درنگی در پیام رد صلاحیت دو نماینده فعلی سبزوار برای مجلس آینده!

مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
کمتر از دو هفته تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و دو نماینده کنونی سبزوار تا به این لحظه رد صلاحیت شده اند. علاوه بر حسین مقصودی و رمضانعلی سبحانی، بیش از 90 نفر دیگر از نمایندگان فعلی مجلس نیز از دیگر شهرهای کشور نتوانسته اند تأیید شورای نگهبان را برای حضور در دور بعدی مجلس به دست آورند. (منبع)
 
اتفاقا دو نماینده رد صلاحیت شده سبزوار از دو جناح سیاسی هستند و یکی بیشتر سمت و سوی اصولگرایی دارد و دیگری اصلاح طلبی. 
 
شورای نگهبان سالهای سال است که رد و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان را انجام می دهد و اصول و روش های خاص خود را دارد. همین شورا در دوره گذشته صلاحیت نمایندگان فعلی سبزوار را تأیید کرده است. اکنون بررسی عملکرد شورای نگهبان و قضاوت درباره آن موضوع بحث این یادداشت نیست. بلکه چیزی که در اینجا برای اینجانب به عنوان یک خبرنگار و یک شهروند سبزواری مهم است این است که بدانم دو نماینده شهرمان که اتفاقا با رأی هایی بی سابقه راهی مجلس شدند و خصوصا رأی بیش از 100هزارنفری یکی از آنان در انتخابات سال 94 یک رکوردشکنی غیرقابل پیش بینی بود، در طول 4 سال فرصتی که ما در اختیارشان گذاشتیم در مجلس چه کرده اند که اینبار به تشخیص شورای نگهبان از حضور مجدد در بهارستان باز مانده اند؟
 
اما متاسفانه قانون به شورای نگهبان اجازه نمی دهد که دلایل رد صلاحیت ها را اعلام کند.  
 
این را چند وقت قبل عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به روشنی توضیح داده و گفته است: بار‌ها به این سئوال که چرا دلایل رد صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان به صورت علنی اعلام نمی‌شود پاسخ داده شده است؛ اولاً ما در این زمینه تکلیف قانونی نداریم، ثانیاً این کار علاوه بر داشتن منع قانونی، منع شرعی هم دارد. به عنوان مثال اگر یک نفر خدای ناکرده مسائل اخلاقی داشته باشد آیا شرعاً می‌توانیم این امور را بیان کنیم؟ این خودش نمونه‌ای از اشاعه‌ی فحشاست. قانون انتخابات تکلیف کرده است دلایل رد صلاحیت باید به صورت محرمانه به خود فرد اعلام شود، لذا نه از جهت شرعی و نه قانونی نمی‌توان در کوی و برزن فریاد زد که آقای زید به دلیل فلان مسئله‌ی اخلاقی یا فلان مسئله‌ی اقتصادی رد شده است. (منبع)
 
بنابراین ظاهرا قانون دست شورای نگهبان را برای اعلام دلایل خود بسته است، اما از طرفی به نظر می رسد مردم نیز حق دارند که بدانند نمایندگانشان در این مدتی که به پشتوانه رأی اعتماد آن ها به یکی از سرنوشت سازترین جایگاه های کشور دست یافته اند، چه کرده اند؟ مردم نه تنها حق دارند که بدانند، بلکه باید بدانند تا شاید این دانستن کمکشان کند که درانتخابات بعدی تصمیم بهتری بگیرند. 
 
البته مسلماً بین رد صلاحیت نمایندگان کنونی با کسانی که می خواهند برای بار اول نامزد انتخابات شوند اما صلاحیتشان رد می شود، تفاوت زیادی وجود دارد. آن ها هنوز فرصتی به دست نیاورده اند که به پشتوانه رأی مردم به جایی راه یابند یا کاری بکنند و تصمیمی بگیرند. بنابراین شاید برای عموم مردم هم مهم نباشد که بدانند به چه دلیل این گروه از نامزدها، صلاحیتشان رد می شود. اما عمل نمایندگان فعلی حاضر در مجلس خیلی فرق می کند. پیام رد صلاحیت آنان به مردم این است که چند ده هزار رأی شما برای کسی بوده که در این دوره نشان داده، دوباره صلاحیت کسب این آرا را ندارد.
 
حتی به نظر می رسد نمایندگان رد صلاحیت شده، لازم است خودشان، برای مردم توضیح دهند که دلایل رد صلاحیتشان چیست و چگونه از اعتمادی که بهشان شده، حفاظت و صیانت کرده اند؟ و آیا امانتداران خوبی بوده اند یا نه؟
 
ای کاش حالا که قانون دست شورای نگهبان را بسته، خود نمایندگان متن همان نامه ای که از شورای نگهبان به آن ها ابلاغ شده را به اطلاع عموم برسانند و ترجیحاً تصویر نامه شورای نگهبان را منتشر کنند. قانون گفته شورای نگهبان نمی تواند اسرار کسی را فاش کند، بسیار خوب؛ ولی خود این بزرگواران که می توانند به مردم بگویند، چرا رد شده اند؟ قاعدتاً باید دلیل مهمی داشته باشد. 
 
شدیداً امیدوارم یکی از اقدامات مجلس فعلی در فرصت چند ماه باقی مانده یا مجلس آینده این باشد که قانونی تصویب کرده یا قوانین قبلی را طوری اصلاح کنند که دست شورای نگهبان را برای اعلام دلایل رد صلاحیت افراد باز بگذارد. 
 
بدین ترتیب ممکن است بسیاری از افرادی که حتی به قصد تمسخر و یا جلب توجه و بدون دلایل کافی و شایستگی های اولیه پای در مرحله ثبت نام می گذارند، و آمار رد صلاحیت ها را به طور مضحکی بالا می برند، خودشان از همان اول منصرف شوند. همچنین فایده دیگر اعلام علنی دلایل رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان این است که نامزدهای دیگری که نگاهی جدی برای ورود به عرصه انتخابات دارند، اما صلاحیتشان رد می شود، می توانند صراحتاً با پاسخ دادن به دلایل شورای نگهبان برای رد صلاحیت آنان از حیثیت خود دفاع کنند و یا اگر واقعا محرز شود که خطایی انجام داده اند که جای دفاع ندارد، صحت و اعتبار تصمیمات شورای نگهبان که یکی از ارکان مهم نظام است، بیش از پیش اثبات می شود.
 
کاش این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل می شد که مردم از نمایندگان رد صلاحیت شده خود بپرسند در این مدت با رأی اعتماد ما چه کرده اید؟ و کاش در بین نمایندگان هم، صداقت داشتن با مردم به یک اصل تبدیل می شد و آنان با بیان شفاف دلایل رد صلاحیتشان به ایراد کار خود اعتراف می کردند و یا در صورت داشتن دفاعیه، به دفاع از منزلت خود بر می خاستند.
 
اکنون در کمتر از دو هفته آینده انتخاباتی دیگر برگزار می شود و ما مردم در آستانه تصمیم مهم تازه ای هستیم. به راستی باید از خود بپرسیم، پیام رد صلاحیت دو نماینده سبزوار و حدود 90 نماینده فعلی مجلس از شهرهای مختلف کشور چیست و اینبار چه ملاک هایی مد نظرمان است و رأی اعتمادمان را ره توشه چه کسانی با چه ویژگی هایی خواهیم کرد؟
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما