بعد از گذشت 8 سال، سبزوار همچنان در انتظار ابلاغیه طرح تفصیلی از استان

 
الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
مهدی احمدی معاون معماری و شهرسازی سبزوار گفت: با استناد به طرح تفصیلی قدیم سبزوار یکسری از خانه های تاریخی به ثبت میراث فرهنگی رسیده و عملا هر گونه مداخله در آن باید با نظر اداره میراث انجام شود، اما تعدادی از خانه ها که ثبت میراث نیستند، به لحاظ معماری با ارزش تلقی می شوند که عملا هر گونه نوسازی و بهسازی در اینگونه خانه ها که در بافت تاریخی قرار دارند باید با نظارت شهرداری انجام گیرد.
 
وی افزود: در طرح تفصیلی شهرهایی چون تهران و مشهد، به چگونگی مداخله در این خانه ها پرداخته شده است بطوریکه مالک  بدون مجوز شهرداری نمی تواند اجازه تخریب داشته باشد.
 
احمدی اظهار کرد: متاسفانه در طرح تفصیلی قدیم سبزوار که مربوط به سال 91  است به چگونگی مداخله و حتی نوسازی در بافت تاریخی هیچ اشاره ای نشده است و به لحاظ اینکه این موضوع یک ضعف عمده در طرح جامع تلقی می شد، مقرر گردید در طرح تفصیلی جدید مشاور به این موارد بپردازد. بگونه ای که هر گونه تخریب و نوسازی در داخل بافت تاریخی و خارج از بافت صرفاً با اخذ مجوز از شهرداری انجام پذیر است.
 
وی تاکید کرد: شهرداری زمانی می تواند مداخله در بافت تاریخی را داشته باشد که ابلاغیه آن اعلام شده باشد در حالیکه هیچ ضابطه و نقشه ای برای بافت تاریخی سبزوار وجود ندارد.
 
معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار ادامه داد: طرح جامع مربوط به سال 91 است. متولی تهیه طرح راه و شهرسازی استان است و که این نهاد قانوناً باید بعد از یک سال طرح تفصیلی را به شهرداری ابلاغ میکرده است که با گذشت 8 سال هنوز این طرح  به سرانجام نرسیده است. جالبتر اینکه در طرح جامع سال 91 برای بافت تاریخی شهر سبزوار هیچ طراحی انجام نشده و مشاور حق الزحمه جدا برای بافت تاریخی سبزوار تعیین کرده است.
 
احمدی گفت: در طرح تفصیلی جدید که سه سال از پیگیری آن می گذرد به مشاوری که از استان برای تهیه طرح تفصیلی شهرستان تعیین شده اعلام کردیم که همزمان با طرح تفصیلی جدید، طرح بافت تاریخی را نیز مشاور انجام دهد اما استان می گوید قرارداد مشاور تکیمل شده و استان نیز اعتباری جدا برای این موضوع ندارد.
 
وی افزود: به لحاظ اهمیت بافت تاریخی سبزوار، مقرر شد تفاهم نامه مشارکتی بین شهرداری سبزوار، راه و شهرسازی استان و میراث فرهنگی استان ویژه بافت تاریخی منعقد شود، هزینه تهیه طرح برای بافت تاریخی 450 میلیون تومان تعیین شده که این هزینه به صورت ثلث بین سه نهاد مذکور تقسیم می شود که شهرداری سبزوار نیز درخواست حق السهم مشارکت خود در این طرح را به شورای اسلامی شهر ارسال کرده که این درخواست به تصویب رسیده است.
 
احمدی در پاسخ به سوال گزارشگر اسرارنامه در خصوص لوایح حمایتی از خانه های تاریخی توسط شورا و شهرداری نیز گفت: شهرداری برای اینکه محرک و انگیزه ای برای فعالیت مالکین در بافت تاریخی ایجاد کند سال گذشته مصوبه ای از شورا اخذ کرد که نما سازی در بافت تاریخی اگر سنتی باشد عوارضات شهرداری در شش ماه اول  40 درصد و در شش ماهه دوم 20 درصد تخفیف را به همراه خواهد داشت. منتهی به لحاظ اینکه هزینه های بازآفرینی در خانه های تاریخی بسیار زیاد است این مصوبه اثر چندانی نداشت و شهرداری نیز نمی تواند مالکین را اجبار به نماسازی سنتی کند و یا مانع تخریب خانه های با ارزش شود د چون هیچ طرح مصوبی برای طرح تفصیلی ندارد.
 
وی یادآور شد: در طرح تفصیلی جدید به تمامی این موارد پرداخته شده است به محض ابلاغ این طرح، مالکین بدون مجوز شهرداری اجازه تخریب ندارند و انجام هر گونه عملیات بستگی به نظر شهرداری دارد.
 
احمدی اظهار کرد:بافت تاریخی زیر مجموعه ای از بافت فرسوده شهر است محدوده مرکزی شهر به لحاظ قدمت بالا نیاز به نوسازی و بازسازی دارد. محدوده هایی در شهر به نام بافت فرسوده مصوب شده که مالکین این خانه ها از قبل بافت فرسوده می توانند  با کسب پروانه شهرداری از بانک عامل (مسکن) تسهیلات برای بازسازی خانه دریافت کنند.
 
او  گفت: از سال 89 سه بافت ارزشمند گل افشانی، گلستان و رضوی مد نظر مدیریت شهری در سطح  کلان استان قرار گرفته است. مرجع تهیه طرح راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان است که مشاور این طرح را استان تعیین کرده است منتهی چون استان قادر به تامین مبلغ تهیه طرح کلی نبوده، اعلام کردند به لحاظ اهمیت این سه بافت دو هکتاری که ویژه باید به آن پرداخته شود طرح های موضعی تهیه گردد تا طرح تفصیلی جدید ابلاغ شود.
 
احمدی با بیان اینکه طرح موضعی تهیه شده توسط مشاور، مورد تایید میراث فرهنگی استان قرار نگرفته است اظهار کرد: شش ماه گذشته جلسه ای در استان ویژه هیمن موضوع تشکیل و مقرر گردید.
 گونه عملیات بستگی به نظر شهرداری دارد.
 
احمدی با بیان اینکه طرح موضعی تهیه شده توسط مشاور، مورد تایید میراث فرهنگی استان قرار نگرفته است اظهار کرد: شش ماه گذشته جلسه ای در استان ویژه همین موضوع تشکیل و مقررشد راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان مجدد مشاور دیگری را برای تهیه طرح معرفی کنند ولی تا به امروز شهرداری سبزوار ابلاغیه ای برای بافت های گل افشانی، گلستان و رضوی دریافت نکرده و  هر روز اتفاقاتی در بافت تاریخی رخ می دهد و شهرداری عملا نمی داند که چه باید کند و در بلاتکلیفی به سر می برد.
 
 وی در پایان از  میراث فرهنگی و  راه و شهرسازی استان خراسان رضوی خواستار تهیه هر چه سریعتر طرح تفصیلی و ابلاغ آن به شهرداری  شد.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما