مجسمه دکتر علی شریعتی در برج میلاد بلندترین برج ایران نصب می شود

مجسمه دکتر علی شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران و کویرتاریخی مزینان ، به عنوان یکی از شخصیت های برجسته سیاسی در دوران معاصر در کنار تعدادی دیگر از شخصیت های مبارز تاریخ ایران نظیر امیرکبیر ، ستارخان ، باقرخان و مصدق ، در برج میلاد تهران بلندترین برج کشور نصب خواهد شد.

این مطلب را ، خبرگزاری  مهر به تازگی منتشر کرده است  که مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به بازنشر متن کامل این خبر می پردازد :

امیرکبیر، مصدق، ستارخان، باقرخان و شریعتی به برج میلاد می‌روند

مجسمه‌های سیلیکونی شخصیت‌های سیاسی مبارز تاریخ معاصر ایران از جمله امیرکبیر، علی شریعتی، ستارخان، باقرخان و دکتر مصدق ساخته شده و به برج میلاد خواهند رفت.

علیرضا خاقانی، هنرمند مجسمه‌ساز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد سرانجام مجسمه‌های سیلیکونی خود از مشاهیر ادب پارسی که در خانه هنرمندان به نمایش درآمده بود، گفت: این آثار را برج میلاد خریداری کرده است و آنها به این مکان منتقل شده‌اند.

وی افزود: بعد از اتمام زمان نمایشگاه، آثارم همچنان در خانه هنرمندان ایران باقی ماند و در مکان‌های مختلف خانه هنرمندان گذاشته شد. البته قرار هم بر این بود که خانه هنرمندان ایران با ایجاد یک فضای مستقل و موزه‌ای، فضایی را برای نمایش دائمی این مجسمه‌ها در ایرانشهر باز کند که این امکان فراهم نشد.

این هنرمند در مورد دلیل فراهم نشدن این امکان توضیح داد: دلیلش را نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم به خاطر کسری بودجه خانه هنرمندان نتوانست این کار را انجام دهد.

وی در مورد نمایشگاهش در خانه هنرمندان گفت: در آن نمایشگاه در مجموع مجسمه سیلیکونی پانزده تن از شعرا و نویسندگان و شخصیت‌های علمی، هنری و ورزشی معاصر ایران مانند شهریار، سهراب سپهری، سیمین دانشور و دکتر حسابی را به نمایش درآوردم.

خاقانی خاطرنشان کرد: این آثار را مدیران برج میلاد خریداری کردند و قرار شده که آنها را در گالری هنری بالای برج میلاد و در تراز 271 به نمایش درآورند.

وی با ذکر تاریخ نوزدهم آذرماه به عنوان روز افتتاحیه این نمایشگاه دائمی در برج میلاد، ادامه داد: 13 اثر از آثارم از این تاریخ در آنجا برای همیشه مستقر می‌شوند.

این هنرمند مجسمه‌ساز در مورد کارهای بعدی‌اش توضیح داد: فعلا از فضای چهره‌های ادبی دور شده و قصد دارم روی شخصیت‌های کمی سیاسی‌تر و مبارزان راه آزادی کشور کار کنم که در این میان کار روی مجسمه‌های امیرکبیر، ستارخان، باقرخان، دکتر شریعتی و مصدق را شروع کرده‌ام.

خاقانی در پایان سخنانش گفت: این مجسمه‌های جدید نیز به برج میلاد برده خواهد شد و در آنجا به نمایش دائمی درخواهد آمد.

منبع : خبرگزاری مهر

 

با تشکر از آقای علی مزینانی عسگری مدیر وبلاگ شاهدان کویر مزینان در تهیه اطلاع رسانی به موقع از این مطلب.

گفتنی است مجسمه دکتر علی شریعتی پیش از این در تعدادی دیگر از اماکن عمومی و فرهنگی تهران نصب شده است.(منبع1) ، (منبع2)

 با این حال جای خالی وجود تندیسی از این معلم بزرگ و روشنفکربرجسته ایرانی در دوران معاصر در شهر زادگاهش سبزوار تا سال 91 به شدت خالی احساس می شد.

اما سرانجام در مهرماه 91 و در زمان حضور حسین مقصودی در شهرداری سبزوار ، تندیسی به ارتفاع 7 متر  شریعتی به دست هادی عارفی هنرمند مجسمه ساز سبزواری ساخته و در میدان دکتر شریعتی این شهر نصب شد. (منبع1) ، (منبع2)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آذر ، ماه تولد و تبلور اندیشه های شریعتی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما