اعتبار سفر رئیس جمهور به سبزوار در حوزه علوم پزشکی صرفا برای تکمیل سالن ورزشی دانشگاه هزینه می شود

الهام شبانی مقدم ، مهدیه عابدی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: اعتبارات تخصیصی سفر سال 97 رئیس جمهور به سبزوار برای پروژه های حوزه علوم پزشکی صرفا جهت تکمیل سالن ورزشی دانشگاه هزینه می شود.
 
دکتر علیرضا مسلم طی نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه درباره کم و کیف تخصیص اعتبارات سفر سال گذشته رئیس جمهوری، اظهار کرد: در سفر دکتر روحانی به سبزوار مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تعلق یافت که مقرر شد مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از این اعتبار برای دانشکده بهداشت و ۳ میلیارد تومان برای تکمیل سالن ورزشی دانشگاه هزینه شود. ولی با افزایش قیمت ها مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه در دانشکده بهداشت از ۱۲ میلیارد به ۳۰ میلیارد و همچنین تکمیل سالن ورزشی نیز از ۳ میلیارد به ۱۲ میلیارد تومان افزایش یافت.
 
وی با بیان اینکه جذب این اعتبار فقط با اصلاح موافقت نامه امکانپذیر است، افزود: لذا با مراجعه به سازمان برنامه و بودجه توافق نامه را تغییر دادیم ، بدین ترتیب که مبلغ جذب شده فقط برای تکمیل سالن ورزشی دانشگاه هزینه خواهد شد و بحث دانشکده بهداشت نیز در کل منتفی می شود.
 
مسلم ضمن ارائه این توضیح که تخصیص اعتبارات در قالب اسناد خزانه صورت می گیرد، اظهار کرد: هزینه های تکمیل پروژه سالن ورزشی برآورد شده و هم اکنون نقشه طرح توسط مشاور آماده شده که با اصلاح موافقت نامه، بودجه تخصیص نهایی می گردد.
 
دکتر مسلم در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه در بحث پوشش سلامت جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای و داورزن با مشکلاتی رو به رو هستیم گفت: تمام سعی مان را کرده ایم که پرداختی ها از جیب مردم کم باشد و خدمات مناسبی ارائه دهیم و پوشش 100 درصدی واکسیناسیون کودکان در شهرستان، حمایت از بیماران خاص و ضرورت تجهیز مراکز درمانی از اولویت های این دانشگاه است.
 
وی افزود: بعضی از مشکلات به حوزه اقتصادی بر می گردد. تعرفه دانشگاهی در سال 90 ده درصد در بخش دولتی و در بخش خصوصی 13 درصد رشد کرده که در حال حاضر بخش زیادی از معوقات بیمه ها از تامین اجتماعی نیز با تأخیر رو به رو است که با توجه به افزایش هزینه ها و ناهمگونی بین درآمدها و پرداختی ها سبزوار شرایط عالی ندارد اما سعی کرده ایم این مشکلات کمتر به مردم تحمیل شود و سعی بر این است که تجهیزات مصرفی بیماران از بیرون از بیمارستان تهیه نشود و با وجود گرانی داروها و تجهیزات پزشکی خود دانشگاه این مسئولیت را پذیرفته تا پرداختی های مردم سنگین نباشد.
 
وی ادامه داد: هم اکنون در بخش خانه های بهداشتی با 1200 نیروی آموزش دیده در حال خدمت رسانی هستیم و لیست تمام افرادی که از طریق ثبت احوال  ثبت نام کرده اند دریافت شده و پرونده الکترونیک نیز برای آنان تشکیل شده  که در مناطق شهری93 درصد و در مناطق روستایی حداقل یکبار از خدمات بهداشتی استفاده کرده اند.
 
مسلم با اشاره به پوشش 100 درصدی واکسیناسیون کودکان و عدم کمبود واکسن و حمایت از بیماری های خاص نیز افزود: در بخش حمایت از بیماری های خاص که یکی از اولویت های ماست مانند تالاسمی و ام اس اقدامات خوبی با افزایش اعتبار در این حوزه صورت گرفته است و تمامی کودکان زیرپوشش واکسیناسیون می باشند.
 
 در ادامه این نشست معاون رئیس مرکز بهداشت سبزوار در پاسخ به دیگر سوال اسرارنامه پیرامون فروش مواد مخدری نظیر بی تی، ناس و پان در سوپر مارکت های جنوب و حاشیه شهر سبزوار که قشر دانش آموز را درگیر خود کرده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ کیلو گرم از این مواد مخدر از ابتدای سال گذشته تا به امروز از مناطق پر خطر و جنوب شهر توسط بازرسان بهداشتی جمع آوری و به مراجع قضایی اعلام شده است. متخلفین به دادگاه احضار و حکم متناسب با آن را دریافت کرده اند.
 
دکتر عبدالله زاده افزود: در راستای کاهش عرضه ماده مخدر ناس ۱۸ و ۲۴ مهر ماه در هفته سلامت روان طرح تشدید در مناطق پر خطر و جنوب شهر اجرا می گردد و بازرسان در صبح و بعد از ظهر مناطق پر خطر را زیر ذره بین خود خواهند داشت.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ما در خصوص فروش غیر مجاز شربت متادون در برخی سوپر مارکت های سطح شهر، گفت: این موضوع روزانه توسط بازرسان در حال بررسی است و فروش شربت متادون فقط باید در کلینیک های مصرف مواد، داروخانه ها و مراکز بهداشتی ، درمانی انجام شود.
 
وی افزود: طبق مصوبه سال ۹۵ کمیسیون مبارزه با قاچاق، دانشگاه علوم پزشکی با همکاری صنعت و معدن، تعزیرات و نیروی انتظامی تمامی اماکن خارج از مراکز دارای مجوز را مرتب مورد پایش قرار می دهد.
 
دکتر ده نبی با بیان اینکه با پایش های صورت گرفته در هر هفته تعداد ۴ پرونده برای متخلفین ثبت و جمع آوری می گردد ، خاطر نشان کرد: بالاترین حجم جمع آوری شربت متادون از مراکز غیر مجاز مربوط به مناطق رضوی، سی هزار متری، چهل متری، مطهری و ... است، تمامی این پرونده ها به مقام قضایی ارجاع و رای برای آن صادر شده است.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: به لحاظ اینکه شیوه فروش در مراکز غیرمجاز همچنان در حال تغییر است بازرسان دانشگاه در حال شناسایی این شیوه های فروش هستند اما دانشگاه به اطلاع رسانی خبرنگاران نیز در این زمینه نیازمند است.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان نیز در این جلسه گفت: در سال 96 تعداد79 عمل قلب باز در بیمارستان حشمتیه سبزوار انجام شده که در سال 97 این میزان به 167 عمل افزایش پیدا کرده است. همچنین با رشد 111 درصدی جراحی قلب باز و رشد 26 درصدی در عمل چشم نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده ایم.
 
دکتر نعمت شاهی ادامه داد: 28 هزار نفر نیز در سبزوار فرم تقاضای اهدای عضو پر کرده اند که در 6 ماه نخست امسال اعضای 8 بیمار مرگ مغزی اهدا شده که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین با ارتقا سطح درمانی این بیمارستان میزان اعزام بیمار به مشهد 6 درصد کاهش یافته است.
 
وی همچنین گفت: زایمان های طبیعی در سبزوار طی 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/2 درصد رشد و زایمان های سزارین نیز 6/3 درصد کاهش داشته است که نسبت به میانگین کشوری در حالت بسیار خوبی از لحاط زایمان های بی درد و طبیعی و امکان حضور ماماهای خصوصی در کنار مادران باردار قرار داریم.
 
وی ادامه داد: آماده سازی بخش سوختگی بیمارستان امداد، نصب دستگاه رادیولوژی در بیمارستان های واسعی و امداد و دستگاه اکسیژ‌ن سازی نیز از دیگراقدامات قابل توجه در حوزه درمان سبزوار است. 
 
دکتر نعمت شاهی همچنین از پلمپ 6 مرکز طب سنتی و اسلامی و 3 مرکز زیبایی و بهداشتی غیر مجاز و 4 مرکز دندانپزشکی نیز در سال جاری خبر داد.
 
وی سپس گفت: در خصوص درمان بیماری های خاص و  دیالیزی از لحاظ تجهیزات و نحوه درمان نوین در رتبه 6 کشوری قرار گرفته ایم. و افتتاح و راه اندازی مرکز غربال گری، ماموگرافی و دندانپزشکی سرپایی برای بیماران هموفیلی نیز از دیگر دستاوردهای حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است.
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكي سبزوار نیز در قسمت دیگری از این نشست خبری با اشاره به ارتقای رتبه این دانشگاه بر اساس شاخص های جهانی و در میان دیگر دانشگاه های بین المللی عنوان کرد: از بهمن سال 96 تا کنون 110 مقاله از کل مقالات این دانشگاه به صورت همکاری مشترک با پژوهشگران بین المللی ازجمله انگلستان، هلند، کانادا، برزیل و استرالیا صورت گرفته که با ارتقای 267 پله ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سطح جهانی همراه گردیده است. این مقالات با همیاری پژوهشگران دانشگاه در مجلات اینترنشنال نیز به چاپ رسیده است.
 
دکتر قراط افزود: هم اکنون 3 برنامه ثبت کشوری درباره زایمان زودرس، سالک و سرطان در حال انجام و بررسی است.
 
وی سپس با بیان اینکه کلیه دانشگاه های علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت رتبه بندی می شوند، گفت: در سال 97 شاهد ارتقای 5 پله ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بوده ایم و همچنین در منطقه 9 کشوری نیز (شامل خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی) بعد از مشهد رتبه دوم را کسب کرده ایم . 
 
دکتر قراط کسب رتبه 5 زیرساخت های پژوهشی در میان 23 دانشگاه تیپ 3 کشور، کسب مجوز راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات در منطقه 9 کشور بعد از مشهد، راه اندازی ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و کسب رتبه اول کتابخانه مرکزی میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 15 مورد اختراع در حوزه فناوری و تحقیقات را نیز از جمله مواردی عنوان کرد که باید در حوزه فناوری به آن اشاره کرد.
 
وی همچنین گفت: این دانشگاه در راستای راه اندازی مرکز نوآوری و کسب و کارهای فناوری پیش قدم بوده که در زمینه تحقیقات در خصوص گیاهان دارویی در مناطق گرمسیری نیز به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده ایم که کسب رتبه اول در همایش فناوری دانشگاه امیرکبیر نمونه آن است. 
 
بخش های دیگری از این نشست خبری در مطالب قبلی اسرارنامه در لینک های زیر پوشش داده شده است:
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما