با تأکید بر مثلث توسعه اقتصادی:

استاندار خراسان رضوی: این استان باید با شرکت ها و کمک افراد توسعه گرا و موفق اداره شود

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
استاندار خراسان رضوی گفت: می خواهیم استان خراسان رضوی را با شرکت هایش و با کمک افراد توسعه گرا و موفق اداره کنیم و هر روستا و بخش و شهرستانی را به یک شرکت بدهیم و دولت پشتیبان و خدمتگزار آن ها باشد و امروز من واقعا خیلی خوشحالم که شرکت های بزرگی در استان خراسان رضوی وجود دارد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه علیرضا رزم حسینی در جلسه  افزود: در همه دنیا نیز تمام کشورهایی که پیشرفت کرده اند، دولت ها فقط  نظارت و کنترل می کنند و حداکثر پشتیبانی را از فعالیت های مردمی به عمل آورند، اما در کشور ما دولت ها همه کاره ملت شده اند که این خلاف قانون اساسی است. زیرا ما اصول متقن داریم اصول که مردم را در اداره کشور مشارکت دهیم. ما اقتصاد را دولتی و رانتی کرده ایم و این باعث فساد در دستگاه های دولتی می شود.
 
وی با بیان ایده مثلث توسعه اقتصادی برای توسعه و پیشرفت خراسان رضوی گفت: ما در این مثلث می خواهیم همه دستگاه های حکومتی قوه قضائیه، قوه مجریه و قوه مقننه را با هم همراه کنیم و برای همین است که در این جلسه رئیس دادگستری شهرستان نیز حضور دارد و معنایش این است که ما با هم هستیم. در کجای کشور غیر از خراسان رضوی و کرمان که من خدمتگزار مردم آنجا بودم، تا به حال اینطور بوده که همه ارکان بیایند پای سرمایه گذار و برایش امضا کنند؟
 
رزم حسینی همچنین اظهار داشت: فرماندهان اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرمانداران هر شهرستان هستند. دیگر از فرمانداران انتظار رفتن به جلسات تشریفاتی و سخنرانی در این مجلس و آن مجلس را نداریم، بلکه کارنامه های فرمانداران بر اساس ارزش اقتصادی و فرهنگی منطقه شان محاسبه می شود که چه قدر موفق بوده اند، الگوی اقتصاد مقاومتی را جا بیاندازد و چه قدر موفق شده اند امام جمعه و نمایندگان را در راستای مثلث توسعه اقتصادی هم گرا و هم جهت کنند؟
 
وی با اشاره به گران شدن اداره کشور در نتیجه بزرگ شدن بدنه دولت گفت: نظام دیوان سالاری کشور ما از 1316 تاسیس شده و هر سال بر این نظام اداری افزوده و دستگاه های موازی تاسیس کرده ایم و هر دولت، هر شورای شهر و هر شهرداری که مشغول به کار شده اقوام خودش را مرتبا به شبکه دولت وارد کرده است. 
 
استاندار خراسان رضوی با انتقاد به اینکه 85 درصد بودجه دولت در حوزه هزینه های جاری صرف می شود، گفت: ما حق نداریم پول نفت را برای اداره خودمان در شبکه دولت خرج کنیم.
 
وی افزود: ما از فرهنگ اقتصاد مقاومتی غفلت کرده ایم در حالی که تفسیر قرآن می گوید هیچ کس نمی تواند عبادت کند مگر در سایه اقتصاد و امنیت و اول اقتصاد را می آورد و بعد امنیت را.
 
وی همچنین گفت: ما با سرمایه گذاران و کارآفرینانمان چه کرده ایم؟ گفتیم این ها زالو صفت و سرمایه دار و غارت گر و مفسدند و بدین ترتیب سرمایه ای که باعث تعالی فرهنگی و اقتصادی جوانان می شد از کشور خارج شد و هنوز هم دارد خارج می شود در حالی که فرهنگ دینی ما مملو از تکریم سرمایه گذار و کارآفرینان است.
 
رزم حسینی با بیان اینکه اختلافات سیاسی آفت جدی انقلاب اسلامی ایران است، گفت: هر کدام از جریانات سیاسی به یک اسمی بر مصدر امور می آیند یک باند و گروهی درست می کنند و یک مدت اداره کشور را به دست می گیرند. من دارم صادقانه با مردم صحبت می کنم. ما با بعضی از این کوتاهی ها و بی خردی هایمان در اداره کشور چگونه می خواهیم راه شهیدان را ادامه دهیم؟
 
وی افزود: انگیزه انقلاب و شهدا این بود که ما کشوری متمکن و متدین باشیم و همه با هم کار کنیم. این فرهنگ اقتصادی ماست.
 
وی سپس گفت: ما آقای برادران را در این جا نگه داشتیم تا سبزوار نمونه باشد در استان. ایشان فرماندار لایقی است و می تواند. یک مقدار باید چابک باشد و فعالیت و مدیریت جهادی کند. 
 
وی ادامه داد: البته مدیریت جهادی مدیریت بزن و برو نیست، بلکه مدیریت تلاش با فکر و درایت و تدبیر شبانه روزی است. مدیران اجرایی ما در دهه پنجم انقلاب باید دانا و کاردان باشند و واقعا بتوانند تلاش شبانه روزی برای ارتقاء سطح رفاه فرهنگی و اقتصادی استانشان داشته باشند.
 
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورا ها محل جنگ ودعوا و نزاع نیست، گفت مردمی که رأی می دهند، عملکردها را نیز رصد می کنند و هر شورایی که به نزاع بپردازند، فرماندار شهرستان موظف است، که گزارش آن را به شورای حل اختلاف بدهد.
 
رزم حسینی در حوزه توسعه و آبادانی شهرستان نیز گفت: همه دولت ها بعد از انقلاب اسلامی، در حوزه سازندگی خدمت کردند. در همین سبزوار تا قبل از انقلاب نه فرودگاهی بود نه گاز و نه راه آهن، جاده ها خاکی بود، برق نبود، اما اکنون همه یا ایجاد شده یا در حال اجراست. بنابراین نظام جمهوری اسلامی موفق شده در حوزه آبادانی و سازندگی کارهای خوبی انجام بدهد اما کاستی هایی نیز داشته است. مثلا در حوزه آسیب های اجتماعی، در حوزه توانمند سازی اقتصاد خانواده های روستایی، نوسانات و نابسامانی های اقتصادی و ...ناکامی های زیادی داشتیم و هنوزهم داریم که این ها از ناکارآمدی نظام اداری ماست.
 
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی زیبنده امام رضا(ع) و مردم این استان نیست که رتبه دوم آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و ... را بعد از استان البرز در کشور داشته باشند. پس ما اگر می خواهیم دهه پنجم انقلاب را شروع کنیم، باید سبک اداری جدیدی برای استان وکشور طراحی کنیم.
 
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز در این مراسم ضمن برشمردن برخی ظرفیت های دیار سربداران گفت: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار که نمایندگان سالها، زحمات زیادی برای آن کشیده اند، در زمینی به وسعت حدود 1200 هکتار در فاصله 30 کیلومتری جاده سبزوار- نیشابور در حال اجراست که در فاز اولیه آن 50 هکتار اجرایی شده و اکنون پیگیری استانداری را می طلبد که بتوانیم مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست را بگیریم که کل  این مجموعه اجرایی شود.
 
احمد برادران همچنین گفت: برای دسترسی سبزوار به راه آهن سراسری نیز بخشی از عملیات اجرایی و زیرساختی و نیز حل مسئله معارضین زمین های آن صورت گرفته و به زودی ایستگاهش کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
 
وی همچنین به اخد مجوز های حوزه دفتر سرمایه گذاری، پایلوت شدن سبزوار در موضوع باز آفرینی محلات هدف شهری در کشور و توانمندی های دانشگاهی، اقتصادی و ... این شهرستان نیز اشاره کرد.
 
 امام جمعه سبزوار نیز در این جلسه به سخنرانی کوتاهی پرداخت و بعد از بر شمردن توانمندی های موجود سبزوار به بعضی از مهمترین مشکلات شهرستان و استان از جمله نبود نقشه راه عملیاتی برای توسعه و سنجش عملکرد مدیران و نیز انتصاب های سیاسی در برخی دستگاه های دولتی و عدم توجه به شایستگی افراد اشاره کرد.
 
حجت الاسلام مقیسه همچنین به عدم همکاری برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به حوزه تولید سبزوار علی الرغم وجود دستورالعمل های لازم، انتقاد کرد و گفت: همکاری خوبی بین بانک ها با سر مایه گذاران و تولید کنندگان در شهرهای دیگر انجام می شود ولی در اینجا آن همکاری لازم صورت نمی گیرد.
 
وی همچنین به یادآوری قول رئیس جمهور در سفر به سبزوار برای تکمیل راه آهن این شهرستان پرداخت که هنوز انجام نشده است و طولانی شدن بیش از حد این پروژه هم به ضرر دولت است و هم به ضرر ملت.
 
وی سپس خواستار رسیدگی به وضعیت بحرانی سبزوار در حوزه قنات ها شد و مخصوصا به وضعیت مسجد جامع سبزوار اشاره کرد که راجع به آن چندین جلسه گرفته شده و پس از نزدیک به دوسال در پیچ و خم اداری به سرانجام نرسیده است.
 
نماینده سبزوار نیز در این مراسم با انتقاد از اینکه سرمایه گذاری ها در استان خراسان رضوی به صورت عادلانه ای صورت نگرفته است، بر تکمیل پروژه های راه آهن و استادیوم 15 هزارنفری این شهر تأکید کرد.
 
حسین مقصودی ضمن انتقاد به بی فایده بودن برگزاری برخی جلسات اظهار داشت: بخش های ششتمد و روداب در حال تخلیه است و در حاشیه شهر سبزوار هزاران نفر جمعیت حاشیه نشین داریم و این بدان معناست که دولت ها آب و برق را به روستاها آوردند اما کاری نکردند که مردم بمانند و اکثراً مهاجرت کردند.
 
وی سپس با گلایه از تأخیر در اعلام شهرستان شدن ششتمد، افزود: اگرچه کار شهرستان شدن این بخش تمام شده اما به خاطر مشکلات امنیتی در استان اعلام نمی شود.
 
دیگر نماینده سبزوار نیز در این مراسم به وجود مدیران لایق و شایسته و همگرایی آنان در شهرستان اشاره کرد و گفت: فرماندار و شهردار توسعه نگری داریم.
 
رمضانعلی سبحانی فر ضمن برشمردن برخی پروژه های مهم سبزوار در حوزه ارتباطی، در بحث حمل و نقل هوایی از افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار خبر داد و  گفت: انشالله از هفته آینده ۶ روز پرواز در هفته از این فرودگاه انجام می شود.
 
وی همچنین خواستار برقراری پروازهای عتبات عالیات از سبزوار شد.
 
وی تاکید کرد: از آنجایی که استاندار جدید خراسان رضوی به حکومت های محلی اعتقاد دارد باید از تمرکزگرایی در مشهد و تهران پرهیز شود و بنابراین باید اختیارات فرمانداران افزایش یابد.
 
در این مراسم همچنین مهندس محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایران و حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور نیز که هر دو از فرزندان دیار سربداران هستند، حضور داشتند و به سخنرانی های کوتاهی پرداختند.
 
بر مبنای تفاهم نامه ای که در بخشی از این مراسم بین استاندار و مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایران مبادله شد، بانک صنعت و معدن معین اقتصاد مقاومتی شهرستان سبزوار شد.
 
در حاشیه:
 
ممانعت محافظان استاندار خراسان رضوی از مصاحبه برخی خبرنگاران سبزوار با رزم حسینی
 
در حالی که رزم حسینی استاندار خراسان رضوی طی سخنرانی امروز خود در سبزوار از لزوم شفافیت و ارتباط داشتن مسئولان با مردم سخن گفت، حلقه تنگ محافظان امنیتی او حتی مانع نزدیک شدن اصحاب رسانه به استاندار شدند.
 
البته خبرنگاران صدا و سیما و ایرنا توانستند مصاحبه کوتاهی با رزم حسینی داشته باشند، اما خبرنگاران اسرارنامه که از فعال ترین رسانه های دارای مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد برای فعالیت در سبزوار  هستند و از دو روز قبل از طریق تماس های مکرر با فرمانداری و اداره ارشاد شهرستان پیگیر هماهنگی و حضور در این برنامه شده بودند، هیچ هماهنگی و راهنمایی خاصی از طریق این دستگاه ها برایشان انجام نشد و در نهایت خبرنگاران این رسانه برای انجام مصاحبه با استاندار جدید خراسان رضوی با دیوار محافظان امنیتی برخورد کردند.
 
معلوم نیست فرمانداری شهرستان و اداره ارشاد از دو روز قبل که با تماس و پیگیری های خبرنگاران اسرارنامه مواجه بودند، چه میکردند که در نهایت از انجام هماهنگی لازم جز برای دو سه رسانه مشخص ، عاجز مانده بودند؟
 
در طول چند سال گذشته عملکرد فرمانداری و اداره ارشاد سبزوار در بحث ساماندهی و ارتباط موثر با رسانه ها همواره با انتقادات جدی مواجه بوده است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما