مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار:

زیباسازی نمای مسجد روستای خسروجرد بر مبنای اصول مسجدسازی / الگویی برای دیگر مساجد روستایی

مجله اینترنتی اسرارنامه 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان سبزوار گفت: با همکاری هیات امنای روستای خسروجرد، نمایی زیبا برای مسجد این روستا بر مبنای اصول و تعریف مسجد سازی طراحی و اجرا شد که امیدواریم الگویی برای مسجد سازی در دیگر روستاها قرار بگیرد.

محسن برآبادی در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: یکی از معضلات معماری در روستاها در ساخت و ساز مساجد است. به طوری که مساجد را  بدون رعایت اصول و با سلایق مختلف ساخته و یا بازسازی می کنند و از متریال های مختلفی مانند سنگ، سفال و ... و حتی آلومینیوم که هیچ همخوانی با بافت اصیل روستا و  فرهنگ مسجد سازی ندارد استفاده می نمایند.

وی اظهار کرد:  معماری مسجد دارای اصول خاصی است به طوری که حتی برای درب و پنجره به کار رفته در ساختمان آن هم تعریف مشخصی وجود دارد.

این کارشناس میراث فرهنگی  همچنین گفت: با بهره گیری از الگوی پیشنهادی پایگاه، نمای مساجد به بافت روستاها  نزدیک شده و اصول مسجد سازی در آن ها رعایت می گردد و علاوه بر اینها دارای معماری مدرنی نیز خواهد شد که این موضوع را از طریق دهیاران و انجمن های میراث فرهنگی در روستا ها  اطلاع رسانی و فرهنگ ساز ی خواهیم کرد.

 وی در بخش دیگری از این گفتگو  توضیح داد:  یکی دیگر از فعالیت های پایگاه در روستاها منوط به این است که موضوع گردشگری بیشتر از گذشته در دستور کار قرار بگیرد که از این میان باید به تبدیل روستای زعفرانیه به یکی از قطب های گردشگری در آینده ای نزدیک اشاره کرد.

برآبادی در این خصوص گفت: برای روستای زعفرانیه به عنوان روستای هدف گردشگری از طریق مشاور، طرحی آماده کرده ایم که بر اساس آن طرح، روستای زعفرانیه با همان شکل و شمایل و اصالتی که از ابتدا داشته بازسازی خواهد شد که در فاز اول با جداره سازی آغاز می کنیم.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد : روستای زعفرانیه با داشتن اقامت گاه بوم گردی، 6 اثر تاریخی و جداره سازی سنتی  به عنوان روستای هدف گردشگری با بافت سنتی و اصیل خود می تواند برای گردشگران خدمات دهی شایسته ای ارائه کند که در این موضوع مردم و دهیار روستا همکاری خیلی خوبی با پایگاه میراث فرهنگی داشته اند زیرا خوشبختانه مردم آن منطقه به درک درستی از صنعت گردشگری و نقش گردشگر در رونق اقتصادی رسیده اند و رو به سرمایه گذاری در این حوزه آورده اند.

 این  مسئول در پایان صحبت های خود از فعال شدن اقامتگاه های سنتی بیشتر در زعفرانیه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: یکی از قهوه خانه های قدیمی زعفرانیه که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد توسط سرمایه گذاری جهت احیا و بهره برداری خریداری شده و در حال بازسازی و مرمت است .

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما