رشد 50 درصدی استقبال مسافران از پروازهای فرودگاه سبزوار در شهریور 98

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

استقبال مسافران از پروازهای فرودگاه سبزوار در شهریورماه 98 نسبت به شهریور ماه سال قبل رشد 50 درصدی داشته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر اساس جدیدترین آماری که توسط ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده است، در شهریور ماه سال جاری تعداد 2809 نفر مسافر از طریق تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی در مسیر هوایی تهران – سبزوار و بالعکس جا به جا شده اند که در مدت زمان مسابه سال 97 این تعداد 1756نفر بوده است.

بر مبنای همین گزارش مجموع پروازهای انجام شده فرودگاه سبزوار در شهریور 98 تعداد 50 سورتی بوده است که این رقم نسبت به شهریورماه سال 97 با 30 سورتی پرواز، رشد 67درصدی را نشان می دهد.

مسافران فرودگاه سبزوار همچنین در شهریورماه 98 میزان 18805 کیلوگرم بار را جا به جا کرده اند که این رقم نسبت به شهریور 97 با 11838 کیلوگرم بار خبر از رشد 59 درصدی در جابه جایی بار می دهد.

بر اساس همین آمار عملکرد فرودگاه سبزوار در شهریورماه گذشته از لحاظ تعداد پرواز انجام شده، از فرودگاه های اراک، یاسوج، شهرکرد، زنجان، سنندج و بجنورد شهرهای مرکز 6 استان کشور بالاتر بوده است. این آمار به غیر از استان های قزوین، قم و سمنان است که کلا به دلیل عدم وجود فرودگاه افتتاح شده یا نداشتن پروازهای منظم، هیچگاه آماری از آن ها در نشریات فرودگاهی درج نمی شود.

این رشد قابل توجه احتمالا ناشی از همه روزه شدن پروازهای فرودگاه سبزوار در شهریورماه 98 است به طوری که در حال حاضر هر روز هفته با سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران ایر (هما) و آتا، پروازهای سبزوار تهران و بالعکس برقرار است.

با وجود این رشد مثبت و امیدوارکننده در شهریور 98 اما فرودگاه سبزوار هنوز هم نتوانسته است رکورد بیشترین عملکرد ماهانه خود را که با 66 پرواز و جابه جایی 4983مسافر به همراه 32610 کیلوگرم بار، مربوط به آبان ماه سال 91 یعنی تقریبا 7 سال قبل بوده است را بشکند.

در آن سال فرودگاه سبزوار علاوه بر پرواز در مسیر هوایی تهران، به مدت نزدیک به یک سال پروازهای خارجی به فرودگاه بغداد پایتخت کشور عراق را نیز تجربه کرد که اتفاقا در زمان برقراری آن پروازها استقبال خوبی نیز از جانب اهالی شهرستان های غرب خراسان رضوی شده بود و نزدیک به 6 هزارنفر مسافر در این مسیر بین المللی جابه جا شدند.

گفتنی ست  به جز فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در کلانشهر مشهد که به عنوان دومین فرودگاه پر تردد کشور محسوب می شود، سایر فرودگاه های اطراف سبزوار در شهریور98 چندان حال و روز خوشی نداشته اند، به طوری که عملکرد فرودگاه شاهرود (در غرب سبزوار) در این ماه کلا صفر بوده است و هیچ پروازی از این تنها فرودگاه فعال در استان سمنان انجام نشده است و فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در شمال سبزوار با 44 پرواز تقریبا در جایگاهی برابر سبزوار قرار داشته و فرودگاه طبس نزدیک ترین شهر دارای فرودگاه از ناحیه جنوب سبزوار در شهریورماه 6 پرواز داشته است که می توان تقریبا آن را در وضعیت تعطیلی تلقی کرد.

فرودگاه ها یکی از زیرساخت های توسعه در هر منطقه هستند و حمل و نقل هوایی نقش مهمی در صنعت گردشگری، و نیز برخی رفقت و آمدهای اقتصادی و سیاسی و جذب سرمایه گذاران و نیز فعالیت های خدماتی و آموزشی و بهداشتی و درمانی دارد و داشتن فرودگاه های پویا و فعال یکی از امتیازات مهم هر منطقه جغرافیایی است. بنابراین امید می رود مدیران فرودگاهی سبزوار و استان و همچنین فرماندار شهرستان، نمایندگان، و استاندار خراسان رضوی نسبت به تقویت هر چه بیشتر تنها فرودگاه فعال در نیمه غربی این استان پهناور به طور جد کوشا باشند.

تقریبا یک و نیم تا دو میلیون نفر از جمعیت شهرستان های سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خلیل آباد، خوشاب، داورزن، فیروزه و بخش هایی از استان های خراسان شمالی و سمنان و نواحی جنوبی و مرکزی خراسان رضوی در مواقع نیاز از خدمات فرودگاه سبزوار استفاده می کنند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما