ضرورت تقویت فرودگاه سبزوار به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد و تنها فرودگاه غرب خراسان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
فرودگاه سبزوار امروز بار دیگر نقش پشتیبانی خود را از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با پذیرش دو پرواز برگشتی از این شهر، ایفا کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این پروازها که متعلق به شرکت های هواپیمایی آتا و آسمان بوده اند، از نوشهر و تهران به مشهد وارد شدند اما به دلیل مه گرفتگی شدید، نتوانستند در مشهد به زمین بنشینند و به فرودگاه سبزوار آمدند. (منبع)
 
فرودگاه فرودگاه سبزوار دومین و تنها فرودگاه فعال استان خراسان رضوی بعد از مشهد است که در سالهای اخیر به خاطر فاصله مناسب نه زیاد دور و نه زیاد نزدیکی که با مشهد دارد، چندین مرتبه پروازهایی را که به دلیل شرایط نامساعد جوی نتوانسته اند در مشهد فرود بیایند، میزبانی کرده است.
 
هر سال معمولا در فصول سرد، چندین مورد از هواپیماهای وارد شده به مشهد به دلیل مه گرفتگی یا باران و برف و یخبندان شدید، توان فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد را ندارند و از مشهد بر می گردند. در این بین برخی از هواپیماها در فرودگاه سبزوار که نزدیک ترین فرودگاه فعال به مشهد است، فرود می آیند. اما برخی دیگر از هواپیماها که بدنه بزرگتری دارند، نمی توانند در باند فرودگاه سبزوار فرود بیایند و به ناچار به اصفهان و تهران یا سایر شهرهای مبدأ باز می گردند.
 
علاوه بر هواپیماهای برگشتی بسیاری از پروازهای فرودگاه مشهد نیز در روزهای نامساعد جوی از مبدأ لغو می شوند. حال آنکه فرودگاه 540 هکتاری بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در مرکز خراسان رضوی روزانه محل رفت و آمد ۴۰ هزار مسافر است و پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور محسوب می شود که به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌شود.(منبع) همین موضوع نشان می دهد تقویت فرودگاه سبزوار در زمینه تطویل باند و سایر پروژه های توسعه ای به عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد و تنها فرودگاه نیمه غربی استان پهناور خراسان رضوی بسیار ضروری است و می تواند در چنین موقعیت هایی مانع زیان های اقتصادی ناشی از برگشت یا لغو کامل پروازهای استان شود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما