فرودگاه سمنان هم به جمع فرودگاه های فعال کشور پیوست

فرودگاه شهرستان سمنان مرکز استان هفتصد هزارنفری سمنان، با برقراری پروازهای برنامه ای 6 ماهه، رسما به جمع فرودگاه های فعال کشور پیوست تا بدین ترتیب در این استان کم جمعیت و کم شهرستان واقع در مرکز و شمال شرق ایران از این به بعد دو فرودگاه فعال وجود داشته باشد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اولین پرواز برنامه ای فرودگاه سمنان روز سه شنبه 14آبان 98 به مقصد مشهد انجام شده است و از این به بعد قرار است روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته پرواز داشته باشد. 
 
هواپیمای در نظر گرفته شده برای پروازهای سمنان به مشهد Atr ۷۲  است که با ظرفیت ۶۵ نفر انجام می شود.(منبع)
 
البته فرودگاه سمنان در فروردین سال 96 با فرود هواپیمای حامل رئیس جمهور حسن روحانی افتتاح شده بود، و در آبان سال 97 نیز پروازی به مقصد مشهد انجام داده بود، اما اکنون در یک برنامه زمانبندی 6 ماهه قرار است به طور مرتب هر هفته دو پرواز رفت و دو پرواز برگشت در مسیر مشهد انجام دهد.
 
تا قبل از این سمنان یکی از سه استان کشور محسوب می شد که شهر مرکز آن فاقد فرودگاه بود. اما با فعال شدن فرودگاه سمنان، اکنون شهرهای قم و قزوین تنها شهرهای مرکز استان در ایران هستند که فرودگاه فعال ندارند. هر چند کلانشهر قم در حال ساخت یک پروژه عظیم فرودگاهی یا به عبارت شهرک فرودگاهی است و قزوین نیز تکاپوهایی برای ساخت فرودگاه رسمی مسافربری انجام داده است اما این دو شهر به دلیل نزدیکی به تهران و امکان بهره مندی سریع و آسان از دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی عملا نیاز چندانی هم به داشتن فرودگاه مستقل ندارند. 
 
اگرچه فرودگاه شهر سمنان به تازگی افتتاح و فعال شده است، اما این استان از سالها قبل به خاطر وجود فرودگاه شاهرود، دارای فرودگاه بود. 
 
فرودگاه شاهرود سال قبل یکی از پر فروغ ترین سالهای فعالیت خود را تجربه کرد، اما در 6 ماهه نخست امسال با انجام تنها 16 پرواز در حالتی نزدیک به تعطیلی قرار داشته است.
 
به نظر می رسد وجود دو فرودگاه فعال برای استان کم جمعیتی نظیر سمنان احتمالا توجیه اقتصادی کافی را نخواهد داشت. خصوصا اینکه شهرهای غربی استان سمنان فاصله بسیار کمی تا تهران دارند که عمده ترین مقصد رفت و آمدهای اداری و خدماتی و تجاری در ایران است و با این فاصله کم، مردم استان سمنان خصوصا شهرهای سمنان و گرمسار ضرورتی بر استفاده از حمل و نقل هوایی نمی بینند. اما باید دید مدیران و سیاستگذاران این استان پهناور و صنعتی کشور آیا تدبیر خاصی برای رونق حمل و نقل هوایی در محدوده تحت مدیریتشان دارند، یا پروازهای فرودگاه سمنان نیز پس از مدتی به تعطیلی کشیده می شود؟
 
گفتنی است صاحبنظران اعتقاد دارند: از مجموع ۵۴ فرودگاه فعال کشور در حال حاضر تنها دو تا سه مورد صرفه اقتصادی و درآمد دارند اما از حیث اثرگذاری در شاخص های توسعه ای همه آنها دارای اهمیت راهبردی هستند. فرودگاه ها بنگاه های اقتصادی هستند که در توسعه پایدار مناطق می توانند نقش موثری داشته باشند. 
 
کد: 5050

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما