تنزل رتبه فرودگاه سبزوار در ماهنامه عملکرد فرودگاه های کشور

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 
فرودگاه سبزوار که در بین 54 فرودگاه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، معمولاً رتبه 29 تا 31 را کسب می کرد، در دی ماه 97 تنزل یافت.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، طبق آمار مندرج در شماره صد و دهم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه سبزوار از لحاظ عملکرد با احتساب تعداد پرواز، تعداد مسافر و مقدار بار ، در رتبه ۳8 فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور قرار گرفت. این در حالیست که فرودگاه هایی همچون همدان ، شهرکرد، اراک، لارستان و... که در ماه گذشته رتبه پایین تری از فرودگاه سبزوار داشتند، هم در رتبه و هم در تعداد پروازها از سبزوار پیشی گرفتند.
 
طبق همین آمار، عملکرد تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در سه شاخص نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار با کاهش عملکرد مواجه بوده است.
 
فرودگاه سبزوار در دی ماه 97 تعداد 22 فروند نشست و برخاست در مسیر هوایی تهران داشته است که این میزان نسبت به ماه گذشته که تعداد 32 سورتی پرواز بوده، کاهش 31 درصدی را نشان می دهد.
 
بر مبنای همین گزارش تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی ، در دی ماه سال جاری با جابجایی 1316 نفر مسافر نسبت به آذر ماه با جابه جایی 1690 نفر، شاهد کاهش 22 درصدی عملکرد بوده است.
 
همچنین در زمینه حمل بار، این فرودگاه در دی ماه 97  با جابه جایی 7626 کیلوگرم بار نسبت به ماه گذشته با جابجایی 12791 کیلوگرم بار، کاهش 40  درصدی داشته است.
 
گفتنی است عملکرد فرودگاه سبزوار نیز  نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته نیز کاهش حدود 50 درصدی داشته است؛ این در حالی است که فرودگاه شاهرود هم از لحاظ تعداد پروازها، هم از نظر میزان جابه جایی بار و مسافر با رشد صد در صدی مواجه بوده است.
 
لازم به ذکر است پروازهای فرودگاه سبزوار در دی ماه 97  تنها توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام شده؛ که پروازهای این شرکت هوایپمایی با 18 درصد تأخیر صورت گرفته است.
 
در حال حاضر در استان بزرگ و پرجمعیت خراسان رضوی تنها دو فرودگاه در شهرهای مشهد و سبزوار فعالیت دارند؛ اما متاسفانه فرودگاه سبزوار به عنوان بزرگترین فرودگاه تابعه اداره کل فرودگاههای استان خراسان رضوی در غرب استان حال و روز چندان خوشی ندارد و در چند وقت اخیر شاهد کاهش های چشمگیری بوده است. گویا این فرودگاه برخلاف دیگر فرودگاه ها همچون مشهد، بجنورد، شاهرود و ... که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای کشور در این سال‎ها، گزارش عملکرد مثبتی ارائه داده بودند، به خاطر دستان خالی برای تهیه و انتشار گزارش از روند توسعه و فعالیت این فرودگاه‎ باز ماند.
 
پرواضح است توسعه تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی و تکمیل زیر ساخت های آن تنها همت مسئولین را می طلبد و باید مسئولین سبزوار این خواسته به حق مردمی را از شرکت های هواپیمایی، اداره کل فرودگاههای استان، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی مطالبه کنند تا در نهایت شاهد روند تکمیل زیر ساخت های فرودگاه و افزایش پروازها و مسیرهای پروازی باشیم.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما