فسخ قرار داد سرای معمارزاده سبزوار بعد از 5 سال از سوی شهرداری / بود و نبود اداره میراث فرهنگی محسوس نیست

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در جلسه ای که روز دوشنبه 25 آذرماه  در رابطه با تعیین تکلیف سرای تاریخی معمارزاده در محل شورای اسلامی شهر برگزار شد، شهرداری سبزوار بعد از گذشت ۵ سال از عقد قرارداد خرید این بنای تاریخی که به شدت مورد بی مهری قرار گرفته است، از فسخ قرارداد  خبر داد و اعلام کرد هیچ توافقی در کار نیست. سرای معمارزاده دارای پرونده حقوقی است که باید در مراجع قانونی به آن رسیدگی شود.
 
معاون معماری و شهرسازی شهرداری که به نوعی همه حاضرین در این جلسه را با این خبر شوکه کرد و آب پاکی را روی دست همه ریخت گفت: در جلسات متعددی که با نماینده ورثه معمارزاده صورت گرفت، شهرداری اعلام کرده به لحاظ اینکه متراژ این سرا با آنچه در قرارداد قید شده همخوانی ندارد مالک و شهرداری هر کدام ۵۰ درصد اختلاف را قبول کنند تا مشکل تعیین  تکلیف شدن سرای معمارزاده مشخص شود. اما وراث حاضر به قبول این اختلاف نیستند.
 
مرتضی احمدی افزود: چون شهرداری در این موضوع راهی از پیش نمی برد، برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال، پرونده این سرای تاریخی را به دادگاه ارجاع داده  تا در مراجع قانونی به آن رسیدگی شود.
 
 
با فسخ مخالفم / فسخ یعنی خداحافظی با سرای معمارزاده
محمود رضا سلیمانی، رئیس سابق میراث فرهنگی سبزوار  نیز در این جلسه گفت: اگر شهرداری به سمت فسخ قرارداد سرا پیش برود و مسیر را ادامه دهد یک بنای گران قدر را از بین بناهای تاریخی سبزوار کم کرده ایم. همچنان که در قبل از این خانه تاریخی اسکویی که مدال درجه یک دوره قاجاریه بود را، مورد بی مهری قرار داده ایم.
 
وی افزود: پیشنهاد بنده تشکیل ستاد ضروری پیگیری و قطع فسخ و ادامه معامله و چگونگی احیای آن است. در این موضوع فرمانداری باید مداخله کند و شهرداری نیز شکایت خود را پس بگیرد تا ظرف مدت یکماه  کارگروهی خارج از شورا با مالکین و ورثه وارد صحبت شوند تا سرای معمارزاده تعیین تکلیف شود.
 
وی تاکید کرد: فسخ قرارداد شهرداری یعنی خداحافظی با سرای معمارزاده. قطعا اگر فسخ نهایی شود این سرای تاریخی تخریب خواهد شد که قلبم گواهی می دهد که خیلی ها منتظر این روز هستند تا سرا کف و بر شود و بعد خواهیم دید که شهرداری که امروز نبود نقدینگی را بهانه کار قرار داده و به آنچه در قرارداد نوشته عمل نمی کند عملا بعد از  تخریب سرا اولین جایی که وارد بحث خرید آن خواهد شد، شهرداری است.
 
 
شهردار اعتقادی به کار در حوزه میراث ندارد
رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این جلسه بیان کرد: شهردار سبزوار و مجموعه مدیران آن چون اعتقادی به میراث ندارند در نتیجه اقدامی نیز در حفظ آثار تاریخی شهر  انجام نمی دهند. نمونه این مطلب کاوش در تپه باستانی سبزوار  است که در ابتدای دوره چهارم شورای اسلامی شهر شروع شد و کاوش این تپه توسط باستان شناس مطرح جهانی دکتر گاراژیان همکارانشان بود که موفق به کاوش ۵۰ تراشه شدند که در زمان شهردرای دکتر طالبی بود که با استعفای وی و ورود کوشکی بر مسند شهرداری نه تنها ادامه کار در پشته باستانی تعطیل شد بلکه کار در حوزه میراث نیز  فراموشی سپرده شد. 
 
وی افزود: با اطمینان می گویم شهردار اعتقادی به کار در حوزه میراث ندارد چون اگر اعتقاد داشت دستمزد دکتر گاراژیان را شهردار پرداخت می کرد. هدف شورای چهارم از کاوش در تپه باستانی تخریب نبود، بلکه آبادانی شهر، توسعه گردشگری و توجه به میراث فرهنگی بود اما هم اکنون این تپه باستانی توسط کشاورزان شخم زده می شود و خاک آن به عرض چهار متر برداشت شده است.
 
پسندیده  سپس اظهار کرد: یکی از اقدامات زیر شاخه ای و فعالیت های فرهنگی شهردار سابق بحث خرید سرای تاریخی معمارزاده به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در انتهای سال ۹۳ بود. این سرا در ۵ سال قبل بنایی پویا بود که با توافق مالکین به شهرداری فروخته شد تا تبدیل به بازارچه صنایع دستی شود این سرا نه به عنوان یک ملک عادی بلکه سرای تاریخی در مرکز کوی گلستان  خریداری شد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: به دلیل وجود این نگرانی که در شورای دوره پنجم امور سرای معمارزاده پیگیری نشود در زمان عقد قرارداد، مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان شهرداری وقت به مالکین پرداخت کرد تا ادامه توافق دچار مشکل نشود و گفته شود سرا از شهرداری است اما ادامه کار به دوره شهردار فعلی موکول شد و وی که در مسیر شعارهایی که می دهد و ادعا دارد در حوزه حقوقی فعال است به  سرای معمارزاده به عنوان  یک مشکل کاملا حقوقی نگاه کرد و سرایی که بر مبنای تاریخی بودن قیمت گذاری و خریداری شده را درگیر  مباحث حقوقی کرد.
 
 وی همچنین گفت: چهار سال از قرارداد خرید می گذرد و نه ورثه خود را مالک سرا می دانند و نه شهرداری. تا اینکه هفته گذشته شهردار نامه درخواست فسخ سرا را به شورا ارسال کرد که اگر این فسخ نهایی شود قطعا در تضییع حقوق بیت المال از شهردار سوال خواهم داشت.
 
پسندیده اضافه کرد: به عنوان یک دغدغه مند در حوزه میراث، مسئولیت تخریب سرای معمارزاده با شخص شهردار است چرا بازی که شهرداری قبلی در بحث خرید سرای تاریخی معمارزاده شروع کردند را زودتر تمام نکرد و بعد از چهار سال شهردار به فکر جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال افتاده است.
 
 
حل مشکل سرای معمارزاده در گرو تعامل مالکین  و شهرداری 
در بخش دیگری از این جلسه رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار حل مشکل سرای تاریخی معمارزاده را در گرو تعامل مالکین و شهرداری اعلام کرد.
 
سید رضا حسینی گفت: به لحاظ اینکه در قبل از این مسئولیت دیگری در حوزه میراث داشته ام تا حدودی از سرای معمارزاده اطلاعات دارم و تا جایی که در جریانم، مشکل سرا دعوی حقوقی بین مالکین و شهرداری است که با توافق قطعا این مشکل حل خواهد شد.
 
وی افزود: مالکین می گویند سرا را بر مبنای تاریخی بودن و با عرصه و اعیان ۴۵۲۴ متر مطابق آنچه در سند قید شده به شهرداری فروخته اند اما خریدار ادعا دارد سرا را بر مبنای متراژ خرید کرده و  با آنچه در قرارداد قید شده متفاوت است. بهرحال سرای معمارزاده بحث دو سر برد است در این موضوع هم شهرداری و هم مالکین  باید کوتاه بیایند. 
 
وی اظهار کرد: مالکیت این بنا چنانچه با شهرداری باشد با امکانات مالی ای که دارد می تواند سرا را تبدیل به فضایی با دید فرهنگی و درآمدزایی کند و از طرفی سرا حفظ خواهد شد.
 
حسینی یاد آور شد: مالکین معمارزاده  این موضوع را مد نظر قرار دهند که چون این بنا در فهرست آثار ملی قرار دارد چنانچه با شهرداری به تعامل نرسند نمی توانند بنا را تخریب کنند هر چند بنا با خاک یکسان شود. 
 
بهرحال این سرا با توافق به شهرداری فروخته شده و الان که این امکان ایجاد شده و شهرداری پای کار است بهتر است به توافق برسند تا سرا پابرجا بماند. از یک سمت شهرداری اموال مردم را در دست دارد و موظف به حفاظت و پاسداری آن است و از طرفی نیز ورثه معمارزاده باید به حق و حقوقات خود برسند. پس توافق بهترین راه حل است.
 
 
شهرداری و عمران شهری به سهم خود عمل کردند اما میراث فرهنگی عملا هیچ کاری انجام نداده
مدیر عامل سازمان نوسازی و فضاهای شهری سبزوار نیز در  ادامه گفت: سرای معمارزاده در محله ای به نام گلستان قرار دارد که در  مقطعی تصمیم گیری شد تا این سرا خریداری، مرمت و احیاء شود.
مهدی بروزیی افزود: این سرا قبل از  خرید پویایی و کار در آن جریان داشت با خرید شهرداری، مالک مجبور به تخلیه مکان شد تا هم از یک سمت توسعه ای برای محله گلستان باشد وهم جریان یک زندگی اصولی که آبروی شهر باشد در آن اتفاق افتد.
 
وی اظهار کرد: بنابراین برای سرای معمارزاده مانند دیگر مناطق هدف، بسته ای تعریف شد و سهم شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان عمران شهری نیز در آن مشخص شد. در این بسته مقرر شد شهرداری سرای معمارزاده را بخرد. حتی سازمان میراث فرهنگی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در زمانی که ریاست سازمان با سلطانی فر بود اعتبار برای خرید در نظر گرفت و  شرکت عمران شهری تهران نیز طرح مرمت و احیای سرا را عهده دار شد.
 
وی اظهار کرد: در جریان این کار، شهرداری سبزوار اقدام به خرید سرا کرد و عمران شهری نیز قراردادی تهیه کرد بنابراین طرح مرمت بنا مورد مطالعه قرار گرفت و طرح مصوب برای آن تعریف شد.
 
 مدیر عامل سازمان نوسازی و فضاهای شهری سبزوار گفت: در این بسته که برای هر یک از دستگاه ها سهمی در نظر گرفته شده، شهرداری و عمران شهری به سهم خود عمل کردند اما میراث فرهنگی عملا هیچ کاری انجام نداده و  بود و نبود آن محسوس نیست.
 
وی اضافه کرد: برای مرمت سرای معمارزاده کارشناسی از سازمان برنامه( خانم اورک) در نظر گرفته و موافقت نامه به مبلغ ۲ میلیارد تومان نوشته شد تا طرح مرمت را به شرکت عمران شهری ارائه دهد.
 
تا اینکه سرا در بحث خرید دچار مشکل شد و علت هم متراژ اختلافی بود اینکه به چه طریقی این‌موضوع حل و فصل شود نمی دانم چون نه مسئولیتی در قبال آن دارم و نه تخصص آن را. اما نهایت امر یک طرح مصوب ، یک مالک و شهرداری از این جریان باقی ماند و سرا در این فاصله به دلایل طبیعی در حال تخریب است. پیشنهادی که برای برون رفت  سرای معمارزاده مطرح است یا شهرداری فسخ کند و خیال مالک و سرا را رفع کند و یا اینکه دغدغه شهرداری حل شود. شاید شهرداری با نبود  نقدینگی مواجه است و یا اینکه طرح سرای تاریخی برای شهرداری توجیه اقتصادی ندارد.
 
 او گفت: بهرحال  در نشست های نخبگی که محل آن در شورای اسلامی شهر است این گره ها باید باز شود. بارها گفته ام در حل مشکل سرای معمارزاده شورا و شهرداری باید تدبیر کنند. پیشنهاد دارم باید یک جوالدوز به شهرداری و یک سوزن به میراث فرهنگی زده شود. میراث همان زمان  قول ۵۰۰ میلیون تومان  اعتبار برای سرای معمارزاده  داده است که باید هدفگذاری شود که این مبلغ تحقق پیدا کند و همچنین باید بررسی شود مالک تا چه میزان می تواند در حل شدن این مشکل گام بردارد تا در نهایت شهرداری وارد ادامه کار شود.
 
برزویی اظهار کرد: در بحث مرمت نیز از دولت کمک خواسته شود تملک و مرمت سرای معمارزاده  مبلغ ۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد که همه زوایای کار باید مورد بررسی قرار گیرد تا این بنای تاریخی حفظ گردد.
 
 
ورثه معمارزاده: شهرداری پیشنهاد خرید داد، نه ما
نماینده ورثه معمارزاده نیز در این جلسه گفت: وراث معمارزاده هیچگونه پیشنهادی برای فروش سرا ندادند  و شهردار واسطه فرستاد و ورثه در جلساتی که مابین خود داشتند با این نکته که سرا ثبت میراث است و باید سرپا بماند و از طرفی نام معمارزاده نیز بر سر در بنا باقی بماند، موافقت خود را با فروش سرا به شهرداری اعلام کردند.
 
معمارزاده اظهار کرد: ورثه هیچگونه نقشی در رونوشت  توافقنامه نداشتند  ولی در برگه کارشناسی نوشته شده سرای معمارزاده با عرصه و اعیان قیمت گذاری شده است.
 
وی افزود: قبل از فروش بنا به شهرداری تمام حجره ها مستاجر داشت و ماهانه  حدود ۵ میلیون اجاره از مستاجرین دریافت می کردیم به محض اینکه گفتند تخلیه کنید ما ۷۰۰ میلیون تومان بابت کسب و پیشه پرداخت کردیم.
 
معمارزاده  گفت: با اینکه یک شانزدهم این بنا به نام شهرداری سند زده شده و دو واحد آپارتمان و مقداری پول نقد در قبل سرا پرداخت کردند اما بعد از ۵ سال هنوز شهرداری به تعهد خود برای پرداخت مابقی مبلغ سرا که حدود ۲ میلیارد تومان است عمل نکرده است.
 
وی همچنین گفت: سرا اوضاع ناخوشایندی دارد. وضعیت امروز سرای معمارزاده قلب تک تک ما و علاقه مندان میراثی را بدرد آورده است اگر میدانستیم که چه در انتظار این بنای تاریخی است وارد معامله با شهرداری نمی شدیم. این تاوان اشتباه خودمان است و این گمان که شهرداری بهتر از  ورثه سرا را اداره می کند کذب محض بود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما