پرونده/قصه تلخ سرای معمار زاده/قسمت چهارم

سرای معمارزاده محرک توسعه در کوی گلستان

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

در ادامه پیگیری سرای معمارزاده:

*معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: سرای تاریخی معمارزاده محرک توسعه برای بازسازی کوی گلستان محسوب می شود.

مرتضی احمدی افزود: قرار گرفتن این بنای کهن در مرکز شهر سبزوار، ظرفیت ویژه ای برای تغییر در بافت فرسوده گلستان است. نوسازی این محله به راحتی امکانپذیر نیست، باید محرک توسعه ای در این کوی ایجاد شود که سرای معمارزاده بهترین گزینه برای توسعه گلستان است.

وی افزود: تغییر در کوی به هرحال باید از گوشه ای آغاز شود که در همین راستا برای ایجاد محرک توسعه، شهرداری بخشی از سرا را به تملک خود در آورده است. همچنین نقشه های مرمت این بنا توسط مشاور اصفهانی آماده شده که منتظر تاییدیه نهایی میراث هستیم. به محض تملک نهایی سرا، مرمت شروع خواهد شد که این اقدام عنصر جدیدی برای تغییر بافت گلستان است.

احمدی اظهار کرد: تاکنون هیچ طرحی از میراث فرهنگی در رابطه با سرای معمارزاده به شهرداری ارائه نشده و متقاضی که مراجعه می کند نمی دانیم چه پروانه ای برای چه طرحی در اختیار آنها  قرار دهیم. هر چند وضعیت کوی گلستان به حدی بغرنج است که رغبتی برای ورود سرمایه گذار به منطقه نیست، اما اگر طرح مرمت سرای معمارزاده نهایی شود، در اهالی کوی گلستان انگیزه برای بازسازی ایجاد می شود.

وی در ادامه به اختلاف بین شهرداری و مالک برای متراژ سرا اشاره کرد و گفت: این مشکل حادی نیست و قابل حل شدن است. اگر شهرداری تملک خود در سرای معمارزاده را نهایی کند مشکلات به مرور حل خواهد شد. 

50 درصد اختلاف متراژ را ورثه و 50 درصد را شهرداری بپذیرد

*علی اصغر محمدی عضو شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: برای حل اختلاف متراژ سرای تاریخی معمارزاده پیشنهاد می شود  50 درصد اختلاف متراژ را ورثه و 50 درصد را شهرداری بپذیرد تا تکلیف این سرا مشخص شود.  

محمدی افزود: مشکلی که در سرای معمارزاده با آن مواجه هستیم اختلاف در متراژ بنا است. مطابق قراردادی که در سال 95  ما بین شهرداری و مالکین معمارزاده منعقد شده این سرا با متراژ 4 هزار متر مربع و با مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به شهرداری واگذار شده است.

وی گفت: در زمان عقد قرارداد مبلغ 800 میلیون تومان به عنوان ثمن معامله به مالکین پرداخت شده است اما در کارشناسی که شهرداری بعد از انعقاد قرارداد از سرا داشته، محدوده بنا 2 هزار و 700 متر برآورد شده و با آنچه در قرارداد قید شده هزار و 300 متر اختلاف دارد که بازرسی به این موضوع  ورود پیدا کرده که چرا شهرداری 4 هزار متر مربع زمین را باید با 1300 متر اختلاف خریداری کند.

وی افزود: مالکین معمارزاده اعلام می کنند که سرا را بر مبنای عرصه و عیان به شهرداری فروخته اند اما بر اساس عرصه و عیان که نیز محاسبه کنند متراژ سرای معمارزاده با آنچه در سند آن قید شده به 4 هزار متر مربع نمی رسد.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: آنچه موجب اختلاف بین شهرداری و مالک شده است متن قرارداد خرید سرای تاریخی معمارزاده است. نماینده مالکین اذعان می کند سرا را بر مبنای تاریخی بودن و مطابق آنچه در سند نوشته شده به  شهرداری فروخته است در حالیکه در متن قرارداد قیمت بنا به متراژ در سر فصل ها آورده  شده و به تاریخی بودن بنا در قیمت نهایی هیچ  اشاره ای نشده است.

او افزود:  بهرحال سرای معمارزاده بعد از چهار سال باید تعیین تکلیف شود در همین راستا چندین جلسه با حضور مالکین و شهرداری برگزار و پیشنهاد  شده تا 50 درصد ضرر را شهرداری و 50 درصد را مالکین بر عهده گیرند اما ورثه معمارزاده مخالفت کرده و می گویند ما سرا را بر مبنای همان 4 هزار متر فروخته ایم و بازرسی شهرداری نیز در پرداخت مابقی مبلغ خرید بر مبنای 4 هزار متر مربع به لحاظ قانونی مخالفت کرده است.

محمدی ادامه داد: اختلاف متراژی سرای معمارزاده عملاً تملک نهایی شهرداری را چندین سال با تاخیر مواجه کرده است وگرنه شهرداری در همان زمان مبلغ خرید سرا را بر مبنای 2 هزار و 700 متر پرداخت کرده بود. شهرداری مخالف فسخ کردن معامله است، اما اگر ورثه معمارزاده حاضر به فسخ قرارداد هستند مبلغ 800 میلیون تومانی که در ابتدای عقد قرارداد پرداخت شده را به نرخ روز محاسبه و به شهرداری تحویل دهند و قرارداد خرید را فسخ کنند.

وی گفت: ما نمی خواهیم سرای تاریخی معمارزاده از بین برود. نه شهرداری به لحاظ قانونی حاضر به پرداخت 1300 متر اضافه بنای معمارزاده است و نه می تواند ملک مردم را تصرف کند. هدف شهرداری از این سرا تخریب و فروش زمین آن نیست، خرید این ملک سودآوری برای شهرداری در بر نخواهد داشت. به لحاظ اینکه این بنا در مرکز شهر و در کوی گلستان قرار دارد شهرداری در 4 سال قبل این سرای تاریخی را معامله کرد تا از خرید و مرمت آن بازار صنایع دستی ایجاد شود تا عملاً این اتفاق محرک توسعه برای کوی گلستان باشد.

وی تصریح کرد: اگر این بنای تاریخی برای شهر و مردم  مهم نبود که شهرداری هرگز برای خرید اقدام نمی کرد اما چون زنده بودن و پویایی آن اهمیت دارد این اقدام را انجام داد. شهرداری قصد فسخ کردن معامله را ندارد هر دو طرف معامله این اختلاف متراژ  را 50، 50 بپذیرند تا موضوع سرای معمارزاده حل و فصل شود. بخش زیادی از سرای تاریخی معمارزاده در اثر بلا تکلیفی و  بی توجهی از بین رفته، مالکین معمارزاده نگذارند بیش از این به این بنای تاریخی ضربه وارد شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما