به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)

کانون سفیر بانی ازدواج دو هزار زوج سبزواری

 
الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
ازدواج و اشتغال همواره دو موضوع مهم و اساسی در زندگی همه جوانان هستند و خانواده های بسیاری دغدغه این را دارند که جگرگوشه هایشان بتوانند در سن مناسب، شغل و شریک زندگی مطلوب خود را پیدا کنند. خصوصا خانواده های مذهبی برایشان بسیار مهم است که زندگی فرزندانشان بر اساس سبک اسلامی پیش برود.
 
اتفاقا هر دو مورد ازدواج و اشتغال بسیار هم در دین مقدس اسلام اهمیت دارند، اما از آنجایی که متاسفانه در سالهای اخیر ازدواج و اشتغال به دو معضل اصلی جوانان در کشور ما تبدیل شده است و دولت ها به تنهایی از پس پاسخ دادن به این مشکل بر نمی آیند، این احساس نیاز در بین بسیاری از مردم به وجود آمده است که خودشان همتی به خرج دهند و چاره ای برای تسهیل اشتغال و ازدواج جوانان بیاندیشند که اتفاقا برخی از این تلاش ها با عنایت خداوند متعال بسیار موفقیت آمیز و موثر واقع شده است.
 
نمونه ای از تلاش های موفق در این زمینه، کانون فرهنگی - تبلیغی سفیر سبزوار است توسط تعدادی از متدینین خیرخواه دیار سربداران راه اندازی شده و در طول چند سال فعالیتش تا کنون زمینه اشتغال و ازدواج شمار زیادی از زوج های سبزواری را فراهم آورده و البته در کنار آن فعالیت های مفید دیگری را نیز انجام می دهد.
 
در همین راستا خبرنگار اسرارنامه به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به سراغ دو تن از بنیانگزاران این کانون موفق و پر تلاش در امر مهم ازدواج، رفته تا از جزئیات کار آنان با خبر شود.
 
در ابتدا آقای علیرضا صفار کارشناس ارشد مدیریت و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سبزوار و رئیس هیئت مدیره کانون سفیر درباره چگونگی ایده راه اندازی این کانون و تاریخچه فعالیتش هایش چنین توضیح می دهد:
 
کانون فرهنگی - تبلیغی سفیر از بهمن ماه سال 90 با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک کانون فرهنگی در سبزوار تاسیس شد. هدف از راه اندازی این کانون بحث ورود فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران به فعالیت های تبلیغ دین در جامعه بود که متاسفانه تا آن زمان نقش پررنگی در سطح اجتماع نداشتند. زیرا بر عکس روحانیون آقا که بعد از فارغ التحصلی از حوزه ملبس می شوند و لباس روحانیت بر تن می کنند، این اتفاق برای خانم های فارغ التحصیل از حوزه علمیه رخ نمی دهد و خانم های حوزوی هیچ لباس مشخصی ندارند و خانم هایی که سالها در حوزه علمیه درس خوانده و اطلاعات زیادی در رابطه با دین کسب می کنند، به غیر از خانواده شان کسی از اطلاعات دینی آن ها آگاه نمی شود، در حالیکه آنان نیز در حوزه علمیه تربیت شده اند تا جامعه را هدایت کنند. و به همین دلیل خانمی که سالها رنج تحصیل را تحمل می کند، انتظار دارد تا بعد از فارغ التحصیلی از ظرفیت هایش در عرصه های علمی، فرهنگی و تبلیغی استفاده شود، اما معمولا این بهره برداری مناسب صورت نمی گیرد و کم کم به حاشیه رانده می شوند.
 
همسر بنده خانم بهجت کوثری که 17 سال به عنوان معاون آموزشی در حوزه علمیه نرجس سبزوار فعالیت داشت، با اطلاع از این نقیصه، پیشنهاد تاسیس چنین کانونی را داد تا خانم های فارغ التحصیل حوزه علمیه را به فعالیت های مثبت اجتماعی جذب کند.
 
در سال 90 که استارت کانون سفیر زده شد حوزه علمیه نرجس سبزوار تعداد 350 فارغ التحصیل داشت و به دنبال فراخوانی که داده شد، تعداد 150 نفر از این افراد به کانون سفیر دعوت شدند و بعد از مشخص شدن اهداف، کلاس های متفاوتی از جمله فن بیان برای تبلیغ، مرور درس های مرتبط با جامعه، احکام، فلسفه، کامپیوتر و .. که نیاز امروز جامعه است برای این افراد برگزار شد.
 
ماه رمضان بهترین ماه برای تبلیغ فارغ التحصیلان حوزوی بود که در همین راستا در رمضان سال 91 نخستین حرکت کانون برای تبلیغ این افراد انجام شد. البته قبل از آن لازم بود تا مکان های مناسب برای فعالیت های تبلیغ این مبلغه ها شناسایی شود که مسلماً روضه های خانگی بهترین مکان تشخیص داده شدند. که با تلاش و پیگیری تیمی، مکان های برگزاری روضه ها از طریق مساجد و مدارس شناسایی شد.
 
همچنین جلسه ای با بانی های روضه های خانگی در ماه رمضان گذاشته شد تا در پایان مراسم قرآن خوانی از مبلغه ها برای تفسیر قرآن و احکام شرعی استفاده شود. اما چیزی که با آن مواجه شدیم مخالفت صریح بانی ها برای عدم حضور مبلغه در جلسات بود چرا که گمان می کردند کنترل جلسات را از آنها خواهند گرفت اما در نهایت کانون توانست نظر بانی ها را جلب کند و عملاً در ماه رمضان 91 با کمک مهارت و جذابیت کاری که مبلغ های خانم در ارائه اطلاعات حوزوی داشتند، استقبال خوبی شد و تعداد 3 هزار روضه خانگی با کمک 120 مبلغه پوشش داده شد. به مرور زمان با فرا رسیدن ماه محرم نیز تقاضا برای استفاده از مبلغ های خانم در مراسمات افزایش یافت و در همان سال تعداد 250 نقطه دیگر که در برگزاری جلسات به صورت هفتگی فعال بودند شناسایی شد.
 
کانون سفیر در همان سال اول از فعالیت خود به اهدافی که مد نظر داشت، دست پیدا کرد و فارغ التحصیلان حوزوی (خانم) دیگر دغدغه تبلیغ و کار نداشتند. فعالیت کانون در توانمندی مبلغه ها سبب شد تا آزمونی توسط سازمان تبلیغات برگزار شود در این آزمون تعداد 25 مبلغه پذیرفته و جذب سازمان تبلیغات( یک واحد فرهنگی زیر نظر مقام معظم رهبری) شدند و به نوعی تمامی مبلغ های کانون سفیر زیر نظر سازمان تبلیغات ایران شدند.
 
در ادامه حضور مبلغه های کانون سفیر در جلسات و روضه های خانگی، کم کم دامنه ارتباطات کانون با مراکز آموزشی، خوابگاه ها، دانشگاه ها و حتی زندان که جمعیت هایی تحت پوشش خانم را دارند بیشتر شد، تا آنها نیز از اطلاعات مبلغ ها در حوزه دینی بهره مند شوند. و اکنون بسیار خرسند هستیم که با گذشت 8 سال از فعالیت کانون توانستیم خروجی خوبی داشته باشیم و اکنون در ایران سبزوار تنها شهرستانی است که به این شکل از توان مبلغه های خانم استفاده می کند. به طوری که سبزوار با راه اندازی چنین سیستمی که جهت جذب مبلغه های خانم ایجاد کرده است، تعداد مبلغه های آن از استان خراسان هم فراتر رفته است و حتی استان قم از کانون سفیر چندین بار دعوت به عمل آورده تا از مدل سبزوار در جذب مبلغه های خانم الگو برداری کند. در واقع این مشکل در همه کشور وجود دارد که هنوز نتوانسته اند جمعیت تحصیل کرده در حوزه های علمیه خواهران را وارد حوزه فعالیت های اجتماعی کنند به گونه ای که قدم هایی که سبزوار در 8 سال قبل برداشته را شهرهای دیگر هنوز تازه می خواهند بردارند.
 
نتیجه فعالیت کانون فرهنگی - تبلیغی سفیر در جذب مبلغه های خانم باعث شد که اکنون تعداد ورودی های حوزه علمیه نرگس سبزوار افزایش یابد در حالیکه عملا در گذشته به این خاطر که بهره برداری علمی، فرهنگی و تبلیغی موثری از آنها صورت نمی گرفت، افراد کمتری جذب حوزه علمیه خواهران می شدند و آن ها نیز با ناامیدی فارغ التحصیل می شدند.
 
کانون سفیر به مرور فعالیت هایش را در سبزوار گسترش داد به طوری که اکنون علاوه بر مرکز اصلی خود واقع در خیابان کاشفی شمالی (کمی پایین تر از میدان صاحب الزمان) در برخی دیگر از محلات شهر نیز فعالیت دارد و کانون های نور الهدی در خیابان رازی 27، کانون فرهنگی کوثر در خیابان 40 متری دوم و کانون فرهنگی امید را در اسلام آباد راه اندازی کرده است.
 
کانون سفیر همچنین در بحث اشتغال جوانان نیز اقداماتی را در این سالها با ایجاد مجمع خیرین کارآفرین انجام داده است.
 
خانم بهجت کوثری مدیرعامل کانون فرهنگی - تبلیغی سفیر که با مدرک فوق لیسانس فقه و حقوق دارای 17 سال سابقه معاونت آموزشی حوزه علمیه خواهران سبزوار بوده است، نیز در این مصاحبه از چگونگی ورود کانون سفیر به بحث مهم ازدواج جوانان و دستاوردهای این کانون توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:
 
در همان اوایل شروع به کار کانون سفیر در نتیجه ارتباطی که از طریق مبلغه ها با خانواده ها برقرار شده بود، پی بردیم یک مشکل عمده ای که خانواده ها داشتند بحث ازدواج دخترانشان بود. زیرا خانواده های مذهبی برای ازدواج فرزندانشان خواهان سبک زندگی اسلامی هستند و به همین خاطر دختران خود را کمتر در معرض دید می گذارند. در نتیجه مصمم شدیم تا سیستمی برای ازدواج جوانان نیز در کانون سفیر راه اندازی کنیم تا به نوعی کانون، معرفی باشد برای آشنایی دختران و پسران خانواده های مذهبی.
 
این موضوع که عملاً در سال 92 استارت آن زده شد، مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و ما برای قانونی پیش رفتن این اقدام، از طریق فرمانداری درخواست مجوز کردیم و سرانجام مقوله ازدواج در قالب کانون های آموزشی سبک زندگی اسلامی تحت عنوان مطلع عشق گنجانده شد و کانون نقش مشاور و معرف در بحث ازدواج جوانان را برای متقاضیان بر عهده گرفت.
 
در مجموع از سال 92 تاکنون بیش از 2 هزار ازدواج توسط کانون فرهنگی - تبلیغی سفیر صورت گرفته است و همچنین در کنار این اقدام، جلساتی با حضور اساتید و روانشاسان مطرح در روزهای پنج شنبه هر هفته برای خانم ها و آقایانی که در زندگی مشترک شکست خورده و طلاق گرفته اند، برگزار می شود. در این کلاس ها افراد علاوه به اینکه به خطاها و اشتباهات خود که منجر به طلاق آنها شده، اقرار می کنند، به لحاظ روحی نیز برای ازدواج مجدد آماده می شوند.
 
مسئله ای که اکنون وجود دارد این است که هنوز این فرهنگ به طور کامل در سبزوار ایجاد نشده تا خانواده ها قبول کنند که برای ازدواج فرزندان خود به چنین کانون هایی مراجعه نمایند و بسیاری از خانواده های مذهبی همچنان دوست دارند ازدواج دخترانشان به سبک و سیاق گذشته صورت بگیرد.
 
بر اساس تجربه ای که در این سالها به دست آورده ایم، معتقدیم دختر خانم ها بهتر است قبل از 24 سالگی و پسرها تا قبل از 26 سالگی ازدواج کنند و معمولا پسر تمایل دارد با دختری با فاصله سنی 4 تا 5 سال کوچکتر از خود و دختر نیز با پسری که 3 تا 4 سال بزرگتر از او باشد، ازدواج کند. این محدوده سنی مخصوصا برای پسرها باید حتما رعایت شود زیرا به مرور حساب و کتاب ها و ترس هزینه های زندگی بر او غلبه کرده و وحشتی برای ازدواج در او ایجاد می شود.
 
یک دختر خانم تا زمانی که در سن 18 تا 23 سال قرار دارد کانون می تواند در هفته 2 تا 3 خواستگار را به خانواده اش معرفی می کند اما همین که دختر به 24 سالگی می رسد نمودار ازدواج برایش به شدت افت پیدا می کند. هم اکنون 800 مورد دختر خانم با تحصیلات عالیه برای ازدواج اعلام آمادگی کرده اند اما چون سن آنها بالاتر از محدوده ای است که در بالا ذکر شد کانون نمی تواند موارد زیادی را به آن ها معرفی کند.
 
یک تفکر اشتباهی که اکثر خانواده ها دارند این است اگر دختر به تحصیلات خود ادامه دهد حتما موقعیت بهتری برای ازدواج خواهد داشت در صورتی که این موضوع اشتباه است و برعکس جواب می دهد.
 
هم اکنون در آمار ثبت نام شده های کانون تعداد 100 نفر دختر خانم کارمند و پزشک هستند اما مورد مناسب که همتراز آنها باشد را برای ازدواج نمی توانیم معرفی کنیم چون پسر خواهان ازدواج با دختری با فاصله سنی 5 سال کوچکتر هستند.
 
دختر و پسر تا زمانی که هنوز شخصیت علمی و اجتماعی آنها تثبیت نشده باید ازدواج کنند. دغدغه ما این است که مردم مطلع شوند درس خواندن دختران باعث افزایش گزینه های مناسب برای ازدواج نیست و سن مهمتر از تحصیلات است. اکثر خانواده های پسرداری که به برای یافتن گزینه های ازدواج به کانون مراجعه می کنند، بیشتر سن دختران برایشان مهم است در حالیکه در بین دختران ثبت نام شده در کانون، تحصیلات عالیه و شاغل زیاد است اما سن آنها از 28 سال به بالا است.
 
در پایان لازم می دانم به این نکته اشاره کنم که مکان فعلی کانون سفیر استیجاری است و ما خیری پیدا کرده ایم که حاضر است اگر زمینی داشته باشیم، احداث ساختمان این کانون را تقبل کند. اگر انشاالله مسئولان و خیرین ما را در تهیه زمین یاری کنند، خواهیم توانست فعالیت هایمان را گسترش دهیم.
 
ضمنا این نکته را نیز باید یاداوری کنم که در این سالها اگر درایت و کمک حاج آقا علوی نسبت به کانون سفیر نمی بود قطعاً کانون نمی توانست توفیقی توفیقی در ادامه کار داشته باشد چرا که بخشی از هزینه های تبلیغ را حاج آقا علوی تا به امروز بر عهده گرفته اند.
 
 
نظرت را بنویس
comments

حسینی

سلام. خسته نباشید. شماره تماس این کانون ازدواج رو لطف میکنید بگید.؟ خیلی ممنون

مریم

سلام. اگه میشه حضوری خدمت نرسیم شماره تلفن خوتون رو بدین تا من به شما زنگ بزنم ومشخصات رو بدم مربوط به پسر و دخترم هست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما