شهرداری سبزوار حداقل باید 100 میلیون تومان در سال 98 برای رسانه ها هزینه کند /شهرداری نباید متولی برگزاری نمایشگاه رسانه ها باشد

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
نخستین جلسه کمیته قلم و رسانه به عنوان یکی  از کمیته های اصلی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر سبزوار روز شنبه با حضور شماری از خبرنگاران و اعضای شورای شهر و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در محل سالن جلسات بزرگترین پارلمان محلی غرب خراسان رضوی برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: در تبصره های بودجه سال 98 ما 10 سر فصل مشخص کردیم و یکی از آن ها بحث رسانه هاست که باید حتما در موضوع رسانه ورود پیدا کنیم البته نه از جنبه نظارتی یا تکلیفی بلکه فقط حمایتی و در واقع رونق رسانه ها و خبرنگاری را در شهرستان در دستور کارمان قرار دهیم.ضمنا قرار نیست فقط رسانه را مد نظر قرار دهیم و موضوع قلم، ادبیات و نویسندگی هم مورد توجه ماست.
 
مسعود پسندیده با بیان اینکه شهرداری حداقل باید 100 میلیون تومان در سال 98 برای رسانه ها هزینه کند، افزود: خروجی این کمیته می تواند همین باشد که تعیین کنیم، شهرداری این مبلغ را به چه شکل هزینه کند؟ یعنی شما در کمیته به ما بگویید، آیا بهتر است کاغذ خریداری شود و در اختیار نشریات محلی قرار گیرد؟ دوره های آموزشی برگزار شود؟ یا مراسم روز خبرنگار برگزار کنیم و هدیه نقدی بدهیم؟ و ...
 
وی اضافه کرد: به هرحال شورای شهر می تواند تصمیماتی در حوزه بودجه شهرداری بگیرد که این تصمیمات نیاز به مشورت دارد و ما بهتر از شما کسی را مشاور نمی دانیم. مثلا یکی از مواردی که روی آن تأکید شده بحث برگزاری نمایشگاه توانمندی های رسانه ای است که سه سال متوالی پشت سر هم برگزار شد و درست با حضور جناب آقای کوشکی (شهردار) نمایشگاه کلا متوقف گردید و این اسباب نگرانی ما را فراهم آورد و علی رغم مصوباتی که شورای شهر برای برپایی نمایشگاه توانمندی های رسانه ای سبزوار در سال های 97 و 96 داشت، ولی متاسفانه نمایشگاه رسانه را در این سالها نداشتیم.
 
 
 
شهرداری نباید تولیت برگزاری نمایشگاه رسانه ها باشد
 
پسندیده با بیان اینکه امسال شهرداری اعلام کرده که می خواهد نمایشگاه توانمندی های رسانه ای را برگزار کند، گفت: جناب شهردار به عنوان سکاندار شهرداری تا کنون هیچ جلسه نشست رسانه ای برگزار نکرده است. حالا حقیقتا من نگران شدم نسبت به فراخوانی که شهرداری برای برپایی نمایشگاه رسانه ها زده است. این یک چیز عجیب و غریب است، چون چنین پیشینه ای را از شهرداری در سالهای اخیر داریم، حتما در شورای شهر بر برگزاری این نمایشگاه رسانه ای نظارت خواهیم داشت تا خدای نکرده با توجه به اینکه امسال که سال انتخابات است، سوءاستفاده ای صورت نپذیرد.
 
وی با اشاره به اینکه برای برگزاری نمایشگاه توانمندی های رسانه ای در سبزوار، مهدی مقصودی زحمت زیادی کشید و 3 دوره برگزار کرد، گفت: دوره چهارم را با چنگ و دندان هم که هست می توانستیم برگزار کنیم ولی من شخصا به یک دلیل مخالف بودم زیرا نباید شهرداری تولیت برگزاری نمایشگاه رسانه ها باشد و اولین درخواستی که از آقای قدیریان و سایر دوستان خبرنگار داشتم این بود که بروید انجمنی ثبت کنید و شما درخواست برگزاری نمایشگاه رسانه را بدهید و شما برگزار کننده باشید و ما فقط کمک مالی بکنیم. الان هم پیشاپیش می گویم که قطعا ما مخالف این هستیم که شهرداری نمایشگاه رسانه ها را برگزار کند و کمیسیون فرهنگی و به تبع شورای شهر اجازه نخواهد داد که شهرداری به این مسئله ورود پیدا کند بلکه باید انجمن صنفی خبرنگاران یا هر نهادی که مورد تأیید اداره ارشاد و فرمانداری باشد، آن ها برگزار کننده باشند و شهرداری و شورا فقط حمایت کنند به این شکل که مثلا اگر قرار شد میهمانی را از تهران دعوت کنید، شهردار محترم بلیط رفت و برگشت و هزینه اقامت را تقبل کند، یا به برگزیده ها جایزه بدهد و ... ولی برگزاری نمایشگاه برعهده خود خبرنگاران باشد.
 
 
 
دیگر شهرداران همه کاره شهر نیستند
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در بخش دیگری از این جلسه گفت: تا همین چند سال اخیر شاید تا شش، هفت سال قبل همه کاره شهر در حوزه شهرداری و شورای اسلامی شهر، شخص شهردار بود. یعنی خود شخص شهردار همیشه تصمیم می گرفت که چه کار کند و به سبک خان ها و پادشاهان دستش را در جیبش می گذاشت و در شهر راه می رفت و تصمیم می گرفت اینجا آسفالت شود، اینجا برنامه فرهنگی بگذارند، اینجا پارک احداث کنند و ... در کل تصمیم گیرنده شخص شهردار بوده و اغلب شورای شهر نقش همراهی را داشتند. ولی بعد از حضور دکتر طالبی به عنوان شهردار در سال 93 شورای شهر با مفهوم بودجه نویسی آشنا شد. اتفاقی که هر سال انجام می شد ولی شورا در واقع نمی دانست دارد چه کار می کند؟ اما به مرور طوری شد که دیگر شهردار نمی تواند خودش در همین لحظه تصمیمی بگیرد و آن را اجرایی کند بلکه، هر اتفاقی که هر سال می خواهد انجام شود باید در بودجه دیده شده باشد و هم محل هزینه کردها و هم محل درآمدهایش مشخص باشد.
 
 
 
اوج پختگی شورای شهر سبزوار در بررسی بودجه 98 شهرداری نمایان شد
 
پسندیده ادامه داد: سال به سال این روند بهتر پیش رفت و اوج پختگی شورای شهر را در بررسی بودجه سال 98 شاهد بودیم که شاید سالهای گذشته با یک ذکر صلواتی کمتر از دو ساعت بودجه مصوب می شد ولی امسال حداقل بیش از 30 ساعت وقت صرف کردیم. حاشیه هایی ایجاد شد و شورا هزینه هایی هم پرداخت کردیم، تا بودجه را دقیق بررسی کنیم و دیگر در سال 98 علی رغم اینکه بودجه را بازهم خود شهردار پیشنهاد می کند، اما شخص شهردار همه کاره این شهر نباشد و شورای شهر دقت زیادی کرد که توازنی در قسمت های مختلف ایجاد شود و رجوع به قانون هم در صدر اموری بود بود که شورای شهر در بررسی بودجه 98 مورد توجه قرار داد.
 
وی تأکید کرد: با حضور دکتر محمدی رئیس شورا ما شاهد تغییر رویه شورای شهر هم بودیم. و من که اکنون 6 سال است در شورای شهر سبزوار حضور دارم، نگاه رجوع کردن به تخصص ها و متخصصین را با حضور دکتر محمدی، دکتر آرمین و کلمیشی در هیئت رئیسه دیدم این تفاوت را به خوبی احساس کرده ام. به طوری که ما اکنون خیلی راحت در بسیاری از امور می گوییم نمی دانیم. البته نه اینکه واقعا ندانیم ولی بیشتر سعی می کنیم به متخصصین و کارشناسان مراجعه کنیم. همین باعث شده که در شورای شهر کمیته هایمان را فعال تر کنیم.
 
وی افزود: اکنون کمیته قرآن و معارف اسلامیمان تشکیل جلسه داده و خیلی امیدوارکننده است.  نسبت به اینکه در سال 97 شهرداری سبزوار تقریبا حتی یک ریال در حوزه علوم قرآنی هزینه نکرده است و شاید کل هزینه ای که کرده تأمین یک شب آب میوه ای بوده که در برنامه قرآنی شاهزاده شعیب متقبل شده است. در حالیکه ما در بودجه سال 98 به ریز عنوان کرده ایم که شهرداری باید چه مطالبی را در دستور کارش قرار دهد.
 
 
 
شهرداری باید نسبت به نحوه واگذاری تبلیغات به رسانه ها پاسخگو باشد
 
عضو شورای پنجم شهر سبزوار همچنین گفت: در بودجه سال 98 آورده ایم که شهرداری و سازمان های وابسته مکلف هستند در خصوص واگذاری گزارش خبری فقط از طریق رسانه های دارای مجوز و مورد تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند و عدالت در توزیع را رعایت کنند و سال 98 که تمام شود حتما از شهردار گزارش خواهیم خواست که تبلیغاتی که به نشریات داده است به چه شکل بوده و آیا عدالت رعایت شده در این واگذاری یا نه؟
 
وی تصریح کرد: شورای شهر با تشکیل کمیته قلم و رسانه، اصلا دنبال این نیست که خبرنگاران را تولیت بکند، اینکه چه کسی چه کند و چه نکند کار ما نیست. ما هدفمان حمایت است. ما بیشتر می خواهیم فضا را آماده کنیم برای رشد رسانه ای و نیز کار کارشناسی را از این کمیته انتظار داریم. افراد این جمع هم به عنوان خبرنگار و مسئول رسانه دعوت نشده اند به عنوان کارشناس حوزه رسانه شهرستان دعوت شده اند تا مسائل این حوزه را مورد بررسی قرار دهند. مثلا بچه های رسانه ما اخیرا به مشهد رفته اند برای گذراندن دوره های آموزشی بسیج رسانه ولی اگر شهرداری محترم می خواهد از رسانه ها حمایت کند، چرا ما در سبزوار دوره های آموزشی ویژه رسانه را با بهترین اساتید تهران برگزار نکنیم؟
 
پسندیده افزود: این اولین و آخرین جلسه ای است که در کمیته قلم و رسانه من و دیگر اعضای شورا اینقدر صحبت می کنیم و آن هم به خاطر روشن کردن هدفمان از تشکیل این کارگروه است وگرنه در جلسات بعدی بیشتر باید خود خبرنگاران و اصحاب قلم صحبت کنند و ما شنونده باشیم.
 
وی درباره نحوه دعوت کردن افراد به این جلسه گفت: هدفمان دعوت از همه خبرنگاران بدون توجه به رسانه آنان بوده است و هیچ تبعیضی در دعوت نبوده، اما چون دعوتنامه ها از ظهر پنجشنبه شروع توزیع شده است، شاید نتوانسته ایم به همه خبرنگاران عزیز به موقع دعوتنامه برسانیم.
 
 
 
منع شهرداری از شکایت علیه رسانه ها
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار همچنین اظهار داشت: اگر از لحاظ حقوقی منعی نداشته باشد، حتما شهردار و شهرداری را از شکایت از خبرنگاران منع می کنیم. زیرا مثلا در پرونده ای که برای آقای اصغرزاده تشکیل دادند، جز آبروریزی برای شهرداری و شورای شهر نبود و ما دوست نداریم این تکرار شود و نباید کسی بخواهد خبرنگاران و خبرگزاری ها را بترسانند.
 
 
 
خبرنگاران روایتگران تاریخ امروز برای آیندگانند
 
رئیس شورای شهر سبزوار نیز در ابتدای این جلسه در سخنانی کوتاه بر لزوم انعکاس واقعیت ها توسط رسانه ها تأکید کرد و گفت: تا چند سال قبل که رسانه ها به فراوانی امروز نبود، شاید راحت می شد، ادعاهای دروغی را مطرح کرد، ولی الان دیگر نمی شود چیزی را وارونه جلوه داد و خود خبرنگاران هم باید مراقب باشند که جز واقعیت ها چیزی را ننویسند و منعکس نکنند.
 
علی اصغر محمد ا فزود: اگر رسانه ها وظیفه خود را در بیان عملکردهای واقعی مدیران به درستی انجام دهند، دیگر هیچ مدیری اجازه خطا را به خود نخواهد داد.
 
وی افزود: خبرنگاران تاریخ امروز را برای آیندگان روایت می کنند، گفت: شاید عده ای هستند علاقه دارند که موضوعات را به حاشیه ببرند و فعالیت هایی غیر حرفه ای [در حوزه رسانه] داشته باشند که باید خود خبرنگارها این ها را بشناسند و جلویشان را بگیرند.
 
 
 
برگزاری مراسم واحد برای بزرگداشت روز خبرنگار
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در  این جلسه گفت: پیگیر هستیم که امسال مراسم روز خبرنگار را به صورت هماهنگ و با حضور تمام دستگاه های مرتبط به صورت یکجا برگزار کنیم.
 
رضا شجاع مقدم در نشست کمیته رسانه  افزود: در رسالت خبرنگاری سعی بر بی طرف بودن و انعکاس واقعیت ها یک اصل مهم است و البته باید توجه داشته باشیم که در مواقع نیز، گفتن برخی واقعیت ها جز تخریب چهره و وجاهت فرهنگی شهرمان حاصل دیگری ندارد.
 
شجاع مقدم تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای تلاش هایی که برای شکل گیری برنامه های فرهنگی و دعوت از سرمایه گذاران و ... می شود، می توانند بسیار نقش داشته باشند، بنابراین در عین حال که بایداقعیت ها گفته شود، باید سعی کنیم پتانسیل سرمایه گذاری شهر را هم بالا ببریم زیرا احساسم این است که اگر قرار است شهرمان را معرفی کنیم هیچ ابزاری بهتر از رسانه و توان خبرنگاران نیست.
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه که صرفا به مرداد که می رسیم به یاد خبرنگاران نیافتیم، گفت: من از روزی که مسئولیت اداره را قبول کرده ام دنبال این هستم که کارها را به صورت بنیادین و ریشه ای پیش ببرم. اما به هرحال یک سری معضلات از اول بوده و هست که جز با همدلی و وفاق نمی توان امور را پیش برد.
 
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر وضعیتی پیش آمده که به خصوص رسانه های چاپی به خاطر گرانی کاغذ دچار مشکل شده اند و من نامه نگاری هایی کرده ام با مشهد و حتی با خود تهران و دنبال این موضوع هستم که بتوانم سهمیه خبرنگاران و نشریات محلی را بتوانم از خود پایتخت بگیرم. 
 
وی با استقبال از تشکیل کمیته رسانه و قلم در شورای شهر سبزوار گفت: وجود چنین کارگروه مشورتی ای متشکل از اصحاب رسانه در طول سال می تواند بسیار موثر واقع شود و قطعا راهنمایی های خوبی برایمان خواهد داشت.
 
گفتنی است در این جلسه با آماری که از جانب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد، اعلام گردید هم اکنون 22 نشریه ، 6 ماهنامه، 8 فصلنامه، 4 هفته نامه ، 2 دوهفته نامه و 9 پایگاه خبری (وبسایت) در سبزوار فعالیت دارند. که بخشی از این آمار مربوط به دانشگاه هاست.
 
 
 
از ابتدا شفافیت در دستور کار شورای پنجم بوده است
 
قربانعلی کلمیشی دیگر عضو شورای پنجم شهر سبزوار نیز در این  جلسه گفت: وقتی شورای پنجم شکل گرفت، شفافیت را در دستور کار خود قرار داد ولی یک گله مندی از اصحاب رسانه دارم که با توجه به اینکه ما جلساتمان علنی بوده، دوست داشتیم که خیلی از این بزرگواران، در جلسات علنی شورا حضور پیدا کنند و واقعیت ها را به مردم منعکس کنند. اما بعد از چند ماهی که از آغاز شورای پنجم گذشت دیگر شاهد انعکاس اخبار شورا نبودیم.
 
وی افزود: بنده به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی عرض می کنم که در سال 97 ما حدود 3 میلیارد تومان بودجه فرهنگی در نظر گرفتیم ولی از این3 میلیارد تومان تقریبا 250 میلیون تومان هزینه شد. اما در بودجه 98 بودجه را ریز کردیم و قرار شد کارگروه ها تشکیل شود که یکی از کارگروه ها در ارتباط با خبرنگاران است.
 
وی افزود: ما خواهشمان این است که خبرنگاران شورا را در این زمینه کمک کنند که چگونه می تواند در حوزه رسانه کنارشان باشد. چگونه ما می توانیم در مجموعه مدیریت شهری مشکلات شهر را مرتفع نماییم؟خبرنگاران باید  بیایند برنامه، راهکار و پیشنهاد بدهند تا طرح هایی که مطرح می کنیم، پخته  تر شود.
 
 
 
شورا در خصوص خبرنگاران کوتاهی کرده است
 
ذبیح الله آرمین دیگر عضو شورای پنجم شهر سبزوار نیز در این جلسه با بیان اینکه قلم خبرنگاران مقدس است و خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده است خطاب به خبرنگاران، گفت: اعتقاد دارم که شورا در خصوص تک تک خبرنگاران کوتاهی داشته و دارد و این به دلیل محدودیت های مالی است و ما به عنوان یک پارلمان محلی نمی خواهیم و نمی توانیم خدای نخواسته خلاف قانون پیش برویم. اما در کنار این ما خیلی نگرانیم از اینکه که عده معدودی از خبرنگاران که شاید در ذات قضیه همکار شما نباشند، قداست و حرمت قلم خود را از بین می برند و در این فضا باید خودمان بر خودمان نظارت کنیم و اگر معدود قلم هایی هستند که حیثیت خبرنگاران را زیر سئوال می برند، خودتان قلم های مسموم را بشکنید با قلم های تان با اطلاع رسانیتان.
 
وی با اشاره به فردی از کارمندان شهرداری که کاریکاتورهایی می کشد، گفت: اشکالی ندارد کاریکاتور خوب است. اما در چه زمانی؟ در زمانی که یک لایحه ای می آید به شورا و به دلایلی رد می شود، باید کاریکاتورهایی علیه اعضای شورا کشیده شود؟ در حالی که  ما با شخص شهردار مخالف نیستیم، ولی ممکن است با یک لایحه مخالف باشیم و این حق عضو شوراست که یک لایحه را رد کند. اما بالافاصله بعد از یک روز می بینیم که کاریکاتوری علیه اعضا کشیده می شود. چرا این کاریکاتورها برای خود شهردار یا دیگران کشیده نمی شود؟ خبرنگاران می توانند جویا شوند که این موضوع از کجا دارد تزریق می شود و از کجا دارد خط داده می شود؟
 
وی همچنین گفت: بزرگترین مشکلات ما در این شهر مشکلات اجتماعی است. ولی کدامیک از شما در خصوص خودکشی ها و خشونت ها قلم فرسایی کردید؟ در خصوص خشونت ها؟
 
 
 
تا چه زمانی باید معضلات اجتماعی پنهان شود؟
 
آرمین سپس در پاسخ به این تذکر خبرنگاران که بلافاصله اعلام کردند، جلسه ای گرفته شده و از ما خواسته اند در این زمینه ها ننویسیم، گفت: چرا ننویسید؟ باید علت شناسی شود. اگر واقعا گفته اند ننویسید، خوب تا کی می خواهد پنهان شود؟ آسیب های اجتماعی در اجتماع رشد می کند و سهم همه ماست. سهم من و آقای دادستان و ... هم هست. سهم همه مان می شود. خبرنگاران شما باید امار آسیب ها را اعلام کنند. تا منی که عضو شورای شهرم و هر کس مسئولیتی دارد، مجبور شود کاری کند.
 
ما طرحی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی داشتیم که 10 سال قبل در همایشی در یزد ارائه دادم که اجرا شد شما در اینترنت جستجو کنید ببینید چه قدر اسیب های اجتماعی کاهش داشتند؟ طرح علمی بود. یعنی من مسئول شهر اگر بدانم واقعا مطالبه مردمی است اقدامی خواهم  کرد.
 
 مطالبه گری مردم که توسط خبرنگاران ایجاد می شود، به فعالیت های مسئولان کمک می کند. هزینه اش را هم باید بقیه شریک بشوند.
 
*   *   *
 
گفتنی است با وجود توضیحات مسعود پسندیده درباره نحوه دعوت از خبرنگاران برای شرکت در این جلسه، بعد از برگزاری آن، شماری از اصحاب رسانه شهرستان، اعلام کردند که از برگزای این جلسه بی خبر بوده و از این نحوه برگزاری گلایه مند بودند.
 
رضا شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در این جلسه حضور داشت و به بیان مطالبی پرداخت که شرح اظهارات شجاع مقدم در خبری مستقل در اسرارنامه منتشر شده است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما