قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

ابوالفضل بیهقی نماینده شایسته ای برای فرهنگ و تمدن خراسان و ایران بوده است

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این همایش  گفت: بیهقی نماینده شایسته ای برای فرهنگ و تمدن خراسان و ایران بوده است. از وجود مفاخری چون بیهقی  است که یک انتقال فرهنگی شکل گرفته و نثر فارسی به غیر فارسی زبانان منتقل شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یوسف امینی که در بخش محلی همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در روستای زادگاهش حارث آباد سخنرانی می کرد، افزود: ما خراسانی ها به خود می بالیم که بزرگ مردمی چون ابوالفضل بیهقی  در خطه سبزوار پرورش یافته است و صداقت و صراحت در کلام بیهقی، رعایت انصاف و جهان بینی بیهقی  از مهمترین رموز خوشنامی و ماندگاری پدر نثر فارسی می باشد.

وی  در خصوص ثبت روز اول آبان ماه در تقویم ملی نیز  اظهار کرد: بیش از ده سال است پیگیری های زیادی توسط دلسوزان فرهنگی و مسئولان سبزواری برای ثبت روز اول آبانماه در تقویم ملی انجام شده، شاید یکی از دلایل مخالفت با این موضوع آشنا نبودن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با شخصیت ابوالفضل بیهقی است.

امینی  گفت: از ابتدای امسال مسئولان فرهنگی سبزوار پیگیری های زیادی برای نامگذاری یکم آبان ماه به نام ابوالفضل بیهقی داشتند اما مخالفت هایی از سمت مرکز انجام شد. یکسری فرم هایی از مرکز  ارسال کردند که باید  تکمیل شود. این پروسه قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوار هستیم که سال آینده که دهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی را در زادگاهش برگزار می کنیم نامگذاری روز اول آبان به نام روز ابوالفضل بیهقی محقق شود.

مهدی سیدی پژوهشگر تاریخ نیز در بخش دیگر از این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی تاریخ را با نگاهی نو نوشته است و این مورخ بزرگ  با تجربه گرانبهایی که داشته  در کنار تاریخ غزنوی به مهمترین وقایع تاریخ  آن زمان پرداخته است.

وی افزود: بیهقی در ردیف اولین مورخان ایرانی است که به زبان فارسی تاریخ نوشته و در تاریخ او اطلاعات ارزشمندی از حکومت سامانیان، غزنویان، سلجوقیان،  برمکیان، و خلفای عباسی وجود دارد. تاریخ بیهقی  در جامعه جایگاهی پیدا کرده که  گلستان سعدی در چند قرن برای خود ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در بخشی از این مراسم گفت: همایش بیهقی به گام نهم رسید اما هنوز المان و بنای یادبود بیهقی در زادگاهش به سرانجام نرسیده است.

مسعود پسندیده افزود: همه به بهانه بزرگداشت بیهقی در زادگاهش جمع شده ایم که امیدواریم این تجمع سرمنشاء اتفاقات خوب چون ثبت روز ملی بیهقی و تکمیل بنای یادبود پدر نثر فارسی باشد تا در سال آینده همایش را در محل ویژه بیهقی برگزار کنیم.

همچنین قیامی رئیس شورای روستای حارث آباد گفت: این درد بزرگی است که هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی کسانی هستند که با شخصیت علمی و فرهنگی بیهقی آشنا نیستند .

وی افزود: تا دلسوزی  مدیران فرهنگی شهرستان نباشد نه روز ملی بیهقی ثبت خواهد شد و نه کتاب تاریخ بیهقی ثبت جهانی می شود از این رو پیگیر تاسیس دبیر خانه ای برای بیهقی هستیم  تا انجمن یادمان بیهقی مرجع مطالبات باشد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما