از شهر هوشمند تا روستای هوشمند

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

چند سال قبل رسانه ها خبری از هوشمند شدن سبزوار منتشر کردند. موضوعی که برای خیلی ها مبهم بود و حتی کسی دقیقا تعریف آن را هم نمی دانست، فقط تنها چیزی که اکثرا می دانستیم این بود که احمد برادران فرماندار سبزوار اعلام کره بود سبزوار قرار است چهارمین شهر هوشمند ایران باشد. (منبع) مسئله ای که همان زمان هم مورد مناقشه و نقدهایی در رسانه های محلی واقع شد. (منبع)

اکنون که چند سال گذشته هنوز هم انگار چیز زیادی از هوشمند شدن سبزوار نمی دانیم، اصلا نمی دانیم این پروژه به کجا رسید؟ آیا متوقف شد یا پیش رفت و به ثمر رسید؟ البته بعید است به ثمر رسیده باشد، زیرا شواهد و قراینی از این موضوع به چشم نمی خورد. 

این موضوع بهمن ماه گذشته مجددا در رسانه های محلی سبزوار مورد نقد و بررسی قرار گرفت و ریحانه ریاحی یکی از خبرنگاران اسرارنامه گزارش کاملی تحت عنوان «از ادعای فرماندار تا بلاتکلیفی هوشمند شدن شهر سبزوار» را در همین زمینه کار کرد که در آن گزارش فقط یکی از کارشناسان حوزه برنامه ریزی فرمانداری پاسخی به پیگیری خبرنگار داد و شخص فرماندار در این رابطه حاضر به مصاحبه نشد تا بگوید، وعده های قبلی اش درباره هوشمند شدن شهر سبزوار آن هم به عنوان چهارمین شهر در ایران به کجا رسیده است؟

با این حال به تازگی کانال تلگرامی متعلق به موسسه کارآفرینی دکتر زرقانی در سبزوار که از معین های اقتصادی شهرستان سبزوار نیز هست، در مطلبی کوتاه از طرح روستاهای هوشمند خبر داده و نوشته است:

✅بسوی روستای هوشمند
 
آیافقط شهرهابدلیل چالش‌هایی چون حمل ونقل، آلودگی، شلوغی با کمک فن‌آوری هدف هوشمند شدن هستند؟ اماباید گفت که هیچ مرزی وجود ندارد و بافناوری درکنار تواناییهای جمعی، می توان « به سمت ایجاد روستاهای هوشمند » رفت. 
 
🌿بدون تردید روستاهاهم باچالش های مختلف روبروهستند که هرچند با چالش‌های شهری فرق دارد،اما تهدیدی برای پایداری روستاها هستند، هوشمند کردن روستاهابویژه درحوزه مدیریت منابع آب و منابع طبیعی، فروش محصولات کشاورزی، اکوتوریسم و.. قابل توجه است. 
 
🌿البته هوشمند بودن صرفا تکیه برفناوری نیست، بلکه افراد یک روستای هوشمند، کسانی هستند که بدون درنظر گرفتن جنسیت، سن، تحصیلات و..می دانند که دانششان دراداره محل نقش دارد، هرچند فن‌آوری مقوله محوری است، امامهمترین ویژگی یک روستای هوشمند این است که به همه اهالی این اطمینان داده شود که دانش و کنشگری آنها بستری است که موردتوجه محققان و برنامه ریزان است. 
 
🌿 بدیهی است که باکمک همه اهالی است که میتوان پایداری یک روستا را با کمک فناوری، دانش بومی و مدیریت منابع  بهبود بخشید وبه جایی بهتر برای زندگی تغییر داد .
 
منبع: کانال تلگرامی موسسه کارآفرینی دکتر زرقانی
 
حالا با توجه به اینکه موسسه کارآفرینی دکتر زرقانی  ظاهرا یک موسسه موفق اقتصادی در بخش خصوصی  است و 53 روستای بخش مرکزی را در بحث معین اقتصادی زیر نظر خود دارد، امید می رود اگر ایده شهر هوشمند که توسط عالی ترین مقام اجرایی دولت در سبزوار مطرح شد و به سرانجام نرسید، موسساتی اینچنینی در بخش خصوصی بتوانند با فراهم آوردن زیرساخت های فکری، فرهنگی و حتی اجرایی لازم روستاها را به سمت ایده هوشمند شدن پیش ببرند. 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما