مراسم تقدیر از محیط بانان سبزواری به مناسبت روز ملی محیط بان برگزار شد

مهدیه عابدی / مجله اینترنتی اسرارنامه

مراسم تقدیر از زحمات محیط بانان سبزواری همزمان با ایام فرخنده میلاد امام رضا(ع) ملقب به ضامن آهو با حضور مسئولان شهری در محل جوانسرای اسرار سبزوار برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم که ابتدا با نمایش مستندی کوتاه از منطقه ای در 15 کیلومتری روداب – سبزوار آغاز شد، با سخنرانی رئیس اداره ی محیط زیست شهرستان ادامه یافت و در نهایت با تقدیر و تشکر از محیط بانان پایان یافت.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سبزوار با بیان اینکه در یک سال اخیر شاهد اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی در حوزه ی محیط زیست بوده ایم، اظهار داشت: باید در بسیاری از موارد از جمله ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان میراث ملی توجه بیشتر به کف هرم باشد و نه راس هرم قدرت!در صورتی که در کف این هرم صد ها نفر در حال تلاش هستند بدون اینکه معمولا به تلاش آنان اشاره گردد در کلی ترین و بهترین حالت به عنوان سایر همکاران از قشر محیط بان یاد می کنند.

حمیدرضا صادقی پس از انتقاد از شرایط معیشتی و اقتصادی محیط بانان خاطر نشان کرد: با وجود مشکلات این قشر زحمت کش و دلسوز تمام تلاش خود را کرده و در این راه استوار هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار به عنوان تنها پارک ملی استان و زیست گاه آهوی گواتردار ایرانی است، گفت این القاب به علت وجود گونه های مختلف جانوری و حفاظت محیط بانان به خصوص در مناطق کویری تر مانند شیر احمد است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب لایحه ی حمایت از محیط بانان بعد از چند سال اشاره کرد و گفت: البته هنوز این لایحه هم نواقصی در حوزه ی معیشتی و حقوقی دارد اما جای امیدواری است که اصلاح گردد.

 او در ادامه ضمن تاسف از اتفاقات ناخوشایند در حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست به محیط بانانی اشاره کرد که در حین خدمت به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند و گفت: مشخص نیست این قصه ی پر غصه کی به اتمام خواهد رسید در حالی که آمار شهدای محیط بان هم اکنون به 140 تن رسیده است.

رئیس اداره ی محیط زیست سبزوار همچنین با برشمردن اهم کار های صورت گرفته در چند سال اخیر به اقداماتی اشاره کرد که با تلاش محیط بانان و حمایت های جهاد کشاورزی و اداره ی کل محیط زیست خراسان رضوی صورت گرفته است.از جمله ی این اقدامات به لایروبی 5 کیلومتر از 7 کیلومتر قنات شیر احمد، ساخت و بهسازی استخر شیر احمد که به نفوذ پذیری کمتر آب و تامین آب منطقه منجر شده، ایجاد گشت سیار در منطقه ی ریوند که با نصب دوربین در منطقه ی شکار ممنوع انجام شده و منجر به دیده شدن پلنگ سبز برای اولین بار دراین منطقه شده است اشاره کرد.

وی همچنین از اجرای طرح جلوگیری از فرسایش خاک در شیر احمد و جلوگیری از تخریب معدن سیاه کوه خبر داد.

به گفته این مسئول توزیع علوفه در مناطق مورد نظر و دستگیری 30متخلف در طی یک سال اخیر که به دنبال شکار ممنوع و تهدید علیه بهداشت عمومی بوده اند نیزاز دیگر اقدامات سازمان محیط زیست سبزوار بوده است .

وی در پایان این مراسم ضمن تقدیر و تشکر دوباره از محیط بانان و همکاران خود اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک قدر این نعمت الهی از جمله گونه های جانوری و طبیعت بکر بیشتر دانسته شود و از مشکلات مربوط به این حوزه کاسته شود.

گفتنی است، این برنامه کاملا به همت و برنامه ریزی دو سمن محیط زیستی سبزوار «سرزمین بادغوث» و جانان حامی محیط زیست یا «حما» شکل گرفته و اجرا شد که اعضای سمن حما در این مراسم با لباس فرم حضور داشتند.

به گفته یک منبع آگاه تمامی هزینه این مراسم از جانب همین دو سمن محیط زیستی و با کمک اسپانسرهایی که تدارک دیده بودند، تأمین شد که در آن به هر 24 محیط بان سبزواری لوح تقدیر و کارت هدیه اهدا شد و در این بین از بین دستگاه های دولتی شهرستان، تنها اداره آموزش و پرورش با در اختیار گذاشتن سالن جوانسرای اسرار به برگزاری این برنامه در عمل یاری رسانده است.

لازم به ذکر است در کنار 24محیط بان سبزواری که به همراه خانواده ه ای خود در این مراسم حضور پیدا کرده بودند، میهمانان گرانقدری از چهره های دانشگاهی، علمی و فرهنگی و دوستداران محیط زیست شهرستان سبزوار نیز در مراسم تجلیل از سبزپوشان بی ادعای این دیار حضور به هم رساندند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما