گزارشی از صنعت شترمرغداری در غرب خراسان (1)/ سبزوار بهترین نقطه استان برای پرورش شترمرغ

الهام شبانی مقدم / مجله اینتنرتی اسرارنامه 
 
قسمت اول: 
 
چند سالی است که مصرف گوشت شترمرغ به خاطر مزایای بالایی که دارد در سفره غذایی ایرانیان رواج یافته و رو به گسترش است. شترمرغ حیوان پربرکت و بسیار مفیدی است که علاوه بر گوشت پر خاصیت و سالم، محصولات جانبی آن نظیر پر، روغن، پوست، چشم و ... نیز دارای مصارف بهداشتی و صنعتی هستند. خوشبختانه شهرستان سبزوار یکی از قطب های پرورش شترمرغ در استان خراسان رضوی است، اما هنوز ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه این صنعت در غرب استان وجود دارد که در همین راستا خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه به گفتگویی با دو تن از فعالان موفق شترمرغداری در سبزوار پرداخته است تا از جزئیات آمار و ارقام این صنعت و چالش ها و فرصت های پیش روی آن با خبر شویم.
 
گفتگو با رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی شترمرغمداران سبزوار / جای خالی صنایع تبدیلی شترمرغ در سبزوار 
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی شترمرغداران سبزوار گفت: طبق بررسی های صورت گرفته سبزوار بهترین نقطه پرورش در صنعت شتر مرغداری خراسان رضوی معرفی شده، چرا که طول سرمای زمستان در این منطقه کوتاه است و شتر مرغ به آسانی در زیستگاه خود پرورش پیدا می کند و می تواند راندمان تولید بالایی داشته باشد. و در کنار سبزوار شهرستان سرخس نیز از همین مزایا برخوردار است.
 
حسین میردشتی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه با بیان اینکه صنعت شترمرغداری در دو حوزه پرورش و پروتئینی تقسیم بندی می شود، افزود: در حال حاضر سبزوار با تولید سالانه 5 هزار قطعه جوجه، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به نوپا بودن این صنعت در سبزوار، رقم ها نشان دهنده پیشرفت خوب حوزه پرورش این پرنده در شهرستان است. در حوزه پروتینی نیز سهم تولید سبزوار ماهانه 400 الی 500 قطعه است و از آنجایی که سبزوار در غربی ترین بخش خراسان رضوی  واقع شده و نزدیکترین شهرستان استان از لحاظ بعد مسافت به پایتخت است، بنابراین تولیدات پروتینی صنعت شتر مرغ از سبزوار بیشتر به شهرهای بزرگ چون تهران، مشهد، یزد و کرمان ارسال می گردد.
 
وی همچنین گفت: در حال حاضر سبزوار تامین کننده 30 درصد گوشت مرغ  و 35 درصد گوشت ماهی استان خراسان رضوی است بنابراین در تلاش هستیم تا  میزان تولید گوشت شترمرغ سبزوار را نیز در سطح استان به همین رقم برسانیم.
 
میردشتی ادامه داد: صنایع جانبی محصولات این پرنده از جمله پر، پوست و روغن نیز علاوه بر درآمد بسیار بالا می تواند اشتغالزایی خوبی ایجاد کند که متاسفانه سهم سبزوار در استفاده از صنایع تبدیلی و دستی حاصل از فرآورده های شتر مرغ رقم بسیار ضعیفی است که در این زمینه نیاز و ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع تبدیلی صنعت شترمرغ در سبزوار داریم. 
 
این فعال موفق در حوزه پرورش شتر مرغ افزود: به لحاظ اینکه رقم مشخصی از تعداد پرورش دهندگان شتر مرغ در شهرستان در دسترس نبود با همکاری جهاد کشاورزی برای ساماندهی شتر مرغداران شرکت تعاونی پرورش دهندگان شتر مرغ راه اندازی شد. که هم اکنون  تعداد 50 نفر پرورش دهنده زیر مجموعه این شرکت هستند اما به همین تعداد نیز افرادی در روستاها هستند که مطلع از وجود شرکت تعاونی نیستند ولی در مجموع بالغ بر 100 پرورش دهنده در  دو بخش تولید جوجه و پرواری در سبزوار فعالیت دارند که 8 درصد این رقم مختص فعالیت خانم ها در حوزه پرورش است.
 
وی اظهار کرد: سبزوار اولین شهرستان در استان خراسان رضوی است که اقدام به  راه اندازی شرکت تعاونی کرده که این نقطه قوتی در این صنعت نوپا است تا با همفکری و همکاری جهاد کشاورزی  صنعت شتر مرغداری  در این شهرستان بیش از گذشته رونق بگیرد.  
 
میردشتی اضافه کرد: پرورش هر 30 تا 50 قطعه  شتر مرغ  قطعا دو نفر نیروی کار را درگیر خود می کند که  با آمار 5 هزار قطعه پرورش شتر مرغ در شهرستان برای تعداد 200 نفر نیرو به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.
 
وی گفت: با توجه به بیکاری که دغدغه همه جوانان است از مسئولان این انتظار می رود تا حمایت هایی را از این صنعت با پرداخت تسهیلات داشته باشند همچنین چون اکثر پرورش دهندگان به صورت سنتی مشغول به کار در این حوزه هستند جهاد کشاورزی که متولی این امر است بایستی با برگزاری دوره های آموزشی  اطلاعات پرورش دهندگان را به روز رسانی کند. 
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی شترمرغداران سبزوار در پاسخ به این سئوال که آیا تا کنون تسهیلات بانکی برای حمایت از صنعت شترمردغداری سبزوار اعطا شده است، گفت: تاکنون که تسهیلاتی پرداخت نشده اما امیدوار هستیم در آینده با مجوزهایی که از وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود  این صنعت مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد. این صنعت با راندمان بالایی که دارد قطعا در آینده جایگزین پرورش گوسفند بویژه در مناطق روستایی خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد به مراتع ما آسیب کمتری وارد خواهد شد. 
 
میردشتی درباره مزایای گوشت شتر مرغ نیز گفت: گوشت این پرنده به لحاظ طبع، گرم مزاج است و چون میزان مصرف آب در شتر مرغ  بسیار بالا است گوشت آن فاقد کلسترول و سرشار از آهن است و توصیه شده کسانی که در معرض  فشار خون بالا و بیماری های  قلبی عروقی هستند  حتما در ماه چند نوبت مصرف گوشت شتر مرغ را داشته باشند. علاوه بر این روغن این پرنده به دلیل گرم مزاج بودن برای درمان دردهای عضلانی کاربرد ویژه ای دارد  همچنین در  لوازم آرایشی  روغن شتر مرغ برای کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب مورد استفاده قرار می گیرد.
 
ادامه دارد ...
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما