جای خالی نمایشنامه های بیهقی در سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در میان رویدادهای تئاتری کشور، این روزها نمایش «شک» با الهام گرفتن از شخصیت های ادبیات بیهقی در تهران به روی صحنه رفته است که می تواند یک اتفاق امیدوارکننده برای سبزواری ها و یک رویداد مثبت فرهنگی برای بیهقی دوستان باشد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه چند سال قبل که هادی مرزبان کارگردان برجسته سینما و تلویزیون ایران که اصالتا سبزواری است، برای همایش اول آبان روز بزرگداشت بیهقی به سبزوار سفر کرده بود، در یک سخنرانی اظهار داشت: بنده طی بررسی که روی تاریخ بیهقی داشته ام، در آن حدود 25 شخصیت و 28 مکان را یافته ام که بر اساس آن ها مجموعاً می توان53 اثر نمایشی و دراماتیک فوق العاده نوشت.
 
پس از این اظهارات جالب هادی مرزبان، انتظار می رفت هنرمندان تئاتر سبزوار این مهم را پیگیری کرده و به تألیف نمایشنامه هایی در این زمینه بپردازند که هم نگاهی به مسائل تاریخی ایران از یک منبع معتبر دارد و هم با یکی از شخصیت ها و مشاهیر برجسته دیار سربداران در ارتباط است. اما گویا در غفلت سبزواری ها، هنرمندان دیگری در تهران به سراغ تاریخ بیهقی رفته اند و این خلاء را با پدید آوردن نمایش شک تا حدی پر کرده اند.
 
مهدی کوشکی هنرمند لرستانی عرصه تئاتر و سینمای ایران که نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر شک است، اخیراً در یکی از پست های اینستاگرامی خود درباره این اثر جدید خود نوشته است: «تئاتر را برای تجربه اش دوست دارم و شک تجربه ایست نیک.»
 
به تازگی در سبزوار تئاتر کلومردگان به کارگردانی مصطفی حمیدی فر با نگاهی به قیام سربداران و الهام گرفتن از شخصیت های این نهضت تاریخی سبزوار به روی صحنه رفت که از جهات مختلف بسیار مورد توجه و نقد و بررسی مردم و صاحب نظران حوزه نمایش و نیز علاقه مندان تاریخ و فرهنگ سبزوار قرار گرفت.
 
این الگو نشان داد که اگر هنرمندان سبزواری موضوعاتی که به تاریخ، فرهنگ و شخصیت های بومی شهر دیارشان اختصاص دارد را در خلق آثار خود مورد توجه قرار دهند، احتمالا می توانند موفقیت بیشتری در جذب مخاطب و اثرگذاری در جامعه بپردازند.
 
هم اکنون به تدریج در حال نزدیک شدن به اول آبان روز بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته سبزواری هستیم. ای کاش در سبزوار نیز هر سال در همین ایام شاهد رونمایی از آثار هنری در ارتباط با این شخصیت برجسته دیارمان بودیم.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما