معاون عمرانی فرماندار سبزوار:

نجات پارک جنگلی شهید فرومندی در گرو اختصاص اعتبارات ملی یا تسهیل شرایط جذب سرمایه گذار

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
 
معاون امور عمرانی فرماندار سبزوار گفت: برای نجات پارک جنگلی شهید فرومندی سبزوار از وضعیت کنونی یا باید اعتبارات ملی اختصاص یابد یا اداره منابع طبیعی شرایط جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را تسهیل کند.
 
 
اسماعیل نصرآبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسرارنامه افزود: اگر مزایده ای که اخیرا آگهی آن درباره واگذاری پارک شهید فرومندی منتشر شده در حد 10 یا 15 سال باشد، عملا غیر اقتصادی است و برای سرمایه گذار جذابیتی نخواهد داشت. 
 
 
وی اظهار داشت: از نگاه اقتصادی و حتی نگاه اقتصادی - اجتماعی، این پارک حداقل باید در یک بازه زمانی بیست تا سی ساله واگذار شود تا برای سرمایه گذار قابلیت داشته باشد. بالاخره اگر بخش خصوصی می خواهد برای سرمایه گذاری بیاید، ما هم باید یک سود منطقی و قابل توجیه را برای او به رسمیت بشناسیم.
 
 
نصرآبادی همچنین گفت: پارک شهید فرومندی سی سال است که دست بخش دولتی بوده و کمبود امکانات دولتی اجازه مراقبت صحیح و گسترش آن را نداده، پس باید به فکر واگذاری مدیریت این عرصه به بخش خصوصی باشیم. اداره منابع طبیعی هم اگر می خواهد حساسیتی داشته باشد، می تواند این حساسیت را در اخذ تضمین های لازم برای حفظ پوشش گیاهی موجود و گسترش آن و امکان خدمات رسانی مطلوب به زائران و مسافران لحاظ کند. زیرا اگر بتوانیم در مسیر جاده تهران – مشهد و برعکس حتی یک تصادف را هم کم کنیم، ارزشش میلیاردها تومان است. 
 
 
وی سپس گفت: از ابتدای آغاز کارم در فرمانداری، تشخیصم این بود که پارک شهید فرومندی یا پارک استیر یک ظرفیت بسیار عالی برای شهرستان است، زیرا 173 هکتار عرصه شامل پوشش درختی، و امکانات رفاهی در راه دسترسی آسان از هر دو مسیر رفت و برگشت جاده تهران – مشهد است و به همین خاطر وضعیت این پارک را به عنوان یک فرصت توسعه برای سبزوار در دستور کارم قرار دادم و آن را دنبال کردم. حتی زمانی که مهندس آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور به سبزوار آمد، این قضیه را مطرح کردیم و ایشان هم  استقبال کرد. 
 
 
معاون فرماندار سبزوار افزود: در همان اوایل دو جلسه نیز در حضور معاون وقت استاندار آقای مقدوری داشتیم که صورتجلساتش نیز به تاریخ های 22/5/97 و 30/2/97 موجود است و قرارمان شد که منابع طبیعی در راستای برون سپاری، پارک شهید فرومندی را به بخش خصوصی واگذار کند. همان زمان با بخش خصوصی هم رایزنی هایی انجام شد. چند گروه نیز وارد شدند. حتی آستان قدس رضوی ورود پیدا کرد و طرح بسیار خوبی را تهیه کرد ولی در نهایت با توجه به محدودیت هایی که منابع طبیعی داشت که می گفت باید رعایت آیین نامه مالی معاملاتی شود و حتما پارک از طریق مزایده واگذار گردد، در آن مرحله کار انجام نشد. در حالیکه مصوب شده بود و صورتجلسه اش هم هست که منابع طبیعی بعد از طرح توجیه آستان قدس باید نسبت به واگذاری اقدام می کرد. حتی در یک جلسه آنقدر پیش رفتیم که قرار شد کلنگ زنی انجام بگیرد، اما در نهایت کار به چنین گیری برخورد کرد.
 
 
وی همچنین گفت: در آن زمان غیر از آستان قدس رضوی، داوطلبان دیگری هم ورود پیدا کرده بودند ولی بقیه زیاد قدرتمند نبودند. چون ساماندهی عرصه 170 هکتاری پارک شهید فرومندی توان مدیریتی بالایی می خواهد.
 
 
نصرآبادی افزود: بعد از آن دوباره با شرکت های مختلف رایزنی کردیم ولی همه تلاش ها عملا نتیجه عینی پیدا نکرد تا اینکه اخیراً اسناد مزایده منتشر شد و چند شرکت  اعلام آمادگی کردند. و اکنون یکی از درخواست هایمان از همشهریان عزیز این است که با توجه به موقعیت فوق العاده عالی که این مکان دارد نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند که فکر می کنم به طور مثال برای شرکت تعاونی فرهنگیان و شرکت تعاونی دهیاران نیز فرصت خوبی باشد.
 
 
وی ادامه داد: با توجه به حجم گسترده فعالیت های منابع طبیعی، کمبود منابع و امکانات اداره منابع طبیعی که نه در شهرستان و نه استان در حدی نیست که واقعا بتوانیم این پارک را ساماندهی کنیم، بهترین راه واگذاری به بخش خصوصی با اخذ تضمین های لازم است. یعنی ما تضمین بگیریم که باید فضای سبز موجود به بهترین شکل ممکن حفظ شود و حتی افزایش یابد.
 
 
این مسئول تأکید کرد: درخت یک موجود زنده است و می تواند بیماری های مختلفی بر آن عارض بشود و الان بخشی از این بیماری ها ورود پیدا کرده و ما با حجم زیادی از خشک شدن درخت ها در پارک فرومندی مواجهیم و از آنجایی که به هرحال درختان را باید رسیدگی و احیا کرد و مناطق ما به گونه ای نیست که جنگل خودش بتواند خودش را احیا کند؛ بنابراین نیاز به این دارد که به محض اینکه درختی از بین رفت، درخت دیگری را جایگزینش کنیم ولی کمبود امکانات باعث شده ما در چند سال اخیر عملا تعداد مرگ و میر درختانمان در پارک شهید فرومندی بیشتر از تولیدمان باشد و این می تواند به تدریج عرصه را از درخت خالی کند و تهدیدی برای شهر سبزوار بشود.
 
 
وی افزود: از آنجایی که در ماه های اخیر وضعیت درختان پارک شهید فرومندی را در شرایط اضطرار تشخیص دادیم، لازم دانستیم که حتما اقدامی فوری نیز انجام دهیم و به همین خاطر به محض اینکه آقای کیانی رئیس اداره منابع طبیعی تماس گرفت و درخواست کمک کرد، با مجموعه ای هماهنگ کردیم که با تانکر آب مورد نیاز درختان را تأمین کنند. حتی بدون اینکه اعتباری داشته باشد ما گفتیم این کار را انجام دهید ما بعد تأمین اعتبار را از جایی انجام خواهیم داد.  همچنین سعی کردیم از مجموعه امکانات موجود در اختیار شهرستان برای کمک به منابع طبیعی استفاده کنیم و به طور مثال به دهیارها ابلاغ کردیم و در جلسه رسمی هم از آن ها به صورت دستوری خواستیم که در کوچکترین اتفاقی که برای منابع طبیعی می افتد همه دهیاران ما مکلف به حضور در آنجا و همکاری با اداره منابع طبیعی هستند. 
 
 
نصرآبادی تصریح کرد: اما همه این ها، اقدامات اورژانسی است. و اساسی ترین اقدامی که می تواند انجام بگیرد این است که یا اعتبار ملی به این پروژه تخصیص پیدا کند و منابع طبیعی کار خودش را انجام دهد چون امکانات و منابع مالی شهرستان کفاف انجام اقدام اساسی در آنجا را نمی دهد و این پارک هم دست خودش بماند باید و یا شرایط جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را تسهیل کند. 
 
 
وی افزود: ما به عنوان مدیریت شهری از دوستانی که قصد سرمایه گذاری داشته باشند، حمایت می کنیم تا بتوانند اینجا یک سرمایه گذاری مطمئن با ضریب بالای برگشت سرمایه را داشته باشند و بدین ترتیب هم زائران و مسافران هم مردم شهر سبزوار از این امکانی که ایجاد شده استفاده کنند و از آن طرف هم با احیای این پارک که مزین به نام شهید فرومندی است، علاوه بر احیای منابع طبیعی و جنگل های مصنوعی ، احیای نام این شهید بزرگوار دیار سربداران نیز صورت بگیرد.
 
 
معاون فرماندار سبزوار با اشاره به اینکه پارک شهید فرومندی می تواند کاربری چندگانه داشته باشد گفت: یکی از محورهای پر تصادف ایران همین مسیر شاهرود – سبزوار است که این پارک می تواند یک  استراحتگاه خیلی خوب برای مسافران باشد. از طرف دیگر چون پارک جنگلی شهید فرومندی در غرب شهر سبزوار قرار دارد، هر گونه پوشش گیاهی که آنجا ایجاد کنیم و هر کاری که در جهت تقویت پوشش گیاهی باشد، به خاطر جهت وزش باد روی اقلیم سبزوار اثر می گذارد.
 
 
وی در پایان گفت: من ایمان دارم ایجاد یک مجموعه گردشگری و تفریحی بزرگ و درخور زائرین و مسافرین امام رضا می تواند هم در واقع تحولی را برای منطقه ایجاد کند و هم حجم زیادی از تصادفات جاده تهران – مشهد حدفاصل سبزوار تا شاهرود و بالعکس را کاهش دهد و اگر حتی یک سانحه رانندگی هم کم شود سودی است که نصیب دولت و کل نظام می شود.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما