“مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان” در بزرگترین دانشگاه ملی غرب خراسان رضوی افتتاح شد

دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در غرب خراسان رضوی و دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران پس از فردوسی مشهد، سال 98 را با خبرهای خوشی از جمله راه اندازی یک رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد عمران، گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب، پذیرش و کسب موفقیت تعدادی از مقالات پژوهشی اساتید این دانشگاه در عرصه های ملی و بین المللی و نیز افتتاح مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان آغاز کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه حکیم سبزواری از آن جهت است که این دانشگاه به عنوان یکی از 22 دانشگاه محور کشور(منبع)، در حال حاضر دارای 200 دانشجوی غیر ایرانی است و بر اساس توانمندی هایی که دارد، قرار است سهم این دانشگاه از دانشجویان خارجی به بیش از دو برابر رقم فعلی افزایش یابد.
 
دانشگاه حکیم سبزواری در حال حاضر و در کنار دانشگاه های سمنان، بیرجند، بجنورد و فردوسی مشهد یکی از 5 دانشگاه معین منطقه 9 آموزش عالی کشور نیز هست و علاوه بر میزبانی از 200 دانشجوی خارجی که در این دانشگاه تحصیل می کنند، ارتباطات بین المللی خوبی با چند دانشگاه خارجی در کشورهای فرانسه، ایتالیا، عراق، افغانستان و ... دارد. 
 
وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری و خبرگزاری ایرنا خبرهای حضور مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت  علوم در سبزوار و افتتاحیه مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری را به شرح زیر منتشر کرده اند:
 
با حضور مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم “مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان” در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد

مراسم افتتاح مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ظهر امروز طی آیینی با حضور مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و دیگر مسئولان در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
 
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با اشاره به تحصیل ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری  اظهار کرد:  تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری نسبت به مجموع دانشجویان تعداد قابل قبولی است.
 
 وی ادامه داد: با پتانسیل و سرمایه های دانشگاه حکیم سبزواری باید بتوانیم تعداد قابل توجهی از دانشجویان غیر ایرانی را در این دانشگاه جذب کنیم و هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند.
 
دکتر علیزاده ادامه داد: در مسیر جذب دانشجویان خارجی دو هدف عمده را دنبال می کنیم که تربیت سفیران و نمایندگان فرهنگی کشور ما و شکوفایی اقتصاد آموزش عالی در دستور کار قرار دارد.
 
دکتر علیزاده با اشاره به تحصیل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور، بیان کرد: در حال حاضر در فضای آموزش عالی کشور متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۸ هزار دانشجوی خارجی از کشور های مختلف در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند.
 
وی تصریح کرد: همچنین از این تعداد ۲۷ هزار دانشجو در وزارت علوم، هشت هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و سه هزار دانشجو در دانشگاه های زیرپوشش وزارت بهداشت حضور دارند. 
 
 مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: برنامه ششم توسعه تاکید دارد که آموزش عالی کشور درصد دانشجویان خارجی نسبت به دانشجویان داخلی را در سال نخست ۰٫۸ درصد، سال دوم یک درصد، سال سوم ۱٫۲ درصد الی در انتهای برنامه ششم توسعه به ۱٫۸ درصد افزایش یافت.
 
دکتر علیزاده افزود: با توجه به تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های سراسر کشور همزمان با برنامه ششم توسعه در این بخش در حال حرکت هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه جذب دانشجویان خارجی از کشور های همسو که مرز آبی و خاکی و اشتراکاتی شامل فرهنگی، دینی قومی دارند، اولویت وزارت علوم است، بیان کرد: کشور ما دارای غنای انحصاری در حوزه های علوم انسانی، علوم اسلامی، تاریخ، ایران شناسی و زبان و ادبیات فارسی دارد و ما در دنیا منبع اصلی این علوم هستیم.
 
 مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در پایان یادآور شد: برای تحصیل در دانشگاه های ایران از دور دست ترین کشور های دنیا متقاضی داریم و هم اکنون دانشجویانی از ۱۰۰ ملیت در داشنگاه های ما مشغول به تحصیل هستند.
 
تحصیل ۲۰۰ دانشجو خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری/ تلاش در جهت جذب ۵۰۰ دانشجوی خارجی
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم گفت: این دانشگاه به عنوان دومین قطب دانشگاهی در استان خراسان رضوی و شمال شرق کشور موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برای جذب دانشجویان خارجی از کشور های همسایه شامل افغانستان، پاکستان، عراق و آسیای میانه دارد.
 
دکترعلی اصغر مولوی افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی از کشور های همسایه در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند و به دنبال هستیم تعداد دانشجویان خارجی را به ۵۰۰ نفر افزایش یابد.
 
وی تاکید کرد: خوشبختانه حمایت های خوبی از سوی وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی انجام شده است.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبرواری تصریح کرد: جذب دانشجویان خارجی به نوعی دیپلماسی علمی به شمار می رود و باید بخش های دانشجویی و پژوهشی و ارتباطات بین المللی تقویت شود.
 
گفتنی است مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در سفر خود به دانشگاه حکیم سبزواری در نشست هایی با هیات رئیسه دانشگاه و مدیران و روسای دانشکده های دانشگاه حکیم سبزواری حضور یافت، همچنین با همراهی مسولین دانشگاه از خوابگاه های دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه حکیم سبزواری  بازدید کرد. / پایان
 
منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری
 
خبرگزاری ایرنا:
 
یک مسئول: دانشجویانی از 100 ملیت در دانشگاههای ایران تحصیل می کنند
 
سبزوار- ایرنا- مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دیپلماسی فعال علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: هم اینک 38 هزار دانشجوی خارجی از 100 ملیت مختلف جهان در دانشگاههای ایران تحصیل می‌ کنند
.
عبدالحمید علیزاده روز چهارشنبه در نشست با مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری افزود: تقویت سفیران، دوستان، نمایندگان فرهنگی و شکوفایی اقتصاد آموزش عالی از مهمترین اهداف افزایش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاههای ایران است.
 
وی ادامه داد: 27 هزار دانشجو از مجموع دانشجویان خارجی هم اینک در دانشگاههای زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هشت هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای زیر نظر وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند.
 
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم به همگاهنگی جذب دانشجویان خارجی در ایران با برنامه ششم توسعه اشاره و بیان کرد: شمار دانشجویان در انتهای این برنامه یک و هشت دهم درصد از مجموع 3.5 میلیون دانشجوی کل کشور تعیین شده بود که هم اینک محقق شده است. 
 
وی گفت: جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه و هم مرز با ایران که اشتراکات مختلف فرهنگی، دینی و قومی با آنها داریم در بخشهایی از آموزش علمی شامل علوم انسانی و اسلامی، تاریخ، ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته است. 
 
علیزاده افزود: دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این میان دانشگاهی پویا و برخوردار است که با نگاه مثبت وزارت علوم باید در مقوله جذب دانشجویان خارجی از حالت 'برخوردار' به وضعیت 'بهره مند' ارتقا وضعیت دهد. 
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در همین نشست گفت: این دانشگاه دومین قطب دانشگاهی خراسان رضوی و شرق کشور است که ظرفیت مناسبی برای جذب دانشجویان از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، عرب و منطقه آسیای میانه دارد. 
 
دکتر علی اصغر مولوی شمار کنونی دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه حکیم سبزواری را 200 نفر اعلام و بیان کرد: گنجایش افزایش افزون بر دو برابر این تعداد وجود دارد. 
 
وی به افزایش تعاملات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با دانشگاههای خارجی نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون در این چارچوب تفاهمنامه های بین المللی با دانشگاههای لیون و پاریس 13 فرانسه، تورین ایتالیا و هرات افغانستان منعقد شده است. 
 
دانشگاه حکیم سبزواری جزو 22 دانشگاه 'محور' در کشور است که با 9 هزار دانشجو دارای 33 گروه آموزشی، 139 کدرشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا و 10 دانشکده است. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. / پایان .
 
منبع: ایرنا
 
کد: 5050
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما