زنگ خطری برای دلسوزان توسعه غرب خراسان؛

عملکرد فرودگاه سبزوار در مهر 98؛ بیشتر از مهر سال گذشته و کمتر از شهریور سال جاری

 
 امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
عملکرد فرودگاه سبزوار در مهر 98 رشد قابل توجهی را در هر سه شاخص تعداد پروازها، شمار مسافران و میزان بار جابه جا شده نسبت به مهر ماه سال گذشته نشان می دهد، اما در عین حال نسبت به شهریور همین امسال اگرچه تعداد پروازهای انجام شده ثابت باقی مانده، اما در تعداد مسافران و میزان بار جا به جا شده کاهش داشته است. 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بر اساس اطلاعات منتشر شده در شماره صد و نوزدهم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که برای مهر 98 منتشر شده است، در این ماه فرودگاه سبزوار 50 پرواز رفت و برگشت در مسیر هوایی تهران داشته است که در این 50 پرواز مجموعا 2280 نفر مسافر به همراه 13478 کیلوگرم بار جابه جا شده اند. در حالیکه در مهرماه سال 97 فرودگاه سبزوار با انجام 24 پرواز مجموعا 1361 مسافر را به همراه 7398 کیلوگرم بار جابه جا کرده است که بنابراین تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی در مهر سال جاری در مقایسه با مهر سال گذشته با رشد 100درصدی در تعداد پروازها، رشد 68 درصدی در تعداد مسافر و رشد 82 درصدی در میزان بار جابه جا شده مواجه بوده است.
 
اما در عین حال عملکرد مهرماه 98 فرودگاه سبزوار نسبت به شهریورماه همین امسال با وجود تعداد پروازهای یکسان یعنی 50 سورتی پرواز، 19 درصد کاهش در شمار مسافر و 28 درصد کاهش در میزان بار جابه جا شده را داشته است. زیرا در شهریور امسال 2809نفر مسافر به همراه 18805کیلوگرم بار در 50 سورتی پرواز جابه جا شده بودند.
 
هرچند عملکرد فرودگاه سبزوار در مهر 98 هنوز هم از فرودگاه های مراکز استانی نظیر سنندج، همدان، شهرکرد، یاسوج و زنجان بهتر بوده و از عملکرد فرودگاه های مرکز استانی نظیر اراک و سمنان نیز در این ماه آماری در دست نیست، اما به هرحال این کاهش شمار مسافران و میزان بار جابه جا شده باعث شده است، متوسط مسافر و بار جابه جا شده در هر پرواز تنها فرودگاه غرب خراسان نسبت به ماه های قبل پایین تر بیاید. به طوری که در شهریور 98 هر پرواز فرودگاه سبزوار به طور متوسط 56سرنشین به همراه 376کیلوگرم بار داشته که در مهرماه این تعداد به 46نفر مسافر به همراه 270کیلوگرم بار در هر پرواز کاهش یافته است.
 
این کاهش تعداد مسافر و میزان بار می تواند زنگ خطری برای مردم غرب خراسان رضوی باشد، زیرا به منزله کاهش بازدهی اقتصادی فرودگاه منطقه شان است و با کاهش بازدهی اقتصادی پروازهای سبزوار، ممکن است شرکت های هواپیمایی نیز تمایلشان را برای پروازهای منظم در فرودگاه این شهر از دست بدهند.
 
از آنجایی که وجود فرودگاه های فعال در هر منطقه به عنوان یکی از زیرساخت های مهم توسعه و برخورداری از امکان حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از سه شکل اصلی صنعت حمل و نقل (هوایی، دریایی و زمینی -شامل ریلی و جاده ای-) در جهان است، به نظر می رسد مردم و مسئولان سبزوار به ویژه دلسوزان توسعه دیار سربداران و دیگر شهرستان های غرب خراسان رضوی از جمله جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، نیشابور و ... برای جلوگیری از بسته شدن این مسیر مهم ارتباطیشان باید با اندیشیدن تدابیری برای افزایش استقبال عمومی از پروازهای فرودگاه سبزوار، زمینه افزایش بازدهی و استمرار پروازهای روزانه فرودگاه این شهر در مسیر هوایی تهران و حتی سایر مقاصد دیگر را فراهم آورند.
 
مقایسه آمار پروازها در مهر 98 با مهر 97
 
 
مقایسه آمار پروازها در مهر 98 با شهریور98
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما