قول های مسئولان سبزوار همزمان با خاکسپاری پدر شعر انقلاب به فراموشی سپرده شد

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

بعد از فوت پدر شعر انقلاب و برگزاری مراسم با شکوه تشییع این شاعر بزرگ انقلاب انتظار این بود که مقبره ایشان در مکان مناسبی ایجاد و المان در خور این شخصیت، توسط دستگاه های ذیربط ساخته و نصب شود. اما سال به سال دریغ از پارسال.

برای بررسی اقدامات وعده داده شده توسط مسئولان و روند ساخت موزه و المان پدر شعر انقلاب خبرنگار اسرارنامه گفتگویی با فرزند ارشد استاد حمید سبزواری انجام داده که از نظرتان می گذرد.

 

وعده های فراموش شده*

محسن ممتحنی به خبرنگار اسرارنامه گفت: پدرم تمام تلاش خود را برای انقلاب کرد و هیچ توقعی از این علاقه قلبی خود از انقلاب نداشت. هدف پدرم متعالی بود که به آن دست یافت. هر چند وضعیتی که امروز ما بعد از سه سال از دفن پیکر استاد سبزواری که عنوان پدر شعر انقلاب را دارد در زادگاهش می بینیم، بغرنج است و دل بزرگترین عارفان معاصر را بدرد آورده، اما خانواده حمید سبزواری اعلام می کنند،که نمی خواهیم هیچ کس برای پدرم کاری انجام دهد، او به همین صورت راحت است.

وی افزود: در زمان فوت پدر، مسئولان سبزوار قول هایی برای ساخت مقبره و المان، راه اندازی موزه استاد حمید سبزواری، نامگذاری خیابان و دایر کردن مجموعه فرهنگی دادند، اما با گذشت سه سال هنوز تنها خیابانی نام گذاری شده و هیچ. خانه پدرم که وی آنجا را بسیار دوست می داشت و سالها قبل برای دایر کردن مجموعه فرهنگی در اختیار شهرستان قرار گرفته از بین رفت و مسئولین این شهر بگونه ای با ما برخورد می کنند که انگار منتظر دریافت کمک هستیم، درصورتی که در ذات ما این چیزها نبوده و نیست

ممتحنی اظهار کرد: هشت ماه قبل برای زیارت پدر، سفری به سبزوار داشتم. یکی از خبرنگاران این شهر  به حدی با بنده بد صحبت کرد که بعد از آن پشیمان شدم که چرا پدر را علیرغم پیشنهادات خوبی که برای دفن او در تهران وجود داشت به زادگاهش سبزوار منتقل کردیم.

این خبرنگار به بنده گفت: در تهران به شما به خوبی می رسند و همین علت سبب شده تا از سبزوار فراموش کنید. از صحبت های این خبرنگار اینگونه برداشت می شد که فرزندان مرحوم حمید سبزواری را با کسانی که با هزار ترفند در مملکت می خورند و بعد می برند، مقایسه می کند. در حالیکه ما نیز مانند استاد سبزواری علاقه  ویژه ای به انقلاب و رهبری داریم.

ممتحنی ادامه داد: پدرم از آبروی خود برای انقلاب گذاشت. شُعرایی که به لحاظ تخصص در سطح پایین تری از مرحوم سبزواری قرار دارند، ببینید در تهران چه کارهایی برای بزرگداشت آنها انجام می شود و  چه خیابان ها و میادینی به نامشان نامگذاری شده، آن وقت سه سال از دفن پیکر پدر شعر انقلاب می گذرد و قول های مسئولان سبزوار نیز همزمان با خاکسپاری پدرم به فراموشی سپرده شد. در حالیکه تمام هم و غم  استاد حمید سبزواری انقلاب بود، نه تنها هیچ کاری برای او در این سالها انجام نشده بلکه هیچ حرفی از او هم نیست. وقتی که این طرز برخورد را می بینیم ما نیز کنار کشیدیم خداوند خودش همه چیز را درست می کند.

 

*نمی خواهیم یک ریال از حق مردم سبزوار برای مرحوم حمید سبزواری هزینه شود

وی گفت: مسئولان سبزوارعلیرغم اینکه خودشان پیشنهاد کار برای پدر شعر انقلاب را دادند، اما امروز طلبکارانه با ما صحبت می کنند. انگار ما به دنبال گرفتن رشوه یا چیزی از آنها هستیم. شورا و شهرداری  سبزوار برای کارهایی که باید و انجام نشده منت نداشته باشند، از همان ابتدا اعلام کرده ایم " نمی خواهیم یک ریال از حق مردم سبزوار برای مرحوم حمید سبزواری هزینه شود".

ما از ابتدا نباید حسابی برای قول های مسئولان این شهر باز می کردیم. مرحوم سبزواری در زادگاه خود خانه و ملک دارد، می فروشیم و کارهایی که باید از همان ابتدا توسط خودمان صورت می گرفت، را انجام می دهیم

او افزود: منزل پدر شعر انقلاب در زمان حیاتش در اختیار شهرستان قرار گرفت تا برای مردم و به نفع مردم از این مکان استفاده فرهنگی شود، ولی ماحصل این اعتماد چه  بود. نه تنها هیچ اقدامی برای تبدیل خانه به موزه شعر انجام نشد، بلکه با رها کردن خانه، بخش تاریخی منزل که ساخت آن به اواخر دوره قاجار می رسد، به علت بی توجهی تخریب شد.

ممتحنی یادآور شد: بهرحال زادگاه پدرم سبزوار بود و علاقه شدیدی به این شهر داشت و آنرا بسیار دوست می داشت و هیچگاه از خاطرات خود در این شهر غافل نشد و حتی همیشه در صحبت هایش تاکید می کرد که هر زمان فوت کردم مرا در آرامستان قدیمی شهر یا خانه خود دفن کنند.

او گفت: در زمان فوت، نظر خانواده خاکسپاری پیکر مرحوم استاد سبزواری در منزل پدری (خیابان قائم) بود بدین صورت که اختیار خانه با خودمان است و هر اقدامی که لازم باشد توسط خانواده انجام شود. اما مسئولان شهر بعد از اطلاع  نیت ما  اعلام کردند چون منزل مرحوم سبزواری در داخل کوچه است و ظرفیت لازم برای برگزاری مراسم را ندارد در کنار پیشنهاد ما چند گزینه دیگر معرفی کردند که جمع بندی نهایی به پارک جانبازان رسید.

وی افزود: ما دخالتی در انتخاب مکان  دفن مرحوم سبزواری نداشتیم. مسئولین شهر این مکان را انتخاب کردند و با این حرف که ساختمان انتهای این پارک برای  موزه استاد سبزواری(تمامی وسایل، آثار و کتب) پیش بینی شده، ما را متقاعد کردند که عملا تمام این حرف ها با خاکسپاری پدر نیز دفن شد.

ممتحنی گفت: ما به وصیت پدر که آرزوی قلبی او بود تا در در زادگاهش دفن شود، عمل کردیم. اما از این اقدام پشیمان هستیم و  فکرمان از این موضوع بسیار مشغول است. آیا شان و جایگاه پدر شعر انقلاب در همین حد است. سه سال از فوت پدر شعر انقلاب می گذرد و عملا هیچ اقدامی برای ساخت مقبره ای در خور او  انجام نمی شود

وی تاکید کرد: این رسم سبزوار است که با مفاخر و بزرگان خود این چنین برخورد می کند

ما نمی خواهیم که مسئولان سبزوار کاری برای پدر انجام دهند. برای همین طی صحبت هایی که با مادرم داشتیم  قرار بر این  شد تا خودمان یک مجموعه فرهنگی مانند کتابخانه را به نام مرحوم حمید  سبزواری بسازیم.

او افزود: جای گله مندی است که رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در مصاحبه ای اعلام کردند دانشگاه هزینه مرمت و بهسازی خانه استاد سبزواری را ندارد، خانواده این مرحوم فکری برای این موضوع داشته باشند. بنده از این مصاحبه بسیار ناراحت شدم. قبل از اینکه این موضوع رسانه ای شود، ای کاش با یک تماس تلفنی موضوع را به ما اطلاع می دادند. خانواده سبزواری که از شما چیزی نخواسته اند. اینها قول هایی بود که مسئولان شهرستان داده اند.

 

پسر مرحوم سبزواری ادامه داد: با این اخبار  مردم سبزوار فکر می کنند خانواده مرحوم سبزواری مادام پیگیر هستند تا چیزی بگیرند، در صورتی که ابتدای هر جلسه ای که در شهرستان از ما دعوت شده، می گویم که نمی خواهیم یک ریال از پول مردم سبزوار را برای پدرم هزینه کنید. اگر شهرستان قول ساخت مقبره، المان یا هر مکان دیگر را داده، خواسته خودشان بوده وگرنه ما هرگز نخواسته ایم که کاری برای پدرم انجام دهند.

او گفت: منزل مرحوم حمید سبزواری  شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی و از موقوفات خاص است. چندین سال قبل اوقاف سبزوار قصد گرفتن یک بخش از منزل را برای ساخت حسینیه داشت  که اعتراض کردیم و با دستور رهبری و ارجاع این دستور به اوقاف خراسان رضوی توانستیم این بخش از خانه را از طریق قانونی تحویل بگیریم.

وی افزود: وضعیتی که امروز منزل پدری حمید سبزواری با آن دچار است در گذشته بدین گونه نبود. منزل سرو پا و استفاده مسکونی داشت. طی صحبت هایی که با پدر قبل از فوتشان انجام شد، قرار بر این شد تا از بخش قدیمی خانه که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد برای موزه استفاده شود و بخش های جدیدتر خانه نیز برای تجمعات شعرا در سبزوار استفاده شود.

مرحوم سبزواری که به کلی در زادگاهش فراموش شده نه اینکه این موضوع فقط به  پدر شعر انقلاب برگردد. این رسم سبزوار است که با مفاخر و بزرگان خود این چنین برخورد دارد. دغدغه بر فرهنگ و هنر نیست که این درد است که افرادی که به لحاظ جایگاه همتراز با پدرم نبودند به بهترین شکل از آنها یاد شود. اما با پدر شعر انقلاب این چنین در زادگاهش برخورد شود.

*********

برای مطالعه بیشتر در خصوص  "بی توجهی مسئولین نسبت به پدر شعر انقلاب" کلیک کنید

گزارش1

گزارش2

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما