گفتی و شنودی با مدیر عامل موسسه خورشید رضوان

مدرسه علمیه محمدیه یک دهه فعالیت درخشان پس از افول

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مدرسه علمیه محمدیه یک دهه رونق فعالیت های قرآنی خود را مدیون مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم است که توانست پس از سالیان طولانی بی توجهی مفرط و تخریب هر روزه، باز سازی شده و سرپا بایستد. تدبیر شایسته امام جمعه فقید شهرستان که پس از رایزنی مسئولین وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار صورت پذیرفت مدرسه علمیه برای مدت ده سال در اختیار مرکز عالی تربیت مدرس قرآن عالی قرار گرفت. در آغاز، با وجودی که معلوم نبود درآمدهای اماکن وقفی وابسته به مدرسه علمیه محمدیه توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستلن سبزوار در کجا هزینه می شود مرکز عالی نسبت به مرمت و احیاء مدرسه علمیه همت گمارد.  

اینک پس از ده سال فعالیت مثمر با اتمام قرارداد مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم با نهادی حقوقی تحت عنوان موسسه فرهنگی قرآنی خورشید رضوان به ناچار تا پیدا شدن مکانی مشخص به مسجد الزهرا انتقال یافته است. موسسه خورشید رضوان در طول سال ها فعالیت خود توانسته بود بسیاری از قرآن پژوهان و علاقه مندان به علوم دینی را تربیت کند که از برکات مکانی موقوفه فیض برده اند.

مدرسه علمیه محمدیه  و جایگاه همجوار آن که آرامگاه و مدفن آیت الله فقیه سبزواریست خانه ای تاریخی با باغی مصفا است که در یکی از مناطق مرکزی شهر سبزوارقرار گرفته و در گذشته به عنوان مدرسه علمیه محمدیه مورد استفاده امور دینی بود، اما برای مدتی به تعطیلی کشیده شد و در حالی که ساختمان زیبای آن به مرور فرسوده شده و در حال تخریب بود  مجدداً از سال 1387 مرکزعالی تربیت مدرس قرآن کریم در آنجا مستقر شد تا چراغ فعالیت های قرآنی همچنان روشن و برقرار باشد.

کتابخانه  فقیه نیز در سال ۱۳۸۸ در محل مقبره واقع در مجموعه قرآنی، فرهنگی مرکز عالی تربیت مدرس قرآن ( موسسه خورشید رضوان) توسط خانم فهیمه محسنی ثانی مدیر عامل موسسه خورشید رضوان جهت دسترسی آسان تر دانشجویان مرکز و مردم منطقه به کتاب ها و منابع مورد نیاز تاسیس شد. حال بعد از گذشت سال ها تلاش و فعالیت در این دو مرکز فرهنگی بسیار مهم هردو بنا به دلایلی همچون تمام شدن مدت قرارداد و عدم توجه کافی و لازم باید تغییر مکان داده و در محلی غیر از مدرسه محمدیه مستقر شود. بنا به گفته مسئول اداره کل کتابخانه های سبزوار کتاب های موجود در کتابخانه فقیه که هم اینک این مکان  نیز با بی توجهی شائبه برانگیز اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان سبزواردر معرض تخریب قرار گرفته است باید جمع آوری شده و تا پیدا شدن مکان نهایی به محل موقت موسسه خورشید رضوان منتقل شده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه گفتگویی را با فهمیه محسنی ثانی مدیر عامل موسسه خورشید رضوان در خصوص گزارشی از عملکرد این موسسه در طی سال های فعالیت صورت داده است:

فهمیه محسنی ثانی در ابتدا با اشاره به پیشینه احداث این موسسه گفت:  تاسیس این موسسه در ابتدا به فعالیت های چشمگیر مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم در سال 86 و به همت رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای رضوی برمی گردد. این مرکز در ابتدا با 25 قرآن پژوه و امروز بعد از گذشت قریب به 12 سال مفتخر به پرورش 1100 قرآن پژوه می باشد که در روخوانی و روانخوانی قران کریم، تجوید ، وقف و حفظ جامع قرآن از برکات این مجموعه فیض برده اند.

فهیمه محسنی ثانی  با اشاره به اینکه در پایان کلاس های آموزشی به هر فرد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه معتبر دانش افزایی اعطا شده است افزود: ایجاد کارآفرینی و تاسیس مهدهای قرآنی در سطح شهرستان، جذب نیروهای قرآنی در بدنه آموزش و پرورش، مراکز علمی و آموزشی ، مدارس غیر انتفاعی و حضور افراد متخصص دراینگونه مراکز از اولویت های موسسه خورشید رضوان در این سال ها بوده است.

مدیرعامل موسسه خورشید رضوان در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: هرچند موسسه از همان سال های اولیه شروع به فعالیت تا کنون به طور مستمر از طریق مختلف خودارزیابی هایی انجام داده است لیکن به نظر می رسد این پرسش را بهتر باشد از اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر برنامه های موسسه و قرآن پژوهان مرکز عالی بپرسید زیرا در طی دوره خدمتم در این مرکزتا کنون هیچ بازخورد منفی و انتقاد خاصی از فرد یا موسسه به بنده انتقال داده نشده است.

محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف موسسه خورشید رضوان در ارتقای مباحث قرآن و عترت با نگاهی جدید، همواره سعی داشته ایم در کلیه فعالیت های قرآنی شهرستان و طرح های جامع کشوری حضوری پررنگ و چشمگیر داشته باشیم .

 فهمیمه محسنی  ثانی با اشاره به بخشی از فعالیت ها و تعاملات مرکزخورشید رضوان با دیگر نهاد ها و موسسات گفت: این موسسه با هدف گسترش کیفی فرهنگ قران و عترت با تمامی سازمان ها و نهادها خواستار همکاری در مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی با توجه به نیاز جامعه بوده است که می توان به این موارد اشاره کرد:

-برگزاری غرفه های نمایشگاهی در سطح کشور، استان و شهرستان

-برپایی انواع جشن های ملی و مذهبی درجهت همکاری با شهرداری

برگزاری مسابقات درون دانشگاهی با همکاری دانشگاه حکیم، علوم پزشکی و فناوری های نوین

-مجری و مسئول برگزاری مسابقات قرآن کشوری اوقاف و امور خیریه

-همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی در سیاست گذاری های فرهنگی بانوان

-عضویت در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و همکاری صمیمانه با حوزه علمیه خواهران.

محسنی با نقل خاطره ای از حاج آقای ابراهیمی در خصوص احداث و راه اندازی موسسه خورشید رضوان افزود: روزی در همان اواخر سال 86 خدمت مرحوم حاج آقا ابراهیمی امام جمعه وقت سبزوار رسیدیم و ضمن گزارشی از استقبال جوانان در شرکت طرح های تربیت مربی قرآن و کمبود فضای آموزشی با ایشان صحبت کردیم. پس از چندی ایشان اطلاع دادند که مکان مخروبه ای که در وقف علوم دینی و قرآنی است، مکانی به تمام معنا ویران با احیاء و مرمت می تواند این کمبود را جبران کند. کمتر حجره ای سقف داشت ودیوارها تماما فروریخته بود. با نیرو و حس عجیبی که داشتیم شروع به مرمت و نوسازی این مکان کردیم تا سرانجام تبدیل به مرکزی برای فعالیت های قرآنی شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما