسان شمالي و مدير فرودگاه بجنورد مبني بر اينکه فرودگاه بجنورد هيچ‌گونه کمبود امکاناتي ندارد، تصريح کرد: اين اظهارنظرها غير کارشناسي و تخصصي است.
 
معاون بازرگاني شرکت هواپيمايي اترک گفت: نبود برخي تجهيزات در فرودگاه بجنورد عامل اصلي تعطيلي پروازهاي اين شرکت است.

منبع : ایسنا

خبرگزاری ایرنا نیز خبر تعطیلی پروازهای شرکت اترک را از زاویه دید خود گزارش داده است که مخاطبان  گرامی می توانند ، مشروح گزارش ایرنا را در این رابطه در پیوند زیر مطالعه نمایند:
هواپیمایی اترک خراسان شمالی ، پروازی که خیلی زود زمینگیر شد

لازم به ذکر است ، پس از لغو پروازهاي شرکت هواپيمايي اترک از فرودگاه بجنورد ، تعداد پروازهاي اين فرودگاه در هفته به 7 پرواز رفت و برگشت به تهران توسط شرکت هواپيمايي آسمان کاهش يافت.
 
فرودگاه بجنورد تنها فرودگاه موجود در استان خراسان شمالي است که جمعيت 800 هزارنفري اين استان را براي سفر هوايي به تهران و بالعکس تحت پوشش خدمات خود دارد.

 

ظرفیت فرودگاه سبزوار برای برقراری پروازهای روزانه:
 با توجه به وجود شرایط مشابه در فرودگاه های دو شهر بجنورد و سبزوار ، و البته با در نظر گرفتن بعضي امتيازات ويژه اي که فرودگاه سبزوار نسبت به بجنورد برخودار است ، مي توان به اين نتيجه رسيد که در حال حاضر تنها فرودگاه غرب خراسان رضوي اين توانايي را دارد که به جاي 4 پرواز رفت و برگشت در هفته ، حداقل 7 پرواز رفت و برگشت به تهران داشته باشد.
 چرا که با يک مقايسه فوري در مي يابيم که بعضي ظرفيتهايي که در فرودگاه سبزوار وجود دارد ، حتي در فرودگاه بجنورد که در يک شهر مرکزاستان قرار گرفته است، مشاهده نمی شود.

 

ویژگی های مثبت فرودگاه سبزوار :

موقعیت انحصاری:

 فرودگاه سبزوار نيز مانند فرودگاه بجنورد در نيمه غربي خراسان موقعيتي انحصاري دارد به طوري که حدودا 10 شهرستان سبزوار ، بردسکن ، جوين ، جغتاي ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد ، فيروزه ، نیشابور ، خلیل آباد و کاشمر با جمعيتي بيشتر از یک ميليون نفر مي توانند بازار خوبی برای پروازهای فرودگاه سبزوار فراهم آورند.

وضعیت مناسب طبیعی:
از آن گذشته بعضی موانع طبیعی نظیر کوه های بلند که دید افقی را در اطراف فرودگاه بجنورد کم کرده و در ایام زمستان که هوا اغلب مه آلود و برفی و بارانی است امنیت پروازهای فرودگاه بجنورد را کاهش می دهد ، در اطراف فرودگاه سبزوار وجود ندارد و این فرودگاه به دلیل قرارگرفتن در دشتی وسیع و هموار در جنوب  غرب سبزوار از نعمت طبیعی دید افقی بسیار گسترده برخوردار است که ظرفیت های بالایی برای پرواز هواپیماهای کوچک ، متوسط و پهن پیکر و حتی بعضی استفاده های نظامی را به این فرودگاه داده است.

فرودگاه سبزوار پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد:

فرودگاه سبزوار همچنین در سال های اخیر به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد معرفی شده است(منبع) که این موضوع نقش استراتژیکی در حمل و نقل هوایی کشور برای فرودگاه سبزوار ایجاد کرده است.
زیرا فرودگاه مشهد دومین فرودگاه پرتردد کشور پس از فرودگاه مهرآباد تهران است که در هر شبانه روز میزبان انجام پروازهای زیادی به فرودگاه های داخل و خارج از کشور است و تا کنون چندمرتبه اتفاق افتاده است که به دلیل موقعیت نامساعد آب و هوایی در مرکز استان خراسان رضوی، پروازهای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در فرودگاه سبزوار به زمین نشسته اند. (منبع1) ، (منبع2)

فعالیت شبانه روزی فرودگاه سبزوار

 موضوع پشتیبانی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد ، باعث شده است عملیات فرودگاه سبزوار نیز به صورت 24 ساعته در بیاید که این خود امتیاز مهم و استراتژیک دیگری برای فرودگاه دیار سربداران است.

امکان پرواز در شب:

فرودگاه سبزوار همچنین از ویژگی قابل توجه امکان پرواز در شب برخوردار است که در حال حاضر تمام پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه در ساعات شب انجام می شوند. این ظرفیت مسلما ویژگی مورد نیاز برای فعالیت 24 ساعته فرودگاه سبزوار در جایگاه پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد است. این در حالی است که بسیاری ازفرودگاه های فعلی کشور توان پرواز در شب را ندارند.

برخورداری از پروازهای خارجی

از دیگر ویژگی های فرودگاه سبزوار این است که در محدوده وسیع 4 استان خراسان رضوی ، شمالی ، جنوبی و سمنان ، با حدود 50 شهرستان و جمعیتی حدود 8 میلیون نفر ، سومین فرودگاهی است که تا کنون تعدادی پرواز به مقاصد خارج از کشور را تجربه کرده است.
به گونه ای که بعد از فرودگاه مشهدمرکز استان خراسان رضوی و  بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی ، تنها سبزوار است که در سال های اخیرپروازهایی به دمشق پایتخت سوریه در سال 85(منبع) و .بغداد پایتخت عراق در سال های 90 و 91 داشته است. (منبع)  برمبنای همین گزارش فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی هنوز  تجربه هیچ پرواز خارجی را نداشته است(منبع)
همچنین فرودگاه شهرستان سمنان مرکز استان سمنان نیز علی رغم  ساخته شدن ، رسماً افتتاح نشده و تا کنون پذیرای هیچ پروازی نبوده است. (منبع1) ، (منبع2)

اما فرودگاه شاهرود پرجمعیت ترین شهر استان سمنان دارای پروازهایی محدودی و پر نوسانی به تهران  است(منبع)

.در چنین شرایطی است  که به نظر می رسد فرودگاه بین المللی سبزوار با برخورداری از موقعیتی منحصر به فرد و بازاری با بیش از یک میلیون نفر متقاضی در اطراف آن ، شانس های زیادی برای افزایش تعداد پروازهای هفتگی و روزانه و نیز افزایش تعداد مقاصد پروازی در داخل و خارج از کشور دارد.
به هرحال سبزوار به تنهایی و بدون حساب مناطق  حومه ، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای غیرمرکز استان در کشور است که حتی از بعضی مراکز استان های کشور جمعیت بیشتری دارد و در استان خراسان شمالی دومین مرکز مهم سیاسی ، اداری ، فرهنگی ، اقتصادی ، دانشگاهی ، ورزشی و... محسوب می شود که همه این ویژگی ها ظرفیت های خوبی برای رونق این فرودگاه و به تبع توسعه سبزوار و همه شهرهای پیرامون آن از جمله جوین ، جغتای ، نیشابور ، خوشاب ، داورزن ، فیروزه ، ششتمد ، بردسکن ، کاشمر و خلیل آبادفراهم می آورد.

 

وضعیت فرودگاه های خراسان رضوی:
گفتنی است در استان خراسان رضوی هم اکنون شهرهای گناباد ، تربت حیدریه و کاشمر نیز در حال ساخت فرودگاه می باشند که فرودگاه تمام این شهرها فاصله مناسبی با فرودگاه سبزوار دارد و در صورت راه اندازی این فرودگاه ها لطمه ای به موقعیت منحصر به فرد سبزوار در حمل و نقل هوایی شمال شرق کشور وارد نخواهد شد.
همچنین شهرستان  سرخس نیز از مدت ها قبل دارای فرودگاهی است که هم اکنون غیرفعال بوده اما در صورت فعال شدن می تواند به زیرساخت مهمی برای رونق منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نقطه مرزی ایران و ترکمنستان تبدیل شود.

 

پیشینه طولانی سبزوار در برخورداری از فرودگاه:

لازم به یادآوری است که پیشینه برخورداری سبزوار از فرودگاه به ده ها سال قبل در ایام وقوع جنگ های جهانی اول و دوم بر می گردد که به دلیل موقعیت خاص استراتژیک این شهر ، فرودگاهی با مقاصد نظامی توسط روس ها در منطقه ای از جنوب  شهر که هم اکنون به نام چهارراه فرودگاه شناخته می شود ، ساخته شد.
آن فرودگاه که مخصوص استفاده های محدود نظامی بود بعدها به صورت متروک درآمد اما به دلیل استعدادهای مختلفی که در منطقه غرب خراسان رضوی وجود داشت ، در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران طرح ساخت فرودگاه کاملی برای سبزوار مطرح شد که این پروژه با سرمایه مردم محلی و مدیریت و پیگیری موسسه آبادانی دیار سربداران ساخته شد و در سال 1382 به بهره برداری رسید.
و از آن زمان تا کنون تقریبا همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده به زیرساخت مهمی برای توسعه پایدار مناطق غرب ، مرکز و جنوب غرب خراسان رضوی تبدیل شد.
این فرودگاه دارای ظرفیت اسمی پذیرش 255هزارنفر مسافر در سال است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

راه نزدیک فرودگاه بین المللی سبزوار تا رسیدن به سوددهی اقتصادی

نظرت را بنویس
comments

ابراهیم

با سلام.وجدانا بجنورد از اول لایق استان شدن نبود انصافا سبزوار خیلی نسبت به بجنورد سر بود الانم نسبت به نیشابور همین وضعیتو داره ایشالا اینبار حق به حق دار برسه.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما