مرحوم آیت الله علی اسلامی، روحانی برجسته سبزواری و بنیانگذار بنیاد بعثت از نگاه دیگران

در روزهای پس از فوت و در جریان برگزاری مراسم ترحیم آیت الله علی اسلامی روحانی برجسته سبزواری و بنیانگذار بنیاد بعثت، برخی دیگر از چهره های مذهبی تهران و قم درباره برجستگی های شخصیتی آن عالم ربانی اظهار نظراتی کرده اند که در ادامه به نقل از خبرگزاری فارس منتشر می شود:
 
 
فعالیت‌های فرهنگی آیت‌الله علی اسلامی از تأسیس بنیاد بین‌المللی غدیر تا اهتمام به تبلیغ در آمریکا
 
هادی انصاری یکی از نزدیکان آیت‌الله اسلامی و فعال فرهنگی درباره سابقه آشنایی‌اش با آیت‌الله می‌گوید: نزدیک به نیم قرن است که با این شخصیت علمی وفعال فرهنگی، آشنایی دارم. وی را از نجف اشرف و در محافل و مجالس حوزه آن، هنگامی که با پدر شهیدم آیت‌الله احمد انصاری حضور می‌یافتم، آشنا شدم. این آشنایی به سال‌های پس از ۱۳۴۸ شمسی باز می‌گردد. 
 
وی می‌افزاید:سلول‌های وجود این شخصیت برجسته و روحانی تلاشگر وخستگی ناپذیر، نخست برگرفته از بستر خانواده مشهور به تلاش فرهنگی وخدمت یعنی پدرش مرحوم آیت‌الله عباسعلی اسلامی بنیانگزار مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بود و از سوی دیگر پرورش و تعلیم و زانو زدن در محافل علمی حوزه گرانسنگ نجف وخوشه‌چینی از استوانه‌های علمی مشهور و بزرگ آن همچون امام خمینی (ره)، آیت‌الله خوئی و آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر  به شمار می‌آمد.
 
انصاری ابراز می‌دارد: ایشان در سال ۱۳۴۳ شمسی به همراه پدر بزرگوارش به نجف اشرف رفت و پس از روی کار آمدن حزب بعث در عراق و اخراج علمای ایرانی مقیم نجف اشرف، در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت. پس از بازگشت به ایران از آنجا که دغدغه  احیای فرهنگ اهل بیت را در جامعه وبه ویژه جوانان داشت، در آغاز با تأسیس کتابخانه بزرگ اسلام، دست به تألیف و ترجمه ونشر آثار مرتبط با فرهنگ اسلام به زبان‌های گوناگون زد.
 
وی ادامه می‌دهد: آیت‌الله اسلامی آثار به وجود آمده را به راه‌های گوناگون، به شرق وغرب و کشورهای آفریقایی فرستاد. همچنین با تأسیس انتشارات «روزبه» به نام بزرگ صحابه پیامبر اکرم (ص)،  سلمان فارسی، آثار و نشریات و کتاب‌های تدوین شده را سازماندهی کرد و موضوعات عمومی را در قالب انتشارات روزبه و موضوعات تخصصی را در قالب انتشارات کتابخانه بزرگ اسلامی منتشر ساخت.
 
 
ماجرای کتابی که پای یک آمریکایی را به ایران باز کرد
 
این فعال فرهنگی اظهار می‌دارد: پس از آن در سال ۱۳۵۸ بنیاد بعثت را تأسیس کرد. نقل می‌کنند روز پنج شنبه‌ای که بنیاد تعطیل بود. ایشان برای هماهنگی امور و برگزاری جلسه‌ای وارد بنیاد می شود و می‌بیند که فردی که مشخص است ایرانی نیست، با یک ایرانی مشغول نگاه کردن ویترین فروشگاه کتاب بنیاد از بیرون هستند. وقتی به دفترشان می‌روند، به مسئول دفترشان می‌گویند که پرس‌وجو کنند که این فرد کیست؟! پاسخ دادند که فردی است از آمریکا که به تازگی مسلمان شده است. او را به دفتر خود دعوت می‌کند و دلیل آمدنشان را به بنیاد می‌پرسد. او می‌گوید من یکی از جزوات شما را که به زبان انگلیسی در موضوع اعتقادات اسلامی بود، در آمریکا به دستم رسید،  آن را خواندم و نسبت به اسلام ترغیب شدم.
 
 
وی می‌افزاید: این فرد آمریکایی می‌گوید بعد از تحقیق و بررسی به اسلام گرویدم و بعد از من، تمام خانواده مسلمان شده‌اند. الآن هم که به ایران آمده‌ام، یکی از پسرانم را به حوزه علمیه قم آورده‌ام تا مبلغ اسلام باشد. به اینجا هم آمدم تا اگر بازهم منشورات دیگری هست با خود به آمریکا ببرم و در نشر فرهنگ اسلام، سهمی داشته باشم. مرحوم اسلامی تا آنجایی که آن فرد می‌توانست، کتاب‌های مناسب را به صورت رایگان به ایشان هدیه کرد تا به آمریکا ببرند.
 
انصاری خاطرنشان می‌کند:  آیت‌الله اسلامی در حوزه علوم دینی هم در قم همراه با اقدام به تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت؛ کتاب‌های تفسیری ، تاریخی، حدیث و .... را به صورت علمی بازنویسی و منتشر کرد.  از جمله کتاب‌هایی که به زبان‌های زنده دنیا منتشر شد، مجموعه کتاب‌های شهید مطهری، شهید صدر، علامه امینی و دیگر علما بود.
 
 
انتشار بیش از ۲ هزار عنوان کتاب به ۱۸ زبان زنده دنیا 
 
وی ادامه می‌دهد: یکی از محسنات اخلاقی ایشان این بود که به تنهایی کاری را انجام نمی‌داد و همیشه سعی داشت تا دیگران را هم در امور تبلیغی شریک کند و آن‌ها را ترغیب به تبلیغ کند.نگاهی گسترده، فراگیر و بین‌المللی برای تبلیغ داشت. ایشان برای سازماندهی بهتر برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، مؤسسات متعددی از جمله مؤسسه الزهرا (س) با محوریت بانوان و ترویج سیره حضرت فاطمه (س) و موسسة الحسین (ع) با محوریت تاریخ و سیره امام شهید (ع) را تأسیس کرد.
 
این فعال فرهنگی با اشاره به دیدارهای متعدد آیات اسلامی و خزعلی با یکدیگر می‌گوید: خاطرم هست که جلسات متعددی که من در سه جلسه، ایشان را همراهی می‌کردم، با مرحوم آیت‌الله خزعلی داشتند تا ایشان را متقاعد کردند که ریاست ستاد غدیر را به عهده بگیرند. در ترکیب اعضای ستاد هم به گونه‌ای اعضای ستاد را تعیین کردند که همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای ملی درگیر در این کار بزرگ  شوند تا تبلیغ غدیر سراسری و ملی شود. بعد از اینکه جلسات ستاد غدیر شکل گرفت و سازماندهی امور به شکل مطلوبی انجام گرفت، این نیاز احساس شد که این نهاد ملی، شکلی دائمی پیدا کند. از این رو بود که مرحوم شیخ علی اسلامی، پیشنهاد تأسیس «بنیاد بین‌المللی غدیر»  را مطرح کرد و با دقتی بسیار، اساسنامه و سایر امور مربوط به تأسیس بنیاد را پیگیری کردند تا بنیاد بین المللی غدیر تأسیس شد.
 
وی ادامه می‌دهد: ترجمه کتاب گرانسنگ الغدیر علامه امینی از عربی به فارسی، چاپ و انتشار بیش از ۲۰۰۰ عنوان کتاب به ۱۸ زبان زنده دنیا و نشر بین‌المللی آن،  تجهیز بیش از ۱۲۰۰ کتابخانه در کشور با محوریت مناطق محروم و کم برخوردار، از دیگر فعالیت‌های این روحانی تأثیرگزار و تلاشگر فرهنگی مذهبی بود.
 
به گزارش فارس، آیت‌الله علی اسلامی با اهتمام خود و با تشکیل بنیاد بعثت دست به انتشار ١٩٧ اثر در زمینه‌های معارف اسلامی زد. نشر آثار دینی در ایران و خارج از کشور و تشکیل مدرسه علمیه خواهران از دیگر فعالیت‌های فرهنگی او در بیش از نیم قرن زندگی بود. وی در دو سال اخیر به دنبال به انجام رسانیدن طرح گسترش آموزه‌های نهج البلاغه در مدارس و ایجاد مرکز نقابت سادات و شناسایی نسل پیامبر (ص) در جهان بود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما