پیشنهاد تأسیس اندیشکده آیت الله اسلامی در سبزوار و اهدای جایزه سالانه شیوه های نوآورانه تدریس و تبلیغ

 امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
عکس: براتعلی رجبی 
 
شامگاه شنبه اول دی 97 شمار زیادی از طلاب، روحانیون و مردم متدین سبزوار گردهم آمدند تا یاد و خاطره روحانی مبارزی را گرامی بدارند که مانند بسیاری دیگر از بزرگان سبزوار تا کنون در شهر زادگاهش کمتر به او پرداخته شده است، اما خدمات عظیم علمی و فرهنگی او از نظر علمای برجسته کشور و نیز مبارزات دیرینه اش از دید انقلابیون با سابقه پوشیده و پنهان نیست. مردی که با بنیانگذاری جامعه تعلیمات اسلامی بسیاری از انقلابیون و روحانیون موثر در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران را پرورش داد و زندگیش را وقف مبارزات انقلابی و جهاد علمی کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه برگزاری نخستین همایش نکوداشت آیت الله اسلامی در محل تالار همایش های مدرسه علمیه فصیحیه سبزوار (حوزه علمیه) با حضور فرزندان و خانواده آن مرحوم و نیز با حضور آیت الله عالمی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و همچنین امام جمعه سبزوار حجت الاسلام مقیسه با پیشنهاد راه اندازی اندیشکده ای به نام وی در سبزوار همراه شد.
 
در بخشی از این مراسم حاج محسن اسلامی یکی از پسران آیت الله اسلامی گفت: از آنجایی که یکی از اشکالاتی که اکنون در جامعه ما وجود دارد این است که ما نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید ابعاد یک حکومت اسلامی تمام عیار را که مورد رضایت خدا و امام زمان باشد، ایجاد کنیم، احتیاج به اندیشکده ای به نام حاج شیخ عباسعلی اسلامی داریم که در این اندیشکده که می تواند در سبزوار ایجاد شود، مسائل فرهنگی جامعه را بررسی کنیم و به تحقیق و توسعه علوم فرهنگی و تبلیغات اسلامی بپردازیم.
 
وی سپس گفت: ضروریست که هم برای حوزه های علمیه و هم دانشگاه هایمان روش های نو آورانه در تدریس و تبلیغ را تحت نظر اساتید حوزه و به نام آیت الله اسلامی طرح ریزی کنیم و ما خانواده مرحوم نیز متقبل می شویم که جوایزی را به صورت سالانه تأمین کنیم. 
 
اسلامی افزود: از آنجایی که آیت الله اسلامی جامعه تعلیمات اسلامی را در روز مبعث ایجاد کردند، ما نیز همه ساله در سبزوار در روز مبعث به نوآورانی که در هر شهری، در زمینه تدریس علوم و تحقیقات اسلامی و ... بهترین فعالیت ها را داشته باشند، جایزه ای اهدا کنیم. 
 
وی همچنین گفت: شیخ  عباسعلی اسلامی مصلح بزرگ اسلامی در 100 سال اخیر نام می برم، زیرا ایشان فقط منبری و واعظ و مجتهد نبود. بلکه وی یک توسعه گر بود و به هر شهر و روستایی که می رفت وقتی می دید کمبودهایی در آن منطقه هست با کمک خود مردم به ساخت مدرسه یا مسجد یا حمام و ... می پرداخت، یا افرادی را که به حج نرفته بودند را به زیارت میفرستاد، بنیاد ازدواج در آن منطقه ایجاد می کرد و بانی بسیاری از خدمات دیگر نیز می شد.
 
محسن اسلامی، با بیان اینکه تفکر و هدف آیت الله اسلامی فقط معطوف به ایران نبود بلکه به همه کشورهای اسلامی توجه داشت، افزود: ایشان قبل از انقلاب در سال 50 طرح نوینی داد و معتقد بود راه توسعه کار بر روی سه گروه کودکان، زنان و روستاهاست. چیزی که الان جمهوری اسلامی در آن لنگ می زند و با توجه این جایگاه فکری و فعالیت های پربار مرحوم اسلامی ایجاد اندیشکده ای به نام و یاد او در شهر سبزوار ضروری است.
 
امام جمعه سبزوار نیز در این مراسم گفت: آیت الله اسلامی انسانی والا با اندیشه های بلندی بود که از علم و تقوای او نشأت می گرفت.
 
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه افزود: علم و تقوا وقتی که با هم عجین شود، [فرد] عالم ربانی می شود و عالم ربانی مجاهد و خدمتگزار و آینده نگر نیز می شود.
 
وی افزود: آیت الله اسلامی دید زیبایی به جایگاه روحانیت داشته، به طوری که معتقد بوده روحانیت باید با تمام توان به دفاع از ارزش های جامعه اسلامی برخیزند و مانند مادری باشند که کودک خود را در آتش می بینند و درست مانند یک مادر باید در این جایگاه ناملایمات را تحمل کنند و بدین ترتیب احساس درونی خود را نسبت به جامعه و فرهنگ و تربیت آن به زیبایی بیان می کند.
 
وی همچنین با تشکر از حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و صافی گلپایگانی که پیام هایی را به کنگره نکوداشت آیت الله اسلامی به سبزوار فرستاده اند، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی در متن خود لفظ «آیت الله» را برای نامیدن آقای اسلامی به کار برده و از سالها ارتباطشان با مرحوم اسلامی خبر داده است.
 
وی سپس به شهردار و مسئولین شهر سبزوار پیشنهاد کرد که حتما خیابان یا میدانی به نام آیت الله اسلامی در این شهر نامگذاری شود. 
 
خبرگزاری ایرنا گزارش کامل این جلسه را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
 
کنگره نکودشت آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سبزوار برگزار شد
 
سبزوار- ایرنا- کنگره ملی نکوداشت آیت الله 'شیخ عباسعلی اسلامی' خطیب و موسس مدارس تعلیمات اسلامی عصر شنبه طی مراسمی با قرائت پیام آیات عظام صافی گلپایگانی، مکار شیرازی و سبحانی در سبزوار برگزار شد.
 
آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به این کنگره گفت: آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی بنیانگذار جامعه تعلیمات اسلامی بود که برای فرهنگیان و اساتید حوزه و دانشگاه اسوه هستند. تاسیس 180 مدرسه از یک انسان امری شگفت است. اینجانب از نزدیک آن عالم بزرگوار را می‌شناختم و به ایشان ارادت داشتم.
 
آیت االله ناصر مکارم شیرازی نیز در پیامی تصویری به این کنگره گفت: آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی با مدارس تعلیمات اسلامی به مقابله با حکومت پهلوی برخاست و تلاش زیادی برای مقابله با رژیم پهلوی داشت. برخی افراد اقدام آیت الله اسلامی را در تاسیس مدارس تعلیمات اسلامی در دوران خفقان بار پهلویها، دست زدن به کار بی ثمری می دانستند اما وی به تاسیس مدارس سالم ایمان داشت و می گفت وقتی اخلاص باشد، خداوند کمک می کند. مشکل جوانان از مدارس شروع می شود لذا آن مرحوم روی نقطه حساس که مدارس بود دست گذاشته بود. اصلاح جامعه را باید از مدارس شروع کنیم و در صورتی که در مدارس به سه موضوع برنامه، کتابها و معلمان توجه شود محصول خوبی حاصل می شود. آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی که 12 بار به زندان رفت، به واسطه مبارزاتی که در منبر داشت و هم به واسطه کار تعلیمات اسلامی نهایت مقاومت را داشت که باید الگو گرفته شود. 
 
آیت الله العظمی جعفر سبحانی نیز در پیامی به این کنگره نکوداشت، گفت: ملت ایران خدمات ارزنده مرد بزرگ آیت الله' شیخ عباسعلی اسلامی را که از روحانیون پیشتاز مبارزه با حکومت پهلوی بود هرگز فراموش نخواهد کرد. او با هوشیاری و آگاهی از اوضاع زمان، پیوسته در محضر مراجع و علمای اسلام و در کنار جامعه متدین و مبارز ایران بود و آنی از حرکت و فعالیت و سازندگی باز نایستاد، با آنان هم پیمان بود و صمیمانه آنها را کمک می کرد. وی در انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) از روحانیون پیشتاز بود و بارها در این راه زندان رفت. با این همه خدمت که این مرد خدوم انجام داد، وسایل ارتباط جمعی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حق او را ادا نکردند. اینجانب از تمامی دست اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش که تقدیر و بزرگداشت علم، ایمان، تقوا وجهاد است تشکر و قدردانی می نمایم.
 
رئیس این کنگره که با حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان، جمعی از روحانیون و مسئولان محلی برپا شد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در چارچوب نخستین کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری در محل مدرسه علمیه اهل بیت(ع) سبزوار پیام آیات عظام لطف الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی و نیز پیام تصویری آیت الله ناصر مکارم شیرازی قرائت شد. 
 
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه افزود: همزمان با برگزاری این نکوداشت کتاب 'پرتوی از زندگی و اندیشه اسلامی' تالیف حسین جوانمهر با محتوای مروری بر زندگی و خدمات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آثار و افکار آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی نیز رونمایی شد.
 
وی ادامه داد: این عالم زاهد، آگاه و مبارز خستگی ناپذیر در دوران حکومت پهلوی در راه انجام وظیفه شکنجه ها و زندان را تحمل کرد.
 
آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی خدمات ارزنده ای به فرهنگ، مذهب و دیانت جوانان کرد و همچنین زبان گویای آیت الله کاشانی بود لذا نسل جوان باید از زندگی درس بگیرد. 
 
امام جمعه سبزوار گفت: مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی یکی از بزرگترین عناصر انقلابی و فرهنگی در دوران سیاه طاغوت بود که 183 مدرسه را تاسیس کرد.
 
وی مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی را از سرمایه های دینی فرهنگی سبزوار و الگویی برای همگان توصیف و بیان کرد: برگزاری مراسم نکوداشت عالمان و شخصیتهای دینی برای زنده نگه داشتن مجاهدتهای علمی آنها و آشنایی جوانان با معارف دینی ضروری است.
 
حجت السلام مقیسه افزود: این همایش یک روزه با همکاری نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری، بنیاد بعثت و نهج البلاغه، فرمانداری سبزوار، نمایندگان مجلس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دفتر امام جمعه، حوزه علمیه، میراث فرهنگی این شهرستان و دفتر تاریخ شفاهی برپا شد. 
 
آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1275 ه. ش در شهر سبزوار متولد شد. وی پس از فراگیری قرآن، دروس ابتدایی و مقدمات علوم دینی در مشهد سال 1305 ه.ش به عراق عزیمت کرد و سال 1310 ه.ش در عصر اختناق حکومت رضاشاه به ایران بازگشت. تأسیس مدارس تعلیمات اسلامی در تهران و شهرستانها، بنیانگذاری 80 مسجد و حسینیه، راه اندازی مدارس دینی در شهرهای مختلف و دهها کتابخانه بزرگ از مهمترین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی این عالم مجاهد است. 
 
آیت الله اسلامی سال 1364 در سن 89 سالگی در تهران رحلت کرد و در یکی از حجرات صحن بزرگ حرم حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما