نگاهی به آیین های عزاداری اباعبدالله (ع) در منطقه سبزوار بزرگ

ماه محرم همواره از باعظمت ترین ماه های قمری نزد مسلمانان به ویژه شیعیان علی (ع) بوده است. ماجرای غمناک شهادت امام حسین (ع) در این ماه ، محبان خاندان نبی اسلام را بر آن داشته است که  در هر نقطه ای از عالم خاکی به سر می برند ، مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان را با شور و حرارتی خاص برگزار نمایند.

در همین راستا مردم هر شهر و منطقه ای از ایران از جمله منطقه سبزواربزرگ در غرب خراسان رضوی در راستای فرهنگ بومی و منطقه ای خود ، به برگزاری این گونه مراسم و مجالس می پردازند که هر یک در نوع خود جالب و خواندنی است.

*       *        *

طبس یکی روستایی ییلاقی و خوش آب و هوا در منطقه سبزوار بزرگ است که به لحاظ تقسیمات سیاسی در شهرستان تازه تأسیس خوشاب واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی این روستا در 20 کیلومتری شمال شهر سبزوار است و به دلیل آب و هوای ییلاقی این روستای کوهپایه ای ،  در طول ایام مختلف سال گردشگران زیادی از نواحی اطراف به ویژه از شهر سبزوار را به خود می پذیرد.

روستای طبس که اکثر اهالی آن افتخار سیادت دارند ، در میان سبزواری ها به  طبس سیدها معروف است تا با طبس دیگری که در جنوب خراسان واقع شده و همینک یکی از شهرستان های خراسان جنوبی است ، اشتباه نشود.

مردم مومن طبس در ایام مختلف سال آداب و رسوم متنوعی دارند که بخشی از این آداب و رسوم مربوط به ایام محرم الحرام است.

آقای ابوالفضل طبسی یکی از وبلاگ نویسان فرهیخته غرب خراسان رضوی است که در وبلاگ خود به معرفی کاملی از آداب و رسوم روستای طبس در ایام محرم پرداخته است.

از جمله مراسم مذهبی که از گذشته های دور در ایام محرم در روستای طبس اجرا می شده است مراسم علم کشان است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در راستای رسالت فرهنگی خود که سعی کرده است آداب و رسوم محلی مردم شهرها و روستاهای غرب خراسان رضوی در مناسبت های مختلف سال از جمله ایام محرم را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد ، همینک در بخش سبک زندگی همین وبسایت به توصیف مراسم علم کشان به نقل از وبلاگ "تعزیه خوانی درروستای طبس سبزوار" پرداخته است.

مخاطبان گرامی می توانند برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایند :

مراسم علم کشان (روستای طبس)

 

گزارش تصویری از عزاداری عاشورا در روستای طبس سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چگونگی پیدایش روضه خوانی در ایران / نگاهی به نقدها و ارزش های کتاب روضه الشهدا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما