اما و اگرهای یک نام گذاری

رئیس سابق شورا: نام خیابان کلیدر به اتفاق آرای شورای شهر سبزوار مصوب شده و قابل احترام است

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مدتی قبل خبر نامگذاری یک خیابان در سبزوار به نام کلیدر در رسانه ها مطرح شد. کلیدر نام طولانی ترین رمان فاخر ادبیات فارسی است که به قلم استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری و از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران  نوشته شده است.
 
انتشار خبر نامگذاری خیابانی به نام کلیدر در سبزوار بسیار مورد توجه فرهنگ دوستان سبزواری قرار گرفت و در رسانه های ملی نیز بازتاب داشت. (منبع1)، (منبع2)، (منبع3) زیرا این می توانست به منزله پایانی بر بی مهری ها و بی توجهی های صورت گرفته در سبزوار نسبت به مفاخر و آثار ارزشمند ادبی، تاریخی و فرهنگی این شهر باشد که معمولا در دوری و جدایی از شهر زادگاهشان زندگی کرده و فوت می کنند. نمونه اش را اخیرا درباره دکتر بسکی پدر طبیعت ایران (منبع) و چندسال قبل تر درباره دکتر حسین قندی سلطان تیتر ایران (منبع) و بسیاری از نخبگان و فرهیختگان دیگر شاهد بودیم که در اثر بی توجهی و بی ارتباطی سبزورای ها با این بزرگان خود در شهرهای دیگر کشور زندگی کردند و در همان شهرها نیز چهره در نقاب خاک کشیدند.
 
اما نامگذاری خیابان کلیدر به منزله ارج گذاری برای یکی از مهمترین آثار ادبی کشور در دوران معاصر و نیز نوعی تجلیل و ادای احترام به خالق سبزواری این اثر گرانسنگ است که خوشبختانه هم اکنون در قید حیات است و هنوز فرصت برای ایجاد ارتباط موثر و بهره برداری فرهنگی از شخصیت کم نظیر ادبی او وجود دارد.
 
همین موضوع باعث شد، اصحاب رسانه غرب خراسان رضوی موضوع نامگذاری خیابان کلیدر و زمان نصب رسمی این تابلو را از تعدادی از اعضای شورای شهر سبزوار جویا شوند.
 
در همین راستا مسعود پسندیده سخنگوی شورای شهر سبزوار در پاسخ به خبرنگاران بر نامگذاری قطعی گذر گل افشانی و خیابان تازه تاسیسی که در آن گذر ایجاد شده به نام کلیدر تأکید کرد و گفت هم اکنون مراحل قانونی این فرآیند در حال طی شدن است.
 
اما علی ارغیانی یکی از اعضای 9 گانه شورای شهر سبزوار در این رابطه با اشاره به اینکه در محل کوی گل افشانی قبلا کوچه ای به نام دو شهید گرانقدر دفاع مقدس بوده است، گفت: من در جلسه نامگذاری این خیابان نبودم وگرنه دفاع می کردم. الان هم من معتقدم [آنجا] به نام دو برادر شهید است و تابلو هم دارد و اینکه حالا خیابان شده یا کوچه نباید صورت مسئله را حذف کند.
 
وی سپس گفت: اگر بناست دوستان جایی را برای نامگذاری کلیدر در نظر بگیرند، جای دیگری باشد و اجازه بدهند خاطرات دو برادر شهید در آنجا حفظ بشود زیرا والدین و اقوام آن ها از شورا انتظار ندارند که آن تابلو آنجا برداشته شود و چیز دیگری نصب شود. 
 
ذبیح الله آرمین دیگر عضو و مسئول کمیته نامگذاری شورای شهر سبزوار نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: آقایان ارغیانی، بروغنی و همه عزیزان در این کمیته هستند. البته کمیته باید از تعداد خاصی باشد، ولی عمداً گفتیم همه بزرگواران در آن جلسه باشند.
 
آرمین سپس گفت: آن خیابان نام نداشت و حتی نام خیابان گل افشانی را برایش مطرح شد که آقای ارغیانی هم در آن جلسه حضور داشت ولی در جلسه نهایی که نام کلیدر مصوب شد آقای ارغیانی دیگر در جلسه حضور نداشت. 
 
وی افزود: یک قانونی داریم که اگر کوچه و خیابانی قبلا نامگذاری شده باشد، دیگر تغییر پیدا نکند. حالا باید بررسی کنیم که اگر واقعا این خیابان به نام شهدا باشد، انشاالله تعاملی صورت خواهد گرفت، ولی تا جایی که من اطلاع دارم این خیابان به نام شهدا نبود، بلکه نام کوچه به اسم شهدا بود. این بررسی می شود و به هیچ وجه ما در شورا خدای نخواسته کوچکترین بی احترامی به جایگاه شهدا و خانواده محترمشان نخواهیم کرد. جزء آمال و آرزوهایمان است . خودمان در این جامعه بزرگ شده ایم.
 
 
علی اصغر محمدی رئیس پیشین شورای شهر سبزوار نیز در این رابطه با تأکید بر اینکه اسم شهدا متبرک و ارزشمند است گفت: در تمام شهرها خیابان هایی داریم که اسامی ای روی خیابان ها هست که زیر آن نام یک شهید نیز نوشته شده است. مثل اسم تاریخی خیابان بیهق ما که اسم شهدا هم زیر آن هست، چه اشکالی دارد؟ قبلا نیز همینطور بوده که کوچه سهراب 4 و زیرش نام شهید بوده است. 
 
وی افزود: الان هم اتفاق خاصی نیافتاده است. اسم کلیدر هم خدای نکرده اسم خرابی نیست که ما نگران بد بودن آن باشیم. ولی اسم کلیدر اسم تاریخی و زیبایی است برای شهر ما. من حتی منتقد بودم که چرا اسم خیابان کوچکی را گذاشته اید به نام کلیدر. باید خیلی بزرگتر از این باشد. یا. ما خورده ای بر آن نمی گیریم و انشاالله اجرایی می شود. 
 
محمدی سپس با یادآوری اینکه نام خیابان کلیدر در شورا رأی گرفته و به اتفاق رأی داده اند و قابل احترام است، گفت: تا جایی که اطلاع داریم خلافی صورت نگرفته و انشاالله اسم دو شهید هم تا قبل از نصب تابلو به ما ابلاغ شود تا آن را هم اقدام کنیم. 
 
وی همچنین از همه خواست: حساسیت ایجاد نکنند و لج و لجبازی سر این قضیه به وجود نیاورند. در این موضوع بنا نیست که کسی شکست بخورد یا پیروز شود.
 
پس از این اظهارات از سوی ارغیانی، آرمین و محمدی درباره نام خیابان کلیدر، مسعود پسندیده مجددا در جمع خبرنگاران بیان کرد: اینکه نظر من به عنوان عضو شورای شهر چیست یک موضوع است واینکه قانون چه می گوید یک چیز دیگر است. اسم گذر معروف به گل افشانی به نام کلیدر تغییر پیدا کرد و مصوب شد و دیگر در رابطه با اینکه اسم آن گذر کلیدر خواهد بود هیچ شکی نخواهد بود. مگر اینکه دوباره در صحن شورای اسلامی شهر رای گیری شود.
 
وی گفت: قبلا نام آنجا سهراب 4 بوده و زیر سهراب 4 نوشته شده بود شهیدان حسینی. الان هم اسمش عوض می شود و کوچه ای که شهیدان عزیز انجا زندگی کرده اند می شود کلیدر 4 شهیدان حسینی و ... با افتخار هم این کار را می کنیم. 
 
 
نگاه اسرارنامه:
 
اگر چه اکنون برای اسرارنامه معلوم نیست که  این اختلاف نظر بر سر نام خیابان کلیدر در شورای شهر سبزوار به چه سمتی کشیده خواهد شد و هیئت رئیسه جدید شورا که در آن قربانعلی کلمیشی جای علی اصغر محمدی رئیس پیشین را گرفته است، این موضوع را چگونه مدیریت خواهد کرد؟ اما دو نکته مهم را نباید از نظر دور داشت:
 
1- یقینا احترام به شهدای والامقام دفاع مقدس و زنده نگاه داشتن یاد و نام آن عزیزان از اهمیت بالایی برخوردار است و دل هیچکس به این امر راضی نیست که اگر نام کوچه یا خیابانی قبلا به نام شهیدی بوده است، به نام دیگری تغییر پیدا کند. 
 
2- نام کلیدر و کلیه نام ها و اسامی مربوط به آثار و مفاخر و بزرگان این شهر نیز از جهت بها دادن به هویت ادبی، فرهنگی و تاریخی سبزوار حائز اهمیت است و نباید خدای نکرده از این مهم نیز غفلت شود. بنابراین بر اساس توضیحات محمدی رئیس سابق شورای شهر سبزوار و برخی دیگر از اعضا و نیز بر اساس مشاهدات عینی شهروندان سبزواری، خیابان ایجاد شده در گذر گل افشانی یک خیابان تازه تاسیس است که به واسطه تازه تاسیس بودن طبیعتا تا کنون نیز نامی نداشته است، لذا می توان همزمان در این محله تازه ساماندهی شده شهر سبزوار هم نام خیابان کلیدر و هم کوچه ای به نام شهدای گرانقدر را مانند سایر خیابان ها و کوچه های سطح شهر در کنار هم داشت.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما