مستند «خانه ای برای تو» اثر کارگردان سبزواری در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

یک هنرمند، یک شهر

براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مهدی بخشی مقدم  متولد 30اردیبهشت 1367یکی از بهترین هنرمندان سبزواری است که چندی قبل در دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران « سینما حقیقت» توانست جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای« خانه ای برای تو» از آن خود کند. به بهانه حضور فیلم «خانه ای برای تو» در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر، خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه به سراغ این هنرمند رفت.
 
کارگردان سبزواری فیلم «خانه ای برای تو»  درباره اثرش در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه گفت: داستان فیلم درمورد «مرگ آگاهی» شخصیتی به نام داوود است که بیماری سرطان دارد، من پدرم را به خاطر سرطان از دست داده ام واین سوژه به نوعی دغدغه شخصی خودم بود. داوود شخصیت اصلی این فیلم را در همان بیمارستانی پیدا کردیم که پدرم درآنجا بستری بود. آدمهایی که درگیر سرطان هستند نگاه عمیق تری به زندگی دارند. داوود هم به عنوان یک بیمار سرطانی از مرگش آگاه بود و به همین خاطر در تلاش بود که بعداز خودش اثری را به جا بگذارد.
 
مهدی بخشی مقدم درباره پروسه تولید اثرش اظهار داشت: من طرحم  را به حوزه هنری بردم و آنجا با تهیه کننده فیلم مهدی شاه محمدی آشنا شدم جالب بود مهدی هم طرح مشابهی در مورد «مرگ آگاهی» داشت و اوهم از طرح من استقبال کرد البته ناگفته نماند ما مستند را براساس شخصیت نساختیم بلکه یک تم مرکزی داشتیم که درباره آن با مهدی شاه محمدی صحبت کردیم و کار را شروع کردیم و در کل، این پروژه با تحقیقاتش دو، سه سالی طول کشید.
 
کارگردان فیلم« خانه ای برای تو» از مشکلات حضورش در جشنواره فیلم فجرگفت: چهار، پنج سالی می شود که جشنواره فیلم فجر به خاطر اینکه ویترین سینمایی اش کامل شود بخش فیلم های مستند را به جشنواره اضافه کرده است اما وقتی به جدول ساعات نمایش فیلم های حاضر در جشنواره نگاهی بکنید متوجه می شوید که مستند چه جایگاهی دارد. برای روشن تر شدن موضوع نگاه کنید به مستند «خانه ای برای تو» که چه ساعتی در جشنواره  اکران شد، برای خبرنگاران و منتقدان سر ظهر این فیلم پخش شد ومتاسفانه با استقبال خوبی روبرو نشد و این خود گواهی است براینکه جشنواره فیلم فجرنگاه جدی به فیلم های مستند ندارد.
 
کارگردان مستند «خانه ای برای تو» گفت: بهترین جا برای نمایش فیلم های مستند تلویزیون است که مخاطب گسترده ای دارد و تلویزیون با ایجاد شبکه مستند رویه خوبی را دراین سالها پیش گرفته است اما بازهم نگاه غلط مدیران در صدواسیما باعث شده که  مخاطب ما فکر کند مستند دو گونه حیات وحش و شوک را شامل می شود. باید مدیران نگاهشان را به روزتر وجدی تر کنند تا مردم ما با مستند آشنا شوند. 
 
مهدی بخشی مقدم ادامه داد: در این سالها می بینیم که سینمای داستانی از لحاظ موضوع در دام کلیشه ها افتاده است اگر با مدیریت صحیح مستند به مردم معرفی شود و اینگونه سینمایی جایگاه خودش را در بین مخاطبان پیدا کند بی شک مردم با تنوع موضوعی روبرو خواهند شد چون سینمای مستند به شدت جسورتر از سینمای داستانی است.
 
کارگردان «خانه ای برای تو» در مورد اکران فیلمش در سبزوار گفت: در سال آینده نگاه گسترده تری برای اکران عمومی خواهیم داشت وتلاشمان در این است که خودمان را  به اکران سینماهای هنروتجربه محدود نکنیم. درباره نمایش فیلم «خانه ای برای تو» در سبزوار باید بگویم که  تا الان از طرف مسئولین سبزوار برای اکران هیچ پیگیری صورت نگرفته است. راستش را بخواهید اصلا نمی دانم مسئول انجمن سینمای جوان در سبزوار کیست؟ شک دارم مسئولین سبزواری بدانند که فیلمی با عنوان « خانه ای برای تو» از یک فیلمساز سبزواری در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد اگر مدیران ومردم شهرم دوست داشته باشند و شرایط حضور تماشاچیان در سالن را برای فیلم محیا کنند قطعا در سبزوار هم اکران خواهیم داشت.
.
کارگردان فیلم «خانه برای تو» درباره  سختی های تولید این اثر گفت: بخش سخت کار ما ارتباط برقرار کردن با سوژه بود چون شخصیت اصلی فیلم داوود درگیر بیماری سرطان بود و از لحاظ جسمانی روز به روز حالش بدتر می شد و این واقعا کار را برای ما سخت می کرد ولی داوود با بیماری که داشت خیلی مشتاق تر از ما نشان می داد که کار به سرانجام برسد. برای داوود خیلی مهم بود که بعد از خودش اثری از خود به یادگار بگذارد.
 
مهدی بخشی مقدم درمقایسه خودش با اوایل شروع فیلمسازیش اظهار داشت: اگر به اسب چوبی که اولین ساخته من است نگاهی کنیم دیگر آن دستپاچگی و ذوق زدگی اول را ندارم و احساس می کنم که هرچه جلوتر می روم نگاهم به جهان پیرامونم عمیق تر می شود.
 
گوشه ای از رزومه این فیلمساز خوش آتیه  سبزواری به شرح زیر است: 
- تهیه کننده و کارگردان فیلم داستانی کوتاه «اتاق46» (سال1390)
- تهیه کننده و کارگردان مستند «اسب چوبی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به تنها آیین نمایشی بازمانده از زمان مقاومت مردم سبزوار در برابر حمله مغول می پردازد(سال1391)
- دریافت دیپلم افتخار دهمین دوره جشن تصویر سال برای فیلم اسب چوبی
- دریافت دیپلم افتخار بهترین تحقیق وپژوهش از چهل و نهمین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان (بام ایران)
- نامزد دریافت بهترین تدوین، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم برای اسب چوبی از چهل و نهمین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان
- نامزد دریافت بهترین مستند از دهمین جشنواره دانشجویی نهال
- تهیه کننده و کارگردان مستند «صدوسه روز» از زندگی سه فرد محبوس شده در زندان را روایت می کند(سال 1394)
- نامزد دریافت بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند در نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت برای «صدوسه روز»
- نامزد شش بخش ازدوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت و برنده تندیس بهترین موسیقی و بهترین فیلم از جشنواره سینما حقیقت و پر مخاطب ترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سینما حقیقت
- حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجربا فیلم «خانه ای برای تو» 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما