در گفتگو با علی اصغر محمدی:

چرا شورای شهر دیوان نفیس امیرشاهی سبزواری را نخرید؟

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در هفته های اخیر خبر انتشار دیوان امیرشاهی سبزواری شاعر، نقاش، خوش نویس و موسیقی دان برجسته خراسانی در قرن نهم هجری، یکی از رویدادهای مثبت فرهنگی دیار سربداران محسوب می شد که انتظار می رفت مورد استقبال مسئولان و دستگاه های فرهنگی غرب خراسان قرار گیرد، اما در اقدامی ناباورانه شورای شهر سبزوار که تا پیش از این بر طبق یکی از مصوبات پیشین خود از هر کتابی که توسط یک نویسنده سبزواری تألیف شده باشد، حداقل یکصد جلد را می خرید، با خرید یکصد جلد از کتاب امیرشاهی موافقت نکرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه آخرین چاپ کتاب امیرشاهی مربوط به 1348 یعنی درست 50 سال قبل است که اکنون بسیار نایاب شده به طوری که در کتابفروشی ها و کتابخانه های سبزوار نیز پیدا نمی شود و البته آن چاپ قدیمی به خاطر برخی ایرادات نیاز به تصحیح نیز داشته است. اینک اما با همت انتشارات فیروزی سبزوار کتاب امیرشاهی زیر نظر دکتر سعید حمیدیان از اساتید برجسته ادبیات دانشگاه تهران تصحیح شده و به صورت یک کتاب نفیس آماده ورود به بازار کتاب ایران است. در این مقطع اما برخلاف انتظارات قبلی شورای شهر سبزوار حاضر به خرید یکصدجلد از این کتاب نشد. 
 
به همین خاطر خبرنگار اسرارنامه به سراغ دکتر محمدی یکی از اعضای شورا که به خرید یکصد جلد از این کتاب رای منفی داده بود رفت تا نظر مخالفان را جویا شود.
 
دکتر علی اصغر محمدی در این باره به خبرنگار ما گفت: اخیرا مصوبه قبلی شورا برای خرید یکصد جلد از هر کتابی که توسط نویسندگان سبزواری چاپ شده باشد، لغو شده تا آیین نامه دقیقی تنظیم شود و ساز و کار انجام این کار به طور مشخصی تعیین گردد. 
 
وی توضیح داد: با توجه به اینکه خرید این کتاب ها از محل بودجه شهرداری که متعلق به همه مردم است، انجام می شود، باید معیارهای دقیقی وجود داشته باشد که بدانیم اصلا چه کتاب هایی با چه سقف قیمتی و یا در چه تعداد توسط شورای شهر و شهرداری خریداری شوند تا بی عدالتی صورت نگیرد و بودجه عمومی نیز در مسیر غیر ضروری هزینه نشود.
 
محمدی افزود: ما قبلا خرید یکصد جلد از چند کتاب دیگر را در شورا تصویب کرده بودیم، اما هیأت تطبیق آن را رد کرد و به این نتیجه رسیدیم که دیگر تا زمانی که آیین نامه دقیقی در این زمینه تنظیم نشود، خرید هیچ کتاب دیگری را مصوب نکنیم.
 
وی درباره اینکه چرا همزمان با اینکه خرید کتاب امیرشاهی سبزواری در شورا رد شده است، خرید کتاب مباحث احکام در میان ناشنوایان به تصویب رسیده و آیا این به معنای دوگانگی و تبعیض در رفتار شورائیان نیست، گفت: ما خرید کتاب مباحث احکام ناشنوایان را تصویب نکردیم، بلکه خواستیم که این لایحه اصلاح شود و به طور کل در قالب کمک به ناشنوایان سبزوار باشد که ما بودجه ای را در اختیارشان قرار دهیم و سپس خود ناشنوایان تصمیم بگیرند که تمام آن مبلغ را کتاب بخرند یا در جهت سایر نیازها و اولویت هایشان هزینه کنند.
 
* * *
 
نگاه اسرارنامه:
 
به هرحال اگرچه شاید، دیوان نفیس امیرشاهی به عنوان یکی از بزرگترین شعرا و مشاهیر سبزوار در قرن نهم هجری نسبت به بسیاری از کتاب هایی که تا پیش از این شورا و شهرداری اقدام به خرید یکصد جلد آن ها کرده بودند، از ارزش و کارآیی بیشتری برخوردار باشد و به نوعی یکی از سرمایه های ادبی سبزوار محسوب بشود، اما اکنون با این بدشانسی مواجه شده که از جانب شورا و شهرداری تصمیمی مبنی بر خرید آن جهت کمک و حمایت از ناشر وجود ندارد، ولی امید می رود انتشارات فیروزی که قبل از این آثار فاخر دیگری نظیر «وزیری امیر حسنک» را به قلم محمود دولت آبادی منتشر کرده است، این بار نیز بتواند، کار چاپ دیوان نفیس امیرشاهی را با همان کیفیتی که مد نظرش بود، به آخر برساند.
 
 کتابی که در صورت چاپ می تواند علاوه بر استفاده دانشگاهیون و دوستداران ادبیات و شعر کلاسیک فارسی، برای شورا و شهرداری و دیگر دستگاه های فرهنگی و اداری شهرستان نیز حداقل این کاربرد را داشته باشد که از آن به عنوان یک سوغاتی و رهاورد ادبی برای اهداء به میهمانان خود در طول سال استفاده کنند. 
 
نظرت را بنویس
comments

بی نام

تنها دلیل نخریدن کتاب امیرشاهی فضای مسموم و سیاسی شورای شهر است همین آقای محمدی هم خودش میدونه دلیل چی بوده و امده توجیه الکی میکنه فقط تنها دلیل این بود که اینا طرف کوشکی بودند و کوشکی با پسنیدیده مشکل داشت .... امیرشاهی قربانی سیاسی کاری های............ اعضای شورای شهر شد

سلام شهردار هم منتخب نمایندهای شما در شورا است .هرچند کسی مخالف باشد ولی چون شهردار و منتخب مردم باید تلاش کرد که شهر با مشکل روبرو نشود. شما اگر راهکاری دارید بفرمایید

سلام وقت بخیر بنرهای مناسبتها توسط ارگانهای متفاوت زده میشود و هرکدام بگونه خود سهیم هستند . فقط جا با شهرداری است

کتابخوان

توضیحات اقای محمدی قابل قبول بودبعضی کتابا که سالای قبل شورا و شهرداری میخریدن واقعا ضرورتی نداشت به درد هیچکس نمیخوردحتی مجانی به دستت میرسید نمیخوندی ولی کتاب امیرشاهی ندیدم که بخواخم نظر بدم درباره کتابای قبلی نظردادم فقط

س اکبری

هیهاااات

رضا

مرسی دکتر که مواظب بودجه ما هستی و میری برای تبریک و ............. کردن برای شهردار ............. کوشکی همه شهرو با بنرهای ۴۰۰ هزارتومانی پر میکنی...مرسی ای مواظب بودجه...ای مدافع مردم...

علی اصغر

سلام و سپاس از گفتمان و نوشته زیبای شما . من در جلسه شورا هم اعلام کردم که ۹ عضو شورا و شهردار هرکدام با هزینه شخصی ده جلد کتاب امیرشاهی را بخرند تا ناشر بتواند کتاب را چاپ کند که همه اعضا موافقت کردند انشالله ناشر محترم بتواند کتاب را بدون استفاده از بودجه مردمی چاپ کنند . سپاس علی اصغر محمدی عضو شورا

سعید

الآن پول بنرهای تبریک به شهردار رو هم اعضای شورای شهر از جیبشون دادن یا اونجا قضیه فرق میکنه؟ اونجا بودجه مردمی حساب نمیشه؟

مخاطب همیشگی

خجالت بکش...بس کن ماست مالی رو ...تو مثلا دکترشونی...مگه میخوای صدقه بدی ...چقدر یک آدم میتونه پله های سقوط رو ده تا یکی طی کنه...برو به جیب کوشکی بچسب ...صدقه مال خودت
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما