مدیر سابق دانشجویی دانشگاه:

بی ثباتی مدیریت و روابط خانوادگی به جای ضوابط قانونی دو چالش مهم دانشگاه فناوریهای نوین

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در جریان گزارشی که از وضعیت دانشگاه فناوریهای نوین در اسرارنامه تهیه و منتشر شد(منبع1) (منبع2)، نام یکی از افرادی که چه در اظهارات مسئولان و چه در کامنت های مخاطبان مطرح گردید حسن قدرتی مدیر و سرپرست سابق معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه تازه تاسیس دیار سربداران بود. برای روشن تر شدن ابعاد مختلف این موضوع به سراغ آقای قدرتی نیز رفتیم.
 
مدیر دانشجویی و فرهنگی سابق دانشگاه فناوریهای نوین که با مجموعه ای از اسناد و مدارک در جلسه مصاحبه با اسرارنامه حاضر شده بود ضمن گلایه مندی از وجود برخی ادعاهای غیر واقعی در صحبت های مسئولان فعلی درباره وضعیت دانشگاه فناوریهای نوین، به شرح و توضیح کاملی درباره همه آنچه از ابتدا تا کنون بر سر این دانشگاه گذشته است، پرداخت.
 
اسرارنامه بدون هیچ قصد قضاوت و یا تایید یا رد اظهارات این مسئول سابق، متن کامل گفتگوی مفصل با حسن قدرتی را در ادامه منتشر می کند:
 
 
بی ثباتی مدیریت 
 
قدرتی در این گفتگو، بی ثباتی مدیریت و به کارگیری نیروها بر اساس روابط فامیلی و خانوادگی به جای ضوابط قانونی را از مهمترین چالش هایی عنوان کرد که مانع رشد و توسعه مناسب دانشگاه فناوریهای نوین شده است. 
 
او همچنین گفت:
 
فناوریهای نوین یک دانشگاه نسل سوم و تازه تاسیس است که مسئولان و نمایندگان وقت شهرستان برای تأسیس آن زحمت زیادی کشیدند که با وجود یک دانشگاه دولتی به نام حکیم سبزواری باز دانشگاه دولتی دومی در سبزوار تاسیس شود و در ابتدا جناب دکتر حدادنیا به عنوان مسئول راه اندازی این دانشگاه شروع به کار می کند و بعد از فرصت بسیار کوتاهی، همزمان رئیس دانشگاه حکیم سبزواری هم می شود و وقتی این مسئولیت را می پذیرد خود به خود دانشگاه فناوریها در حاشیه قرار می گیرد و چند ماه بعد دکتر جلیلوند که فرد با تجربه ای بود، ریاست دانشگاه را برعهده گرفت. 
 
در مدت مسئولیت آقای جلیلوند که نزدیک به دو سال طول کشید دانشگاه فناوریهای نوین یک جهشی را تجربه کرد. اینکه می گویم ادعا نیست به روایت آمار و ارقام می شود این ها را مستند کرد. حتی یادم هست همان زمان معاونت دانشجویی وزارت علوم دکتر صدیقی آمد و حدود 24 ساعت میهمان دانشگاه بود و وقتی فعالیت های مختلف از جمله کانون های فرهنگی و انجمن های علمی را دید، در همایشی که با حضور همه مسئولان شهرستان برگزار شد، گفت من از دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار این تصور را نداشتم و الان که آمدم از نزدیک دیدم بسیار امیدوار شدم و قطعا در اولین جلسه شورای معاونین وزارتخانه مطرح خواهم کرد و در واقع معاون وزیر علوم با چنین عباراتی دانشگاه را معرفی کرد.
 
بدین ترتیب این نوزاد متولد شده تازه داشت استخوان بندی اش شکل می گرفت که متاسفانه به دلایل مختلف شاید هم محدودیت های قانونی آقای جلیلوند ناگهان بازنشست شد، در حالیکه خودش هم فکر نمی کرد که بازنشست بشود و من اجازه می خواهم وارد ماجرای بازنشستگی دکتر جلیلوند نشوم. به هرحال بعد از آن مجدداً دکتر حدادنیا با حفظ سمت ریاست دانشگاه حکیم سبزواری، سرپرستی دانشگاه فناوریها را به عهده گرفت. 
 
دکتر حدادنیا با اینکه به خاطر ریاست دانشگاه حکیم سبزواری بسیار گرفتار بود اما تا جایی که می توانست برای فناوریها هم وقت می گذاشت تا اینکه دکتر امیراحمدی را بعد از 6 ماه معرفی کردند و ایشان آمد و بنابراین می خواهم بگویم این دانشگاه از همان اول خیلی ثبات مدیریت نداشته است.
 
 
ضرورت انتخاب مدیران ساکن
 
علاوه بر ثبات مدیریت، انتخاب شخص مدیر نیز بسیار مهم است که مسئولین باید بیشتر روی آن دغدغه داشته باشند. به طور مثال فردی که بعضی ترم ها در دانشگاه فردوسی مشهد درس دارد، نباید اینجا رئیس یک دانشگاه شود! زیرا یکی از معیارهایی که دولت در حال حاضر دارد روی آن بسیار سخت گیری می کند این است که هر کسی در حوزه مسئولیت خودش ساکن باشد و جناب فرماندار باید از بُعد نظارتی هم که شده این موضوعات را بررسی کنند و همچنین به آقای مقصودی هم این انتقاد وارد است که حتی اگر معتقدند این دانشگاه حوزه نفوذ نماینده دیگری شده است، این دلیل نمی شود که او بی تفاوت باشد، بلکه باید از وظایف نمایندگیش در بعد نظارتی استفاده کند و به دانشگاه برود و اوضاع را رسیدگی بکند.
 
 
روابط فامیلی
 
فامیلی بودن استخدام در این دانشگاه یک واقعیت است و اگر بروید آنجا فقط فامیل ها را سئوال کنید، خودش گویای همه چیز خواهد بود و از همان اول هر کسی توانسته، اعمال نفوذ کرده و هنوز هم ادامه دارد. در حالیکه جایی که تازه تاسیس است اگر آن فوندانسیون اولیه را خوب بریزند تا آخر این بنا، بنای مستحکمی خواهد بود ولی اگر با رابطه و فامیل بازی باشد قطعا آن بدنه کارشناسی که باید شکل بگیرد شکل نمی گیرد و یکی از مشکلات دانشگاه فناوریها همین است. البته در بیشتر دستگاه ها این مشکل رابطه بازی کم و بیش هست ولی اینجا شدتش بیشتر است.
 
 
میانگین نیروها در دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار توانمندند
 
البته این را هم بگویم که اگرچه فامیلی بودن جذب نیروها را تایید می کنم اما بعضی هایشان نسبتاً نیروهای توانمندی هستند و حداقل در مدت سه سالی که من آنجا بودم می شود گفت، میانگین نیروها توانمند بودند. اگرچه نیروهای بسیار ضعیفی هم وجود داشتند که فقط با رابطه ای که آنجا دارند باقی مانده اند و این روند بعدها تقویت شد.
 
 
ضرورت تناسب نیروی اداری با تعداد دانشجو
 
در یک دانشگاه سرانه نیرو با سرانه دانشجو باید متناسب باشد. اما در فناوریهای نوین اینطور نیست و تعداد نیروها خیلی بیشتر از اندازه متناسب با تعداد دانشجویان است. حالا البته نیروهای رسمی کم هستند ولی نیروهای شرکتی خیلی زیادند و راحت هم جذب می شوند و یکی می رود و یکی می آید و این یک آسیبی است که قطعا دانشگاه دیده است و احتمالا دلیلش هم این است که وقتی یک دانشگاه حوزه نفوذ کسی باشد، تک روی هایی صورت می گیرد و این آسیب ها را حتما می بیند.
 
 
انصاف در قضاوت
 
هر کسی در دوره مدیریت خودش دلش می خواهد کاری کند که بتواند رزومه ای ارائه دهد. ولی اینکه کسی بیاید بگوید، در دوره های قبلی کار نشده خیلی بی انصافی است. من عرض کردم در دوره تاسیس  دانشگاه، دکتر حدادنیا خیلی زحمت کشید و بعد از او دکتر جلیلوند که تمام مدت، زمان خود را گذاشت و فعالیت های زیادی اتفاق افتاد که الان خیلی راحت است که این ها اثبات شود چون در یک شهرستانی مثل سبزوار که کلانشهر نیست، شما با دو مصاحبه می توانید حقیقت را پیدا کنید.
 
 
نمایندگان سبزوار با دانشگاه یا علیه دانشگاه؟
 
خاطرم هست هم آقای سبحانی و هم آقای مقصودی در زمان دکتر جلیلوند هر دو به درخواست های ما برای دانشگاه پاسخ می دادند و پیگیری می کردند  ولی اکنون مصاحبه ای که دو بزرگوار نماینده داشته اند جالب بود که انگار دارند جواب همدیگر را می دهند و یکی انتقاد می کند و دیگری دفاع، اما در یک محیط کوچک چرا باید اینطور حرف هایی بدون سند گفته شود و اینجاست که رسالت شما رسانه ها را خیلی مهم می کند.
 
 
تعداد رشته های دانشگاه از واقعیت تا ادعا
 
آقای سبحانی در مصاحبه شان مطرح کرده بودند که آنجا تمام مراحل دانشگاه شدن را طی کرده و با رشته های جدیدی که امسال گرفته می شود از سال آینده 7 رشته آنجا هست ولی من ضمن  احترامی که به آقای سبحانی و زحماتی که برای این دانشگاه کشیده اند، میگذارم، تعجب می کنم که چه طور ایشان تعداد رشته های دانشگاه را اشتباه اعلام کرده است؟ دو سه هفته دیگر دفترچه کنکور می آید و شما می توانید ببینید که این 7 رشته کجای دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار است؟ زیرا در حال حاضر فقط 3 رشته IT ، مهندسی صنایع و علوم مهندسی در این دانشگاه تدریس می شود و 2 رشته جدیدی هم که قرار بود برای دانشگاه گرفته شود، تا جایی که من اطلاع دارم، در شورای گسترش مورد موافقت قرار نگرفته است و همانطور که گفتم بهترین سند همان دفترچه انتخاب رشته کنکوری هاست که به زودی می آید.
 
 
پاسخ به یک ادعای غلط / تخلف قانونی در بازنشسته کردن یک نیرو
 
در یک مصاحبه آقای امیراحمدی گفته بوده اینجانب به استناد مصوبه هیئت امنا بازنشست شده ام. اما این یک حرف کاملا بی اساس و غیر واقعی است و من بر عکس با سند می گویم زیرا صحبت غیر مستند و غیر واقعی را برای هیچ کس خوب نمیدانم. در واقع آقای امیراحمدی بر خلاف مقررات و قوانین مصرحی که در وزارت علوم هست، اقدام به بازنشسته کردن من در اواخر سال 96کرد که موفق نشد. البته حکم بازنشستگی من در 29اسفند 96 آمد ولی من همانجا گفتم شما برخلاف مقررات دارید این کار را می کنید ولی آن ها با حکم داخلی برای من بازنشستگی زدند و من براساس قوانینی که بود شکایت کردم به وزارت علوم و اگرچه سیکل کار کمی طولانی شد ولی بالاخره بعد از حدود 10 ماه به تاریخ 20/12/97 در نامه ای به شماره 115/328070 اعلام کردند که در بازنشستگی من تخلف شده و باید به کار برگردم. دکتر مولوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری هم به عنوان دبیر جلسه هیئت امناء کاملا در جریان پرونده من هست و می داند که تخلف صورت گرفته است.
 
630جالب اینجاست که پس از اعلام تاریخ بازنشستگی من از ابتدای فروردین 97 و اعتراضی که کردم، دانشگاه فناوریهای نوین باز تا 6 ماه بعد یعنی تا اول مهر 97 حقوق مرا به عنوان شاغل پرداخت کرده  است. این خود دلیلی است که نشان می دهد به هیچ وجه من بازنشست نشده بوده ام. اما اینکه چرا دکتر امیراحمدی اینقدر اصرار داشت که مرا بازنشسته کند، شاید به این خاطر باشد که یکی دو ماه بعد از اعلام بازنشستگی من برادرشان را از آموزش و پرورش به این دانشگاه آورد که هیچ سابقه ای در وزارت علوم نداشته و بعید می دانم شرایط انتصاب درپست مرا داشته باشد. چون من قبل از ورود به این دانشگاه هم در وزارت علوم بودم و در همین پست در دانشگاه فنی رزومه داشتم. و تازه اگر بر اساس مصوبه هیئت امنا قرار بر بازنشسته کردن کارمندانی با شرایط من بوده باشد، هیچ فرد دیگری هم نباید با همان شرایط امکان جذب پیدا می کرد. زیرا عدم نیاز دانشگاه برای یک شخص به خصوص نیست، بلکه برای یک شرایط است و اگر قرار بود بعد از بازنشسته کردن من کس دیگری را با همان شرایط بیاورند، خود من هنوز طبق قانون می توانستم به کارم ادامه دهم.
 
البته من در مسائل مدیریتی خیلی واقع بین هستم و از همان ابتدا به دکتر امیراحمدی هم گفتم شما اکنون مسئول دانشگاه شده اید و حق دارید مدیران و معاونانتان را خودتان انتخاب کنید و من اصلا هیچ جا در مدت سی سال کارم خود را تحمیل کسی نکرده ام و خودم می توانم خود را بازنشست کنم یا از این دانشگاه بروم ولی او گفت، نه شما اگر قانون اجازه بدهد باید بایستی و با اینکه این حرف را به من زد ولی بدون اطلاع من اقدام به بازنشستگی ام کرد که من از این قضیه ناراحت شدم وگرنه آنجا خیلی هم برای من خوب نبود و خودم هم نمی ایستادم
 
ولی بیشتر اینها را من توقع و گله مندیم از شخص آقای سبحانی است چون وقتی که من به فناوریهای نوین رفتم به توصیه خود ایشان هم بود که می گفت شما بروید به دکتر جلیلوند کمک کنید و حالا می گوید اصلا تخلفی در این دانشگاه صورت نگرفته در حالیکه خود آقای سبحانی می داند حداقل در پرونده من تخلف صورت گرفته و در جریان بوده اند و کاملا به مسئله واقف است.
 
 
ورود سازمان بازرسی خوشبختانه یا متأسفانه؟! 
 
به هرحال اکنون پای سازمان بازرسی به دانشگاه باز شده است و البته ای کاش این اتفاق نمی افتاد ولی از طرفی هم چون داشت تضییع حق صورت می گرفت، چاره ای نبود. به هرحال همین که در سالهای اولی که این دانشگاه شکل گرفته سازمان بازرسی آمده مستقر شده، به خاطر تخلفاتی است که در دانشگاه صورت گرفته است. سازمان بازرسی خیلی بیکار نیستند که همینطوری بخواهند به جایی بیایند. قطعا گزارشی از تخلف باید دریافت بکنند که برای بازرسی بیایند و من تاکید می کنم همانطور که تخلفی واضحی درباره من صورت گرفته، قطعا تخلفات و گزارش های دیگری هم بوده که آمده اند برای بازرسی. ولی خوشبختانه این تیمی که از بازرسی آمده اند خیلی کاردان و متخصص هستند و تعارفی هم ندارند و توصیه بردار از دیگران هم نیستند چون از قوه قضائیه آمده اند، خیلی مهم خواهد بود جمع بندی نظراتشان. من اطلاع ندارم چه زمانی گزارش می دهند ولی غریب 2 ماه آنجا بودند که به تازگی رفته اند  و این عادی نیست. چرا در دانشگاه های دیگر اینچنین مستقر نمی شوند؟ 
 
البته من موافق این هستم که از یک دانشگاه نوپا در شهرمان کمک کنیم ولی از آن طرف هم اگر تضییع حقی صورت بگیرد و بی تفاوت باشند، باز درست نیست و ضمنا من فکر می کنم آن چیزی که پای سازمان بازرسی را کشانده است به میانه کار، عملکرد خود دانشگاه است. 
 
 
دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار حقی است که ایجاد شده
 
به هرحال اگرچه الان دولت فعلی خیلی با گسترش دانشگاه های اینچینی در کل کشور مثل کوثر بجنورد و فرزانگان سمنان و فناوریهای نوین سبزوار موافق نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه ای داد که این ها باید پایش و ساماندهی بشوند. ولی من می گویم چون یک واقعیتی است که اتفاق افتاده و حقی ایجاد شده برای شهرستان، این دانشگاه اکنون اگر تقویت شود و پا بگیرد به نفع کل منطقه خواهد بود چون می تواند مأموریت گرا شود و مأموریتی جدا از حکیم را داشته باشد. انشاالله همه مسئولین ، فرماندار محترم نمایندگان وزارت علوم و ... همه دست به دست هم بدهند، تا دانشگاه از این وضعیتی که هست در بیاید و روز به روز در مسیر بالندگی قرار بگیرد.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

F

اسرارنامه جان دست مریزاد، بسیار کار درستی کردید و چهره واقعی مدیران و نمایندگان شهر رو به ما مردم نشان دادی، حیف از این دانشگاه و بعضی همکاران دلسوزش و البته حیف از خبر شما که طبق یکی از کامنت های خودتون متوجه شدم فشارهای زیادی رو مبنی بر انتشار خبر این دتنشگاه متحمل شدید... حیف از مدیران و ریاستهای قبلی که کارآمد بودن و صد حیف تر از اوضاع اکنون دانشگاه که بی عدالتی و جنجال و نارضایتی بیداد میکنه.......

منتقد

اسرار نامه جان این خیلی زشته که ادعای بی طرفی می کنی اما اخبار و نظرات رو کاملا یک سویه منتشر می کنی. البته دلیلش معلومه. خود اسرار نامه و رئیسش ...... جیره و مواجب بگیر مقصودی هستید، برای همین برای خراب کردن سبحانی هرکاری از دستتون بیاد می کنید. هر عقل سلیمی می دونه که اینهمه نظر مخالف و تخریبی گذاشتن کاملا هدفمندی و یک جانبه گرایی شما رو نشون می ده. چون مگه میشه طرفدارهای سبحانی و تیم مدیریت دانشگاه (حداقل خودشون) پیام مثبت و دفاعیه نداده باشن؟؟؟ ولی شما از نشر اونا خودداری می کنی بخاطر منافع خودت. این کار کثیفیه. اگر واقعا بی طرفی همه رو بذار و الا الکی ادعا نکن. خجالت هم خوب چیزیه. برو به خیانتت به شغل خبرنگاری ادامه بده اما بدون که مردم خنگ نیستن. همین!

Z

اگر آخر نگرفتن شما رو ،از کار برکنارتون نکردن حالا ببینید من کی گفتم

ازاینکه با آقای قدرتی مصاحبه نمودید سپاس واز آقای قدرتی هم تشکر که صادقانه وهوشمندانه پاسخ دادند اگربا آقای دکتر ملکی هم مصاحبه کنید بسیار عالی خواهد بود

سازمان محترم بازرسی اگه خلافهایی رو که پیدا میکنه اعلام کنه خیلی خوب که مردم ومسئولین بدانند چراکه تاثیر زیادی برای کاهش جرم مسئولین وامید واری مردم خواهد داشت

خداکنه با رویکردی که رئیس جدید قوقضائیه داره شفاف سازی وبرخورد میکنه آثارش به شهرستان ما ودانشگاه برسه وخلاف کاران به سزای اعمالشان برسند

امیر هادوی

52 کامنت 1839 بازدید کننده خبر اون هم در این مدت کوتاه شون میده که خیلی اوضاع از اونچه فکر میکنید بدتر است شما خبرهایی داتشدی که اینقدر بازدید بشه و کامنت بگذارن پس بیشتر تحقیق کنید اگر هم تحقیقاتتتون کامل شد بفرستید بقیه رسانه ها هم در سایت هاشون بنویسن این خبر رو توی رزونامه ها بفرستید برای کساتنی که باید بیان بازرسی کنند انی دانشگاه رو شاید یک کسی پیدا شد بیاد این مفسد ها رو برداره توی سبزوار باید این جور ادم ها نباشن من تعجم از اقای سبحانی که همچین یارانی دارن حیف آقای سبحانی و شخصیت ایشونه

سلام ممنون از آقای قدرتی که مثل دوران کاریشون بی طرفانه همه موارد دانشگاه هم فرصتها وهم تهدید ها رو گفتند

احسنت جناب قدرتی بدون طرفداری ومحافظه کاری آنچه را میباید گفتید

جالب که آقای قدرتی هم از سبحانی انتقاد کرده وهم ازمقصودی واین یعنی انصاف وبی طرفی وهم زحمات آنها که کشیده اند گفته

من در حوزه آقای قدرتی نبودم ولی حیف که آقای قدرتی رفت در دورانی که بود یک نفر هم از خودش یا وابستگان رو نیاورد وفقط پر تلاش وقانونمند برای دانشگاه اعتبار میگرفت
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما