پیام شهردار غزنی به مناسبت بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

 
به گزارش آی فیلم 2 ، «مختار احمد ملكيار» شهردار غزنی افغانستان در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ، خطاب به اهالی قلم اظهار داشت: «ابوالفضل محمد ابن حسين بیهقی يكی از برجسته ترين مورخين اسلامی و از ادبای مشهور خراسان زمين [و سبزوار] بشمار می رود كه از آثار باقی مانده اين دانشمند بزرگ تا امروز اهل علم و قلم استدلال می كنند.»
 
در ادامه این پیام آمده است: «کتاب گرانسنگ و مشهور او تاریخ بیهقی يكی از مهم ترين منابع تاريخی، درباره دوران غزنويان به شمار می رود. او خالق سبکی جدید در نثر فارسی است.»
 
به باور ملکیار، بیشتر شهرت بیهقی به‌ دلیل نگارش کتاب معروف اش تاریخ بیهقی است، كه ٢٢ سال عمر خود را صرف نوشتن اين كتاب كرد.
 
شهردار غزنی در متن منتشر شده خود نگاشته است: «او (بیهقی) در اوایل عمر خود در نیشابور به تحصیل علم و دانش پرداخت و سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد. پس از درگذشت استادش بونصر مشکان ٤١٨هجری شمسی به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد.»
 
آقای ملکیار با تاکید بر اهمیت کتاب «تاریخ بیهقی»، تصریح کرد: تاثیر تاریخ بیهقی بر متون بعد از خود گواهی بر ارزشمندی این کتاب است؛ کتابی که با ظهور خود سبک جدیدی را در نثر فارسی خلق کرد و با گذشت زمان نه تنها از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه بر شکوه و عظمت آن افزود.
 
به گفته وی ، تاریخ بیهقی آیینه تمام‌نمایدوران این نویسنده صاحب سبک است که می‌توان قواعد مملکت‌داری، شهرسازی، سطح زندگی مردم، طبقات اجتماعی، فرهنگ جامعه، اوضاع دربار و دیوان‌ها، آداب و سنت‌های رایج در جامعه، جهان‌بینی مردم و حتی خصوصیات اخلاقی و شخصیت‌شناسی هر یک از چهره‌های تاریخی را در آن مشاهده کرد.
 
به باور شهردار غزنی، دقت و هوشیاری اين دانشمند بزرگ در بیان جزییات و توصیف وقایع به حدی بود که خواننده با خواندن آن احساس می‌کرد که بیهقی در آن صحنه‌ها حاضر بوده و نکته قابل توجه این است که بیهقی در بعضی از رویدادها، خود شاهد ماجرا نبوده و آن‌ها را از زبان عامه مردم نقل می‌کند اما این وقایع در فضای کلی تاریخ هیچ تفاوتی با آنچه او به چشم خود دیده، ندارد و این بیانگر زیرکی و هنرمندی بی‌نظیر این نویسنده است و از بخش های مهم اين كتاب داستان حسنك و وزير است.
 
بيهقی ٨٥ سال زندگی كرد و در سال ٤٥٦ هجری شمسی درگذشت. 
 
گفتنی است بیهقی در ردیف اولین مورخانی است که به زبان فارسی تاریخ نوشته و در تاریخ وی اطلاعات ارزشمندی از حکومت سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خاندان برمکیان، خلفای عباسی و تاریخ خراسان وجود دارد.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما