اندر احوالات حمام قیصریه / همچنان بلاتکلیف...

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان: مالکان حق دارند...

پیرو انتشار خبری مبنی بر تغییر کاربری یکی از مکان های تاریخی-فرهنگی سبزوار به نام حمام تاریخی قیصریه که با تغییر کاربری و با حفظ بنای اولیه به سفره خانه ای سنتی به همین نام شناخته می شد و پس از اقدام مالکان شخصی این بنا به صورت محلی تجاری برای عرضه محصولات و پوشاک بانوان ، مجله اینترنتی اسرارنامه علت این اقدام را چندی پیش یعنی در 28 آذرماه سال جاری از محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان جویا شده بود. برآبادی در زمان مذکورعنوان کرده بود که مالکین شخصی در حقیقت بدون کسب مجوزهای لازم از اداره میراث اقدام به این تغییر کرده اند و گفتگو با آن ها نیز در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی و مشخص نرسیده است.

وی سازو کارهای قانونی پیچیده و عدم حمایت های قضایی و حقوقی در خصوص موضوعات فرهنگی را یکی از دلایل این امر دانسته و تاکید کرده بود که گفتگو با صاحبان این محل ادامه خواهد داشت لذا برطرف کردن این مشکل را منوط به روزها و احتمالا ماه های اینده اعلام داشت.

در این راستا و بعد از گذشت بیش از دوماه از این اقدام، اینک خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه چند و چون ادامه این گفتگو و حل مسئله مورد نظر را از برآبادی و مالک این بنا جویا شده است:

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان  با اشاره به اینکه  چندین بار با  مالکین این مکان تاریخی چه به صورت شخصی و چه از جانب اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد گفتگو شده است تا نظر مساعد آن ها را برای بازگشت به کاربری اولیه و درخور شأن با این محل تاریخی جلب کند گفت: در واقع مالکین درست می گویند و حق با آن هاست! زیرا سفره خانه سنتی قیصریه درآمد چندانی را به ارمغان نمی آورد و ما نیز در این رابطه حربه قانونی محکم و مستدلی برای حل و فصل قضایی و حقوقی نداریم باید فعلا صبر کنیم تا ببینیم در اینده چه خواهد شد!

محسن برآبادی ادامه داد: حتی اگر قرار باشد که از جانب میراث فرهنگی نیز شکایتی صورت بگیرد پروسه قضایی و حقوقی حداقل 6 یا 7 سال به طول می انجامد . فرض بر اینکه مالکین حتی راضی شدند که این محل از پوشاک خالی شود، در آن صورت مالکین قطعا تقاضای وام برای برگشت و بازسازی به حالت اولیه مکان را خواستارند که در حال حاضر این امر شدنی نیست.

چندی پیش بخش نامه ای برای تامین بودجه برای مرمت اماکن تاریخی صادر شده اما در واقع این وام ها با سود 12 درصد ارائه می شود و مالکین توانایی بازپرداخت آن را ندارند. بانک ها نیز در این باره اقدامات موثری انجام نمی دهند و در اعطای وام با سود پایین موافقت نکرده و درخواست وثیقه می کنند. باید منتظر بود تا بعد از اتمام قرار داد تجاری که حدود 4 ماه دیگر است دوباره با مالکین گفتگو کنیم. در واقع آن ها موافق این هستند که این مکان به حالت اولیه کاربری خود بازگردد اما به شرط ارائه راهکارها و حمایت های لازم ازجانب اداره میراث هستند که واقعا امکان پذیر نیست.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه وعده و وعید ها زیاد است اما عملی صورت نمی گیرد، منابع مالی محدود و موانع زیاد را از دیگر عوامل این اقدام دانست و گفت: یکی دیگر از راه های مرمت، بازسازی و احیا اماکن تاریخی ورود سرمایه گذران به مقوله محل های  تاریخی و فرهنگی شهرستان است اما این موضوع در حال حاضر شدنی نیست زیرا کمتر سرمایه گذاری پیدا می شود که با این شرایط ناگوار فرهنگی و تاریخی در خصوص اماکن شهرستان وارد معامله و همکاری شود.

در بخش دوم این گزارش خسروجردی مالک مکان تاریخی قیصریه پاسخ داد:

نه پول می دهند نه حمایت می کنند و نه قدرت دارند!

خسروجردی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه گفت: این مکان قبل از آنکه تاریخی باشد شخصی است و ملک پدری ماست. 20 سال پیش وقتی قرار بربازسازی این محل شد میراث فرهنگی قول مساعد برای بازسازی و حمایت داد اما در واقع به آن عمل نکرد و نهایتا با هزینه کاملا شخصی مرمت و زیباسازی را خودمان انجام دادیم و هیچکس هیچ کاری نکرد!

سال 81 سفره خانه را راه اندازی کردیم، خانه پدری مان را فروختیم و خرج این محل کردیم. در آن زمان اداره میراث فرهنگی برای اداره راه و ترابری برای نصب یک تابلوی تبلیغاتی سفره خانه برای معرفی به مسافران و گردشگران نامه ارسال کرد، 3 ماه مرتب به این اداره سر زدم و  هنوز هم که هنوز است می گویند نامه از اداره کل و مشهد نیامده! باید سالیانه فلان تومان اجاره بدهید. دلسرد شده ایم و خسته. هربار می گویند نمی شود، بودجه نداریم قانون عوض شده و از این صحبت ها.

اگرراست می گویید لااقل وام با بهره مناسب بدهید تا پرداخت کنیم. وام 12 درصد که هیچ اصل وام را هم نمی دهند چه برسد به سود کم و زیاد. هرجایی را که فکرش را بکنید رفته ایم و نامه زده ایم و درخواست کمک کرده ایم . به ما می گویند بیایید توافق کنیم، چه توافقی وقتی هیچکس حاضر نیست از ما حمایت کند...

وی با اشاره به اینکه هر قراردادی که با اداره میراث یا هر نهاد دیگری یرای حفظ این محل باید کاملا دو طرفه و به حق باشد اضافه کرد: ما از پرداخت هزینه های قبوض آب و برق این جا برنمی آمدیم زیرا درآمد سفره خانه سنتی بعد از تخریب حمام قیصریه آنچنان چشم گیر نبود. هیچکس به تنهایی نمی تواند از ما حمایت کند و وارد گفتگو شود. آقای برابادی از مسئولان دلسوز است اما نمی توان تمامی زحمات و سازو کارهای مختلف را بر دوش یک نفر انداخت.

اوقاف هم که برایش تفاوتی نمی کند هزینه و سود سهم خود از این مکان که 30 درصد است به چه صورت تامین می شود. همه ساز خودشان را می زنند و برایشان مهم نیست که یک مکان تاریخی می خواهد تغییر کاربری بدهد، تخریب شود یا هر چیز دیگری.

خسروجردی ادامه داد: شهرداری قرار بود عوارض این محل را به عنوان مکانی تاریخی، کمتر در نظر بگیرد اما عمل نکرد. حمایت که جای خود دارد، از پس کارهای ساده هم برنمی آیند.

پایگاه میراث فرهنگی سبزوار بارها نامه های گوناگونی را جهت حمایت از ما به ارگان های مختلف فرستاد اما نه شهرداری، نه دارایی، نه اداره مالیات و نه هیچ جای دیگری برای این محل کاری نکرد، فرقی هم نمی کند که شورای شهر باشد یا فرماندار یا هر کسی دیگر. می آیند وعده می دهند و عقب می کشند!

پرونده قیصریه را ببندید تا داستان تمام شود و یکی دیگر از اماکن تاریخی نیز به دست فراموشی سپرده شود.

مالک مکان تاریخی قیصریه با ذکر این مطلب که 20 سال وعده شنیدیم گفت: در این شهر دل کسی برای مسائل فرهنگی و اینچنینی نمی سوزد. شاید فقط در زمانی که آقای ماستیانی در شورای شهر بود این وعده را داد که این مکان به موزه تبدیل شود و بعد از آن وعده، دیگر نه کسی بودجه دارد و نه قدرت.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما