گزارش جالب خبرگزاری تسنیم از:

تلاش ها برای ثبت ملی اولین موزه نفت ایران در سبزوار (1)/ یکی از 3 پمپ بنزین قدیمی کشور در سبزوار است

خبرگزاری تسنیم در گزارشی جالب از تلاش ها برای ثبت ملی اولین موزه نفت ایران در شهرستان سبزوار خبر داده است. این گزارش جذاب تسنیم در سه قسمت در مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر می شود:
 
(قسمت اول)
 
نخستین موزه صنعت نفت ایران در انتظار ثبت ملی


به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، شهرستان سبزوار در حوزه نفت از تاثیرگذاران در ملی شدن صنعت نفت بوده است؛ این درحالی است که  شهرستان سبزوار به عنوان نخستین شهر دارای موزه صنعت نفت در کشور مطرح است. زمین این موزه در سال 1318 تحت عنوان جایگاه پخش بنزین و فرآورده‌های نفتی در شهر سبزوار خریداری و راه‌اندازی شد و از این نظر از بسیاری از شهرهایی که نفت و موزه با آنها عجین شده، پیشقدم‌تر بوده است.
 
در ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می‌شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد. این موزه در سبزوار مورد بازدید قابل توجه شهرواندان و مسافران قرار گرفته است و یکی از خواسته‌های مردم و مسئولان ثبت ملی این اثر است.
 
 ثبت 210 شیء در موزه نفت سبزوار
 
مسئول موزه نفت سبزوار گفت: موزه نفت سبزوار نخستین موزه صنعت نفت در ایران است که در سال‌های میانی دهه 1380 در این شهرستان راه‌اندازی شد.
 
رمضانعلی قارزی افزود: مرکزیت سبزوار در حوزه ذخیره‌سازی و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش‌های وسیعی از شمال شرق کشور و شاهراه بودن این شهرستان در منطقه از جمله دلایل شکل‌گیری این موزه بوده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین در سال 1318 در سبزوار ایجاد شده که قدمت آن به دوره اول پهلوی باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سه مورد از این پمپ بنزین‌ها در سطح کشور موجود است که یکی از آنها در شهرستان سبزوار است.
 
قارزی ادامه داد: این موزه در جهت حفظ آثار و به تصویر کشیدن بخشی از زحمات کارکنان صنعت نفت انجام شد و اکنون شامل 2 بخش بیرونی و داخلی است.
 
قارزی با بیان اینکه در حال حاضر 8 موزه نفت در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: بیش از 210 قلم شیء در موزه نفت سبزوار شناسایی، ثبت و کدگذاری شده که از جمله آنها می‌توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش‌نشانی، پالایشگاهی، پمپ‌های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.
 
مسئول شرکت نفت سبزوار اضافه کرد: با هماهنگی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور، قسمتی دیگر به فضا اضافه شده که در حال تجهیز است تا موزه کامل‌تر شود.
 
قارزی با بیان اینکه سالانه حدود 5 هزار نفر از نخستین موزه نفت کشور در سبزوار بازدید می‌کنند، ادامه داد: با توجه به همکاری خوب شرکت نفت منطقه با ارگان‌ها و ادارات سطح شهرستان به ویژه ارگان‌های آموزشی و پژوهشی، این مجموعه در ایام سال و به صورت رایگان میزبان دانشجویان، دانش آموزان و علاقمندان است.
 
قارزی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ثبت ملی این مجموعه نیز گفت: کارشناسان میراث فرهنگی تهران از این موزه بازدید کرده‌اند و نقشه‌برداری‌ها انجام شده و پیگیری‌ها برای ثبت ملی انجام شده و این مهم در دست اقدام و به گفته کارشناسان در نوبت ثبت ملی است./ ادامه ...
 
برای مطالعه قسمت دوم این گزارش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما