دختران مددجو و بهترین هدیه ی روز خبرنگار

وقتی مدیر عامل از شفاف سازی عملکرد مؤسسات خیریه می گوید

مهدیه عابدی / مجله اینترنتی اسرارنامه

دخترهای مددجو در محوطه آسایشگاه هر بیننده ای را جذب خود می کند من هم مثل خیلی ها از آن دسته از آدم های گذری بودم که هر زمان از آن خیابان می گذشتم نگاهم را به خود جلب کرد دخترهایی که در محوطه آسایشگاه منتظر خبرنگاران بودند. هیچ وقت نمی دانستم شاید هم نمی خواستم بدانم که در آن آسایشگاه چه می گذرد.

این بار اما قضیه فرق می کرد، به بهانه برگزاری نشست در این مرکز، فرصتی فراهم شد تا از نزدیک با دختران مددجوی آسایشگاه امیرالمومنین، هم صحبت شوم و حال و هوای آن ها را درک کنم. هر چند که به نظرم آنقدر با صفا، بی ریا و معصوم بودند که هیچکس جز آدم هایی از جنس خودشان نمی توانند اینقدر با محبت و صمیمی باشند.

اولین هدیه حرفه خبرنگاری عروسک دست سازه همین دختران بود که به صراحت می توانم بگویم یکی از بهترین هدیه هایی بود که تا به حال گرفته بودم.

در خلال این نشست مدیر عامل این مرکز به توضیح گزارشی از عملکرد این آسایشگاه و میزان هزینه هر ساله پرداخت که با توجه به اینکه صحبت های ایشان مورد توجه و استقبال اصحاب رسانه قرار گرفت از دیگر موسسات  خیریه نیز انتظار می رود که شیوه ایشان را سرلوحه کار خود قرار داده و اقدام به شفاف سازی امور مراکز خود کنند.

متاسفانه برخی از این مراکز به جای پرداختن به امور خود، بیشتر شبیه یک بنگاه اقتصادی شده اند که طریقه داد و ستد ر ا به خوبی فرا گرفته اند و یا در نگاه خوشبینانه  دچار روزمرگی شده اند.

مدیرعامل، رسانه و نشست خبری

درنشست اصحاب رسانه،  مدیر عامل مؤسسه خیریه امیر المومنین در این نشست ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار و اهمیت این روز در فضای فرهنگی موجود، اظهار امیدواری کرد که از طریق رسانه های مختلف محلی ارتباط بیش تری با مردم برقرار شود.

حمید بلوکی ضمن اشاره  به تاریخچه تاسیس این مؤسسه گفت: آسایشگاه نگهداری از دختران بی سر پرست و دارای معلولیت ذهنی در 23 بهمن ماه سال 79 افتتاح شده است که در ابتدا پذیرای 34 نفر از مدد جویان بود که با گذشت زمان به این تعداد افزوده شد، که در حال حاضر این تعداد به 113 تن رسیده است که بهزیستی بابت نگهداری 97نفر از آن ها هر ماه 770 هزار تومان هزینه می کند، همچنین 26 نفر از این دختران مجهول الهویه هستند که شرایط خانوادگی و شناسنامه آنها به طور دقیق محرز نگردیده است.  

این مرکز همچنین به عنوان یکی از بهترین مراکز سطح کشور شناخته شده است که به تأیید بهزیستی خراسان رضوی در سال های متعدد از جمله سال 86 به عنوان مؤسسه برتر نگهداری از معلولین ذهنی در استان شناخته شده است.

ریالی از مسئولان طلب نکرده ایم

 وی با اشاره به هزینه  2 میلیارد و 870 میلیون تومانی در سال گذشته افزود: از این مبلغ 742 میلیون تومان حاصل از کمک های بهزیستی و 156 میلیون تومان دیگر ازخانواده ها به این مؤسسه واریزشده است که مابقی هزینه ها توسط کمک های مردمی و خیرین و نیز فعالیت های اقتصادی مؤسسه  حاصل شده است که در این بابت ریالی از مسئولین طلب نکرده ایم و همیشه سعی کرده ایم  بنا بر برنامه ریزی ها و درآمدهای حاصله از فعالیت های اقتصادی  خود و مساعدت های بهزیستی به خصوص خیرین هزینه ها را برآورد کنیم، و با توجه به بودجه خود سایر کارهای عمرانی و فنی را صورت دهیم که البته هر گاه از لحاظ فنی و اداری به مشکلی برخورده ایم نهادها ی مربوط اقدامات لازم و مساعدت های کافی را در این خصوص انجام داده اند وبرخورد شایانی با این مجموعه داشته اند که از این بابت قدردان آن ها هستیم.

او در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست گفت: هم اینک در حال احداث و بازسازی 4 هزار متر مربع از فضای ساختمانی جدید هستیم که این مقدار فضا جدا از محل نگهداری مدد جویان است و ساختمان جدید اداری و نوساز قرار است در آینده ای نزدیک به اتمام برسد که البته با توجه به رشد هزینه ها در سال جاری باید منابع مالی  بیش تری به این مجموعه تزریق شود تا مجددا تکمیل این پروژه از سر گرفته شود.

البته فضای موجود در این مرکز اعم از محل نگهداری و ساختمان های اداری و...در قیاس با دیگر مراکز حتی اسایشگاه کهریزک به نقطه قابل قبولی رسیده است و از این بابت با تأیید بهزیستی استان و بازدید کنندگان و رضایت آنان رو به رو بوده ایم.

در پذیرش مدد جو هیچ نقشی نداریم

بلوکی همچنین در خصوص نحوه پذیرش و ظرفیت نهایی این موسسه و زیر پوشش قرار دادن دختران کم توان ذهنی اذعان کرد: در مورد پذیرش مدد جو هیچ نقشی نداریم و برای این منظور باید ابتدا شرایط پذیرش به تأیید بهزیستی استان و سپس به تأیید بهزیستی شهرستان برسد و مدد جویان به مرکز تحویل داده شوند. ظرفیت این محل نیز در حال حاضر بین 113 تا 118 نفر است که در شرایط ایده آل وآرمانی و با تامین هزینه ها به 164 تن خواهد رسید

 وی در خصوص بازگشایی مرکز نگهداری از پسران دارای معلولیت ذهنی و کم توان نیز گفت: کلید نگهداری از پسران نیز در همین محل خورد که البته با خوب پیش نرفتن کارها و ساخت عمرانی تصمیم به جدا سازی مرکز دختران و پسران گرفته شد که این مرکز نیز به نام خانه باران قرار است مهر و یا آبان ماه همین سال افتتاح شود.

مدیر عامل مؤسسه خیریه امیر المومنین در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت های اقتصادی این مرکز گفت: با توجه به وجود تالار پذیرایی و آشپزخانه در این مجموعه توانسته ایم قسمت قابل توجهی از درآمدها یعنی چیزی در حدود 900 میلیون تومان را از فعالیت های اقتصادی خود هزینه کنیم که می تواند نقش ارزنده ای در خصوص تامین هزینه ها داشته باشد.

حمید بلوکی در خصوص اقدامات آموزشی و تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت مدد جویان با اشاره به کلاس های آموزشی، تفریحی که برای آن ها در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد حدود 20 نفر از آنان که شرایط جسمی  و حرکتی بهتری دارند در کلاس های آموزشی نظیر گلیم بافی و عروسک سازی، بسته به نوع علاقه و توانایی آن ها با کمک 2 مربی شرکت می کنند که قرار است این گونه فعالیت ها را برای بهبود شرایط و وضعیت مدد جویان بهتر و بیشتر پیش ببریم.

بلوکی همچنین اظهار امید واری کرد که دیگر نهاد ها و خصوصا مؤسسات خیریه به شفاف سازی هزینه ها و گزارش عملکرد و اقدامات خود مبادرت ورزند و نقش خبرنگاران و رسانه های محلی را در ارتباط با مردم جدی بگیرند.

پایان این نشست نیز با بازدید خبرنگاران و فعلان رسانه از قسمت های مختلف مؤسسه و بازدید از محل نگهداری مدد جویان همراه بود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما