پرونده/ این قصه سر دراز دارد.../ قسمت اول

احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار همچنان چشم انتظار رسیدن اعتبار

مهدیه عابدی

تیرماه سال جاری بود که با برگزاری دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی خبر از کلنگ زنی کتابخانه مرکزی سبزوار داد. وعده ای که قرار بود در هفته ولایت با همت و همیاری نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان، اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی و با پیگیری های فرمانداری، شهرداری و نمایندگان این شهرستان تحقق یابد. این خبر نوید بخش این مسئله بود که بلاخره انتظارهای چندین ساله به پایان خواهد رسید و شاهد احداث کتابخانه مرکزی در این شهر خواهیم بود.

البته چنان که می دانیم با سپری شدن هفته ولایت هنوز هم خبری از آغاز به کار این پروژه نشده است.

 برای پیگیری این موضوع به سراغ اسماعیل نصرآبادی معاون عمرانی فرمانداری شهرستان رفتیم تا چرایی تاخیر در روند احداث کتابخانه مرکزی را جویا شویم که البته با پاسخ های تامل برانگیز ایشان مواجه شدیم:

هیچ قراری برای کلنگ زنی کتابخانه مرکزی در هفته ولایت نبوده است!!

معاون عمرانی فرمانداری سبزوار با اشاره صریح به اینکه هیچ قراری مبنی بر کلنگ زنی کتابخانه مرکزی در هفته ولایت نبوده است گفت: در طی سالیان گذشته تقریبا تمامی شهرداری های وقت، طی نامه نگاری های متعدد به نهاد کتابخانه شهرستان، این وعده را می دادند که در آینده ای نزدیک زمین مشخصی را در اختیار آن ها قرار خواهند گذاشت که این موضوع هیچ زمانی عملی نشد و صرف بازگو کردن وعده ها در این باره کار به جایی نبرده و نخواهد برد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یک سال و نیم گذشته مبنی بر همکاری و برگزاری جلسات با نهاد کتابخانه های سبزوار و شهرداری اشاره کرد: زمانی که فرمانداری جلساتی را با نهاد کتابخانه ها و شهرداری برگزار کرد و به این نتیجه رسید که زمین مناسبی در نظر گرفته نشده است طی مکاتبات و تبادلاتی که با اداره راه و شهرسازی شهرستان داشت چند گزینه از جانب اداره راه و شهرسازی معرفی گردید که بعد از ارسال به نهاد کتابخانه های سبزوار و به تایید رسیدن یکی از موارد پیشنهادی به اداره کل کتابخانه های کشور فرستاده شد که با مخالفت آن ها همراه شد. زمین مشخص شده در محل شهرک توحید بود که به دلیل خارج بودن از محدوده شهری با موافقت اداره کل کتابخانه های کشور مصادف نگردید.

پروسه معرفی زمین های مشخص شده یکی پس از دیگری به پایتخت فرستاده شد که پس از چندی زمین مشخص شده واقع در  اطراف بلوار توحید شهر، پایین تر از اداره آب و فاضلاب روستایی به تایید نهایی رسید و برای تدوین نقشه های اولیه تحت نظارت مشاوران عمرانی قرار گرفت که کلیت معماری و نقشه های اولیه طرح خوشبختانه به تایید رسید.

صرف آماده بودن زمین و اخذ پروانه ساخت، کار به جایی نمی برد

نصر آبادی با  توضیح این مسئله که هم اینک پروانه ساخت و مجوز های لازم عمرانی در اختیار است اذعان کرد: صرف مشخص بودن زمین برای احداث کتابخانه کار به جایی نخواهد برد زیرا در حال حاضر بودجه ای برای بهره برداری و احداث کتابخانه مرکزی وجود ندارد و گرفتاری های مالی آغاز به کار این پروژه را با مشکل رو به رو کرده است، حتی در مبحث نهایی شدن نقشه ها نیز که در دستور کار اداره راه و شهرسازی است نگرانی وجود ندارد و عملا گره خوردن این مسئله به نبود هزینه ها و اعتبارات لازم بر می گردد.

در سال 98 هیچ بودجه ای برای احداث کتابخانه مرکزی سبزوار تخصیص داده نشده است

اسماعیل نصرآبادی در این باره تلویحا اشاره کرد: فرمانداری از مجموع اعتبارات مختلف شهری 500 میلیون تومان در نظر گرفته است که باید دید آیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه کشور این مبلغ را سرانجام تخصیص خواهد داد یا خیر ، زیرا بنا بر اعلام این سازمان شهرستان سبزوار از نظر "شاخص های متوازن" از مشخصه ها و شرایط دیگر شهرستان ها در این خصوص بالاتر است و اعتبار متوازن از این جهت در نظر گرفته نشده است. البته شخص فرماندار مراتب اعتراض را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرده است و با خاطر نشان کردن این نکته که سبزوار از نظر شاخصی پایین تر از سایر شهرستان های استان است درخواست تجدید نظر در این باره را داده که امیدواریم با توجه به اینکه مراحل ابتدایی ساخت پروزه در نظر گرفته شده است هر چه زود تر این موضوع نیز حل گردد.

خیرین و نمایندگان باید به این موضوع ورود پیدا کنند

معاونت عمرانی فرمانداری سبزوار با بیان این نکته که در حال حاضر همه ارگان های زیربط باید برای پیشبرد عملیات اجرایی احداث کتابخانه نهایت تلاش خود را به کار ببرند افزود: نهاد کتابخانه های شهرستان به عنوان متولی امر ابتدا خود باید همت بیشتری داشته باشد حتی می تواند با تبادلاتی که با اداره کل کتابخانه های استان و حتی سازمان برنامه و بودجه دارد این مهم را یادآوری کند که به عنوان متولی اصلی کار باید از حمایت بیشتر این نهاد ها برخوردار شود. علاوه بر این، ما از تمامی خیرین عزیز در سطح شهر می خواهیم که به این قضیه ورود پیدا کرده  و با مساعدت های خود به احداث کتابخانه کمک کنند. مهم تر از همه نمایندگان شهرستان هستند که می توانند با اتکا به جایگاه خود و ساز و کار های ارتباطی که دارند و تقبل کردن بخشی از هزینه ها گوشه ای از این عملیات مهم اجرایی را سهیم باشند.

فرمانداری نهاد مدیریتی است نه متولی کار

اسماعیلی با ذکر این نکته که تا کنون فرمانداری همه تلاش خود را برای در اختیار گرفتن بخش عمده ای از مراحل آغازین احداث کتابخانه مرکزی به کار گرفته و از این پس نیز همین رویه را در پیش خواهد داشت گفت: فرمانداری به عنوان نهاد مدیریتی تا جایی که توانسته نقش نظارتی و مدیریتی خود را ایفا کرده است. علاوه بر این از سایر نهاد ها خصوصا نهاد کتابخانه های شهرستان با توجه به مسئولیت آن ها در بحث متولی گری این امر می خواهیم که با جدیت بیشتری از قبیل ارتباط بهتر و سازنده تر با سازمان برنامه و بودجه و اداره کل کتابخانه های استان پیگیری های لازم را صورت دهد تا در آینده ای نزدیک با همکاری و مساعدت تمامی سازمان های مربوطه شاهد کلنگ زنی و عملیات اجرایی این مجموعه فرهنگی در کهن شهر سبزوار باشیم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما