رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار:

تیمداری شهرداری از هندبال خلاف قانون است/هزینه های تیمداری از توان مالی شهرداری و شورای شهر خارج است

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: تیمداری شهرداری در ورزش هندبال خلاف قانون است چرا که هزینه های تیمداری  خارج از توان مالی شهرداری و شورای اسلامی شهر است.
 
علی اصغر محمدی در گفتگوی اختصاصی خود با گزارشگر اسرارنامه مبنی بر بحث حمایت شهرداری و شورا از هندبال ورزش بومی سبزوار افزود: قانون، پرداخت هر گونه اعتبار عمومی و اختصاصی از شهرداری و دستگاه های ذی ربط آن را خارج از چارچوب قوانین ممنوع اعلام کرده  است.
 
وی اظهار کرد: در جلساتی که برای حمایت از هندبال در سال گذشته برگزار شد شورا و شهرداری هیچگونه قولی را برای  کمک ریالی به هندبال نداده اند چرا که هر گونه کمک نقدی به تیم های ورزشی خلاف قانون است و شورا نیز به خودی خود بودجه ای برای حمایت مالی ندارد. اما قرار شد که شورا بحث تامین پیراهن بازیکنان را داشته باشد و شهرداری  تمام بیلوردهای سطح شهر را به صورت رایگان در اختیار تیم هندبال قرار دهد که این امر به  مرور در طول انجام مسابقات لیگ برتر اجرائی شد.
 
محمدی ادامه داد: در جلساتی که با آقای شعبانپور مدیر فنی تیم هندبال داشتیم پیشنهاد وی این بود که تیم هندبال سربداران به  شهرداری تغییر نام دهد و شهرداری نیز حمایت مالی آن را برعهده گیرد ما نیز اعلام کردیم که این پیشنهادعملی نیست زیرا بحث خدمات دهی به مردم و اجرای طرح های عمرانی در اولویت کار شهرداری است. تیمداری هزینه های میلیاردی دارد. زمانی که بودجه شهرداری بر مبنای 270 میلیارد بسته شده که از این رقم 180 میلیارد آن بدهکاری به طرح های عمرانی است، اگر حتی یک میلیارد برای  حمایت از تیم هندبال یا تیمداری از بودجه کنار گذاشته شود مردم شهر چه خواهند گفت؟ قطعاً شورا و شهرداری با این اقدام زیر سوال خواهند رفت.
 
رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار با تاکید بر اینکه شهرداری به هیچ عنوان نمی تواند تیمداری هندبال را برعهده گیرد، اضافه کرد: مدتی قبل تیم کارکنان شهرداری  مقام دوم آسیا را در مسابقات دو و میدانی کسب کرد که شهرداری فقط توانست مبلغ دو میلیون تومان برای پاداش بازیکنان در نظر بگیرد.
 
محمدی گفت: آقای شعبانپور درخواست مبلغ ریالی از شورا و شهرداری نداشته، درخواست وی این بوده شهرداری حمایت از تیم را برعهده گیرد که این درخواست عملی نیست. با این حال این موضوع در کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر مطرح و بررسی شده و موضوع به شهرداری ارسال شده است. در صورتی که شهرداری نیاز به تشکیل تیم هندبال داشته باشد لایحه می دهد و هزینه آن را اعلام می کند، سپس درخواست شهرداری در هیات تطبیق مورد بحث قرار می گیرد و در صورت موافقت هیات تطبیق  شهرداری اقدام به تشکیل تیم هندبال از کارکنان خود می کند و در کنار آن از تعدادی از بازیکنان بیرونی نیز بهره می گیرد، اما نظر بر این است که با هزینه های میلیاردی که هندبال دارد  شهرداری نمی تواند حمایت مالی از این ورزش داشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوال که آیا حمایت شهرداری از تیم های ورزشی صرفاً برای شهرداری سبزوار منع قانونی دارد در صورتیکه این حمایت هم اکنون از تیم پیام مشهد توسط شهرداری در قالب روزنامه شهرآرا در حال انجام است، گفت:  بودجه  87 هزار میلیاردی شهرداری مشهد قابل مقایسه با بودجه 270 میلیاردی  شهرداری سبزوار نیست. 2 میلیارد در هر قالبی هزینه شود در بودجه هزار میلیاردی  به چشم نمی آید اما اگر همین مبلغ از بودجه شهرداری سبزوار در هر جایی هزینه شود مشهود است.
 
شهرداری مشهد اگر در قالب روزنامه شهرآرا  بحث حمایت از تیم های ورزشی خود را بر عهده دارد قطعا طرف قرار داد با شهرداری است و البته از نظر بنده در هر صورت این دور زدن قانون است چون به صراحت در قانون شهرداری ها اعلام شده که پرداخت هر گونه اعتبارات عمومی و اختصاصی شهرداری خارج از چارچوب تعیین شده ممنوع است و حتی اشکال شرعی نیز دارد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار تصریح کرد: از بودجه مصوب شده  شهرداری فقط تا سقف 3 میلیارد تومان می توان جهت امور فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری، مذهبی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در صورت تایید هیات تطبیق هزینه کرد. شورا و شهرداری  در حد توان می تواند کمک جزئی در حوزه های تعیین شده داشته باشد اما تیمداری را به هیچ عنوان نمی تواند، انجام دهد چون قانون این اجازه را نمی دهد.
 
محمدی با بیان اینکه هندبال سبزوار نیاز به یک اسپانسر قوی دارد افزود: هندبال برای گذر از مشکلات مالی و تامین هزینه های خود باید به سمت واحدهای  صنعتی درآمدزا برود به این صورت که کارخانه نه از سود خود بلکه از معافیت مالی خود در بحث تیمداری از هندبال استفاده می کند. بدین ترتیب از یک سمت مشکلات مالی تیم برطرف می شود و از دیگر سو تبلیغاتی برای آن واحد صنعتی است.
 
وی گفت: تمام  تیم های موفق  دنیا از روی فروش بازیکنان درآمد زایی برای خود دارند اگر قرار باشد که فقط برای هندبال هزینه کنیم اما سودهی نداشته باشد، فایده ای ندارد. به هرحال در جای جای این سرزمین نام سبزوار به عنوان مهد هندبال شناخته شده است دلسوزان هندبال از قدیم الایام باید به فکر ایجاد یک مدرسه هندبال می بودند  تا در قالب یک باشگاه ورزشی از طریق پرورش استعداد های خود و فروش بازیکنان قوی به دیگر تیم ها  سودآوری به نفع باشگاه داشته باشد تا امروز درگیر  مشکلات مالی نباشد. 
 
محمدی گفت: هندبال سبزوار برای گذر از این مشکلات مالی باید از امروز برای آینده دست به کار شود. شورای شهر برای راه اندازی مدرسه هندبال  می تواند زمین به صورت رایگان در اختیار هیات هندبال قرار دهد. حتی از طریق جذب خیر در ساخت نیز کمک کند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار در ادامه  در پاسخ به این سئوال که آیا شما صحبت نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی (آقای مقصودی) مبنی بر  سیاسی شدن هندبال را قبول دارید؟ اظهار کرد:هر کسی نظر شخصی خود را دارد و نمی تواتد از طرف دیگران  اظهار نظر کند. بنده صحبت های آقای مقصودی را قبول ندارم. عدم حمایت شورا وشهرداری از هندبال  فقط به موانع قانونی بر می گردد نه چیزی دیگر.
 
وی افزود: یک ورزشکار خود را به سیاست نمی فروشد، نه بازیکنان  هندبال و نه مربی های آن سیاسی اند و نه ورزش ما به سمت سیاسی شدن پیش رفته است، بارها دیده ایم که سیاسیون خواسته اند از ورزش به نفع خود استفاده کنند اما تیم های ورزشی سیاسی نشده اند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما