وضعیت جاده ها و کانون های مهم مواصلاتی در خراسان رضوی / مشهد، سبزوار و تربت حیدریه مراکز ثقل ارتباطی شمال شرق کشور

راه های مواصلاتی همواره از مهمترین زیرساخت های توسعه در هر شهر و منطقه ای محسوب می شده اند. به میزانی که شهرها و مناطق مختلف دسترسی بیشتری به مسیرهای مواصلاتی مختلف داشته باشند، فرصت های بیشتری برای توسعه پایدار در اختیار خواهند داشت.
 
در یک نگاه کلی مسیرهای مواصلاتی را  در جهان امروز می توانیم به ۴ دسته مستقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای تقسیم کرد. خود مسیرهای جاده ای باز در دسته بندی های بعدی به جاده های اصلی و فرعی، آزادراه ها، بزرگراه ها و... تقسیم می شود.
 
به جز مسیرهای دریایی که فقط در شهرها و مناطق همجوار با دریا و رودخانه های بزرگ قابل راه اندازی است، بقیه ی مسیرهای مواصلاتی نظیر هوایی و ریلی و جاده ای تقریبا در همه مناطق خشکی ها امکان گسترش را دارند و خوشبختانه استان خراسان رضوی  در شمال شرق ایران از همه مسیرهای ارتباطی ممکن در خشکی  از جمله جاده های اصلی و فرعی، بزرگراهی و آزادراهی، خطوط آهن و مسیرهای هوایی برخوردار است.
 
اما میزان برخورداری از مسیرهای مواصلاتی در خراسان رضوی مطمئناً نسبت به نیازها و ظرفیت های موجود جمعیتی، صنعتی، فرهنگی و گردشگری این استان پهناور کافی نیست.
 
در حال حاضر استان خراسان رضوی به لحاظ مسیرهای جاده ای اصلی، بزرگراهی و ترانزیتی دارای سه نقطه ثقل مواصلاتی در شهرستان های مشهد، سبزوار و تربت حیدریه است که این سه مرکز ثقل که در شرق، غرب و مرکز خراسان رضوی قرار گرفته اند، در واقع سه کانون اصلی توزیع رفت و آمدهای جاده ای در شمال شرق ایران و استان خراسان بزرگ مسحوب می شوند.
 
 
اینک به بررسی راههای ارتباطی این سه مرکز ثقل ارتباطی خراسان رضوی می پردازیم:
 
 
مشهد (شرق خراسان رضوی):
 
محور جاده ای مشهد - سبزوار - به سمت استان سمنان و تهران
 
محور جاده ای مشهد - سرخس -  مرز ترکمنستان
 
محور جاده ای مشهد - قوچان - بجنورد -  به استان گلستان و شمال کشور
 
محور جاده ای مشهد - فریمان - تربت جام - تایباد - دوغارون و مرز افغانستان
 
محور جاده ای مشهد - تربت حیدریه - سه راهی شادمهر به سمت خراسان جنوبی
 
 
سبزوار(غرب خراسان رضوی):
 
محور جاده ای سبزوار - شاهرود - سمنان - تهران
 
محور جاده ای سبزوار - مشهد 
 
محور جاده ای سبزوار - جوین - اسفراین - بجنورد
 
محور جاده ای سبزوار - خوشاب - قوچان - مرز ترکمنستان (باجگیران)
 
محور جاده ای سبزوار - بردسکن - کاشمر - خلیل آباد - تربت حیدریه به سمت خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان
 
محور جاده ای سبزوار - بردسکن - بجستان - گناباد به سمت یزد، هرمزگان و کرمان
 
 
تربت حیدریه: (محدوده مرکز خراسان رضوی)
 
محور جاده ای تربت حیدریه - مشهد
 
محور جاده ای تربت حیدریه - شادمهر - فردوس - طبس به سمت استان یزد
 
محور جاده ای تربت حیدریه - شادمهر - گناباد - قاین و استان خراسان جنوبی 
 
محور جاده ای تربت حیدریه - کاشمر - خلیل آباد - بردسکن - سبزوار 
 
محور جاده ای تربت حیدریه - تایباد - مرز افغانستان (دوغارون)
 
 
و حالا در ادامه به بررسی مسیرهای ضروری جهت احداث در سه شهر مشهد، سبزوار و تربت حیدریه می پردازیم:
 
آزادراه حرم تا حرم که با احداث آن شهرستان های مشهد ، نیشابور و سبزوار از مزیت مسیرهای آزادراهی برخوردار می شوند و به تهران و نواحی مرکزی کشور متصل می گردند.
 
باند دوم سه راهی شادمهر - کاشمر
 
مسیر جاده ای سبزوار - روداب - طرود - نائین - اصفهان یا سبزوار - روداب - خور - اصفهان که میانبر بسیار مفیدی جهت کاهش فاصله استان های خراسان رضوی و شمالی در شمال شرق ایران با اصفهان و استانهای جنوب غربی در مرکز کشور محسوب می شود.
 
بزرگراه مشهد - فریمان - تربت جام - دوغارون
 
باند دوم مسیر جاده ای خواف - تربت حیدریه
 
مسیر جاده ای سبزوار - جغتای - جاجرم -  گالیکش (استان گلستان)
 
جاده جدید و میانبر دوغایی - درگز - مرز ترکمنستان (لطف آباد)
 
 
به جهت کاستن از ترافیک بسیار بالای حمل و نقل جاده ای در اطراف کلانشهر مشهد،  بهتر است دیگر کانون های مواصلاتی در شمال شرق ایران نظیر سبزوار و تربت حیدریه تقویت شوند و نیز کانون های جدیدی در مناطق مستعدی نظیر بردسکن، کاشمر، قوچان و گناباد که در تقاطع های مواصلاتی مهم شرق به غرب یا شمال به جنوب استان و استان های همجوار قرار گرفته اند، ایجاد گردد.
 
منابع: کانال تلگرامی عصر سبزوار  /   وبلاگ خراسان غربی
 
کد: 6430
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

آفرین مطلب خوبی بود.مرکزیت با سبزواره

توکلی

سبزواری ها نیشابوری ها تا کی میخواید به این دعواهاتون ادامه بدید؟ شما دشمن هم نیستید. الکی دارید با هم رقابت می کنید. شما بیشتر هم درد هم هستید. دشمن اصلی شما مشهده که در همه این سالها همه امکانات و بودجه هایی که حق همه شهرای خراسان بوده رو برده واسه خودش بلوکه کرده. شما هر روز به جون هم افتادید. دارید به هم زخم می زنید. توی اینترنت پر شده از مطالبی که هر روز دارید ضد و نقیض هم می نویسید. سایتای نیشابور پر شده از مطالبی که میخوان بین جوین و جغتای و سبزوار رخنه کنن و اختلاف بندازن و سبزوارو یک شهر کم اهمیت جلوه بدن که چون در حاشیه ی کویره باید متروکه بشه. سایتای سبزوار پر شده از مطالبی که میخوان نیشابورو کلا نادیده بگیرن و در حد یکی از شهرهای اقماری مشهد بیارن پایین که هرچی داره و نداره از صدقه سر مشهده. تا کی میخواید این دعواها رو ادامه بدید؟ و همو تخریب کنید؟ برای اینکه از این وضع نجات پیدا کنید فقط یک راه دارید اونم اینکه برید با هم متحد بشید . اولین فایده ی متحد شدن اینه که هر روز اینقدر مطلب تخریبی علیه هم منتشر نمی کنید دومین فایده متحد شدن اینه که میتونید در یک فرایند یک مرحله ای یعنی به صورت همزمان یا یک فرآیند دو مرحله ای (اول سبزوار و بعد از یک دهه نیشابور) هر دو شهر مرکز استان بشید و از زیر یوغ مشهدی ها در بیاید و شهرهای اطرافتونم از این استان که همه چیزش در مشهد بلوکه شده نجات پیدا کنن.

جمال آبادی

عزیزم دلم فولاد سبزوار رو بیشترشو بخش خصوصی بانک پارسیان ساخته، تازه اگرم دولت ساخته باشه، اسمش فولاد سبزواره. نه مثل شما که فولادی که تو نیشابوره به اسم خودش نیس و بهش میگن فولاد خراسان. یا اگزوزسازی خراسان که در نیشابوره یا ایرانخودرو خراسان که قبلا در محدوده سرزمینی نیشابور ساخته شد و الان جز شهرستان مشهده. در ضمن صنایع سبزوار هم پیشرفت خوبی داشته. الان فولاد ساختیم مجوز خودروسازی گرفتیم با سرمایه گذار کرمانی، سه تا کارخونه سیمان، داروسازی طاها، الیاف سبک، بتن سبک و... ولی حالا این صنایع آلوده و آب بر باشه برای نیشابور که طبیعتشو خراب کرده و سودش به جیب مشهدیا میره چون دفاتر مرکزیش تو مشهده. ضمناً شهرک صنعتی خیام معروفه به شهرک سبزواریها. آخه نیشابوریا سرمایه و ثروتشون کجا به سبزواریا میرسه؟

خراسان غربی

ممنونم بعد از مدت ها باز یک بحث داغ توی اسرارنامه دیدم خیلی وقت بود چراغ بحث ها اینجا خاموش شده بود. بحث ها رو خوندم طبق معمول به نظرم نیشابوریهای عزیزی که اینجا نظر فرستادن، نظراتشون خیلی خودخواهانه و بی منطقه. در جغرافیای سرزمینی امروز خراسان رضوی و شمال شرق ایران نیشابور هیچ جایگاهی برای استان شدن نداره. نه به لحاظ موقعیت سیاسی، نه به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و امکانات زیربنایی هیچ کدوم نیشابور موقعیت ممتازی نداره و تازه همون عامل جمعیتی هم که اینقدر روش مانور میدن چندان قوی نیست و سر ریز جمعیت کلانشهر مشهد به نیشابوره که به نوعی وابستگی بیش از حد نیشابور به مشهد رو نشون میده و در این شرایط اگر نیشابوری ها همراهی شهرستان های اطراف خصوصا سبزوار رو به دست نیارن، این مقدار جمعیت اصلا فاکتور تعیین کننده ای نیست براشون. پافشاری نیشابوری ها برای استان شدن امروز بیشتر از اینکه ضرورت واقعی برای مردم منطقه داشته باشه، یه جور بوالهوسی است. چون میخوان مثلا شکوه تاریخی شونو دوباره زنده کنن و بگن الانم سری توی سرها هستیم. ولی نیشابور اگر در گذشته به مرکزیتی هم رسید دلایل خاص سیاسی داشته به خاطر اینکه حاکمان اون زمان که اکثرا غیر شیعه بودن میخواستن بین دو شهر مرکز شیعه یعنی بیهق و مشهد که مدفن امام رضا امام هشتم شیعیان بوده، مرکز قدرتی داشته باشن و اجازه تحرک به شیعیان رو ندن. که به همین خاطر نیشابور رو به این دلایل سیاسی انتخاب میکنن. اما الان دیگه با شیعه شدن ایران و حکومت هاش اون دلایل سیاسی هم دیگه وجود نداره و نیشابور هیچ دلیل قانع کننده ای برای مرکزیت به این منطقه از کشور نداره.

اقبالی

یک سوال ریز و کوچک فاصله فریمان و قوچان تا مشهد برابر و کمتر از فاصله مشهد تا نیشابور چرا اون شهرها سرریز جمعیت به قول شما رو. نگرفتند و حتی قوچان با کاهش جمعیت مواجه شده می تونید با منطق جواب منو بدید؟

جمال آبادی

بله خدا کنه ان شاءالله از سایه مشهد بیرون بیایم که این وسط مطمئناً به نیشابور هم چیزایی میرسه و یک رقیب گردن کلفتش حذف میشه. خب تربت بخاطر نزدیکیش و زیر نطر داشتن ناحیه نفتی کاشمر و... باز یه چیزی، ولی نیشابور چی داره که بیاد زیر مجموعه نیشابور بشه؟ الان سبزوار به کاشمر روزی ۲ انوبوس مستقیم داره که نیشابور نداره، راه سبزوار - بردسکن - کاشمر به سمت جنوب کشور در حال اجراست. ازمون سراسری در کاشمر، زیر نظر دانشگاه حکیم سبزواری برگزار میشه و سوالات از سبزوار به کاشمر میره و.... ان شاءالله تا رسیدن به جمعیت یک میلیون و استان شدن راه زیادی نمونده و فعلا در ارتقای زیرساختهامون هستیم. هرچند وه همین الانم سبزوار چیزی از بعضی مراکز استان نداره، مثل بیرجند و بجنورد و زاهدان و یاسوج و ایلام و بوشهر و شهرکرد و....

صادق

اقبالی جون مطمئن باش کاشمر اگه سبزوارو قبول نکنه، نیشابورو که اصلا قبول نمیکنه. حالا به خاطر اینکه تو سرشماری سال 95 جمعیت نیشابور چند هزارتایی بیشتر از سبزوار شده، این ملاکی نیست که به درد مردم کاشمر بخوره. نیشابور دیگه چه چیزی داره که به درد مردم بقیه شهرا بخوره؟ نه دانشگاه معتبری، نه راهی، نه فرودگاهی خوب کسی که این همه راهو بخواد بره که به نیشابور برسه یک مقدار دیگه م میره میرسه به مشهد هم کار اداریشو انجام میده هم زیارتشو میکنه. شهری باید استان بشه که استان شدنش فرقی جدی برای مردم شهرهای تابعه داشته باشه. نیشابور که اصلا شهر اقماری تابعه نداره. فقط یک فیروزه است بقیه هم که با نیشابور نیستن اصلا

اقبالی

کار کار کار مهم ترین عامل صنعت و اقتصادی هست که نیشابور حالا به هر دلیلی اقماری و غیر اقماری دومین. شهر اقتصادی و صنعتی و کار استان هست کما اینکه طبق امار بین سال های 90 تا 95 مرکز امار استانداری و مرکز امار ایران بیشترین مهاجرت از سایر شهرهای استان به نیشابور بوده قطعا مردم اینقدر اگاه هستند به شهری مهاجرت کنند که حداقل کار و امکانات رو داشته باشه حالا شما سبزواری ها داﺋم هم بگید نیشابور امکانات نداره چیزی که در عمل داره اتفاق میفته گرایش مردم به مهاجرت به نیشابوره این یعنی مرکز کار صنعت اشتغال و مرکز ثقل فرودگاه به خودی خودی حتما زیر ساخت مهمی است اما باید دید چه تاثیری بر اشتغال و زندگی مردم. عزیز سبزوار گذاشته ولی خوب حضور 60 ساله راه اهن در نیشابور و عبور از مرکز شهر و شهرک صنعتی و فولاد باعث افزایش بازدهی اقتصادی و صنعتی نیشابور شده و این یعنی اشتغال بیشتر کار بیشتر کما اینکه تنها گمرک غیر مرزی استان بعد از مشهد در شهرک صنعتی خیام فعال هست و این یعنی صادرات بیشتر یعنی کار بیشتر در مورد دانشگاه حق با شماست دانشگاه حکیم سابقه قطعا بیشتر و بالاتری نسبت به دانشگاه نیشابور دارددو قطعا دانشگاه دولتی نیشابور نیازمند تلاشی خیلی بالاتر است تا اما در عوض تنها دو دانشگاه ازاد در استان هستند که درسطح جامع که بالاترین سطح ازاد هست فعالیت می کنند من باب اطلاع دانشگاه ازاد مشهد و دانشگاه ازاد نیشابور جامع هستند دانشگاه ازاد سبزوار واحد خیلی بزرگ می باشد و هنوز جامع نشده است در مورد راه های مواصلاتی حتما حق با شماست اما قابل توجه این که با توجه به همه این جهات و اینکه شاخص راه مواصلاتی پایین تر هست شاهد اقبال و مهاجرت به نیشابور بیشتر از سایر نقاط استان هستیم یعنی با ارتقای راه های نیشابور موقعیت نیشابور از حیث ثقل جمعیت و اقبال با هیچ کجای استان قابل رقابت نخواهد بود در مورد شهرستان های اقماری هم به هر حال دیر یا زود میان جلگه و زبرخان با توجه به جمعیت زیاد به شهرستان تبدیل خواهند شد نگرانی از این بابت نیست مساله مهم اینجاست نیشابور طی این همه سال بعد از این همه تبعیض و رسیدگی بی حد و حصر دولتی به بقیه شهرهای خراسان هنوزم دومین شهر استان از لحاظ جمعیتی است یعنی بعد این همه بی مهری هم اقبال مردم به این شهر خراسان و یکی ربع های چهارگانه خراسان زیاد است دوست سبزواری عزیز حب وطن خیلی خوبه شما می تونی سطح بقیه شهرها رو پایین بیاری ولی در مورد نیشابور که دو روز ملی در تقویم کشور داره و همه مردم ایران به بزرگی ازش یاد می کنند منطق حکم می کند که عقلانی و به دور از احساسات کورکورانه قبیله ای و قومی برخورد کنی چون بی احترامی به نیشابور به عنوان تاریخ خراسان به احترامی به تو سبزواری خراسانی هست و بالعکس

جمال آبادی

فاطمه خانم بنده وقتی نظر می گذارم ابایی از نوشتن اسم خودم ندارم. همونطور که الان اسممو گذاشتم و همیشه اینکارو تو اسرارنامه و روزنه انجام میدم

اقبالی

شما سبزواری ها خودتون کشتید با استان شدن به پیر به پیغمبر ما هم موافقیم با استان شدن سبزوار ولی خوب با احتساب بردسکن هم به زور به 550 هزار جمعیت می رسید به ما نیشابوری ها چیکار دارید استان شید تو رو خدا زودتر ما که حرفی نداریم می خواید شاهرودم بدن به شما بازم 700 هزار در قانون تقسیمات کشوری شرط یک میلیون هست. ...شما ماشالا همه امکانات رو دارید دیگه گل و بلبل سبزوار باید جمعیت سرازیر بشه و زود استان بشه حیف اون همه امکانات به خدا

جمال آبادی

زنده باد استان سبزوار(بیهق) با شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، بردسکن، بجستان، خلیل آباد، کاشمر و بخش دستگردان طبس با جمعیتی معادل ۸۵۰ هزار نفر که ان شاءالله امید است در سرشماری ۱۴۰۰ به یک میلیون نفر برسیم. کور شود هر انکه نتوان دید. بله در بحث امکانات چندین پله از نیشابور جلو هستیم. فرودگاه، دانشگاههای معتبر، شهرستانهای اقماری، مرز مشترک با استانهای خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و سمنان، فاصله زیاد از مرکز استان. تعداد گردشگران سبزوار هم نوروز امسال از نیشابور جلو زد سبزوار ۵۵۰ هزار نیشابور ۵۳۰ هزار

فاطمه

شما چ تابلو نیشابوری نیستی خخ احتمالا فامیلت جمال ابادی باشه (:

سالاری

من حرفی از استان شدن نزدم جسارتا فقط موقعیت پیشرفت یک شهر رو قیاس کردم قابل توجه بگم کرج سال 1335 در نخستین سرشماری 14000 نفر جمعیت داشت و به دلیل نزدیکی به تهران پیشرفت کرد در صورتی که همان سالها ورامین و شهریار جمعیتی خیلی بیشتر از کرج داشتند لزوما فاصله از مرکز دلیل بر استان شدن نیست چرا که شهرکرد با فاصله 100 کیلومتری با اصفهان نیز مرکز استان شده است ولی من حرفم کلا اینجا در مورد استان شدن و این حرفا نبود حرف من اینه که وقتی جمعیت یک منطقه روبرو یعنی اقبال به مهاجرت به اون شهر بیشتر نکنه قابل بخر اینه که سبزوار که امکانات خوبی هم داره ولی با رشد جمعیت خوبی علی رغم امکانات روبرو نیست کما اینکه در چند سرشماری جمعیت بیشتر و برابر نیشابور داشت به نظر شما دلیل این موضوع چی می تونه باشه؟ یعنی شهری که امکانات بیشتری داره مثل سبزوار با اقبال کمتری مواجه شده؟

یار خراسانی

چرا خودتونو گول می زنید؟ معلومه که همه این بحثا برای استان شدنه. وگرنه چه ربطی به مردم نیشابور داره که روی جاده های سبزوار حساس باشن؟ واقعا اگر منظورتون استان شدن نیست، چرا باید پز یک مقدار جمعیت بیشتر نیشابور رو به سبزوار بدید؟ و از وجود امکانات زیرساختی بیشتر مثل جاده ها و محورهای مواصلاتی در سبزوار احساس خطر کنید؟ ضمنا اگر به این امید و هوا هستید که نیشابور رشدی مثل رشد کرج داشته باشه و به پیشرفت برسه سخت در اشتباهید چون نیشابور اگرچه شهر اقماری مشهده اما فاصله اش تا مشهد خیلی بیشتر از کرج تا تهرانه. از دوبرابرم بیشتره. یعنی نه اونقدر زیاده که دیگه شهر اقماری محسوب نشه نه اونقدر کمه که همه سرریز جمعیت مشهد بریزه توی نیشابور. اتفاقا مشهدی ها چندتا کار هوشمندانه توی سالهای اخیر کردن که به ضرر نیشابوره. ایجاد شهرهای جدید بینالود و گلبهار دقیقا در راستای اینه که از این به بعد سرریز جمعیت مشهد بیشتر بره به سمت این شهرهای جدید. چون مشهدی ها با نگاه تنگ نظرانه ای که دارن شدیدا از اینکه هر شهری در استانشون بزرگ بشه و بتونه براشون شاخ بشه میترسن. به همین خاطر نمیخوان اجازه بدن نیشابورم بیشتر از این رشد کنه. ضمنا بازم یادآوریتون میکنم ملاک فاصله خیلی مهمتر از ملاک جمعیت شهر مرکز استانه. چون بجنورد و بیرجند که سال 83 استان شدن هر دوشون جمعیتشون از سبزوار و نیشابور کمتر بود اما چون فاصله شون بیشتر بود اونا استان شدن. عادلانه ترم همین بود چون باید با ایجاد استانهای جدید امکانات در همه مناطق کشور توزیع بشه نه اینکه توی یک گل جا با فاصله کم دو تا مرکز استان با همه امکانات و تشکیلات اداری باشه و بعد چند صد کیلومتر دیگه هیج مرکز استانی نباشه. اصلا اگه مردم نیشابور یک مقدار عدالت و اخلاق انسانی داشته باشن خودشون میفهمن که در حال حاضر استان شدن بیشتر حق سبزوار و تربت حیدریه است که مناطق دورتری هستن. ملاک جمعیت هم برای کل استان مد نظره نه فقط شهر مرکز استان. نیشابور اگرچه خودش الان پر جمعیت تر از سبزوار و تربت حیدریه است، اما چون شهرهای اقماری نداره که حاضر به تبعیت از نیشابور باشن در نهایت می مونه همون خود شهرستان نیشابور و فیروزه یعنی زیر 500 هزارنفر. اما سبزوار در غرب استان حداقل میتونه شش هفت شهرستان رو با جمعیتی دست کم تا 600 و حتی 700هزارنفر داشته باشه و چون مرز مشترک با دو استان دیگه داره شاید بعضی شهرها و مناطق اون استان ها هم بیان زیرمجموعه این استان جدید قرار بگیرن ولی نیشابور کاملا محصوره در داخل استان و بین رقیب های سرسخت از هر طرف

یار خراسانی

کسانی که میگن نیشابور صنایع داره و جمعیت داره، خیلی حرفشون خنده داره.. خوب معنی شهر اقماری همینه دیگه. نیشابور زیر سایه ی مشهده . صنایع و جمعیتی که نیشابور داره اصالتا برای خود نیشابور نیست که مثل کارخانه فولاد خراسان که متعلق به مشهده اما برای دور کردن آلودگی از کلانشهر مشهد بردن توی نیشابور احداث کردن به همون میزان جمعیت شاغل در این صنایع هم خیلیاشون توی نیشابور ساکن شدن و باعث افزایش جمعیت شدن . این که ارزش نداره. به لحاظ استراتژیک اصلا نیشابور موقعیت مهمی نداره در استان و چون به اندازه کافی به خاطر نزدیکی به مشهد از همه امکانات برخوردار شده دیگه عادلانه نیست که بخوان توجه و امکانات بیشتری رو به نیشابور ببرن. چون با امکانات بیشتر دادن به نیشابور که خودش شهر اقماری مشهده، انگار باز دارن کلانشهر مشهدو بزرگتر میکنن

یار خراسانی 2

چه با مزه دلیل میاری یار خراسانی عزیز . از این دلیل ها چندین و چند بار از امثال شما دیدیم و خندیدیم . میگه صنایع نیشابور سرریز مشهده ... جمعیت نیشابور سرریز مشهده .... دلتون به همین حرف ها خوش باشه .. . . انگار فولاد سبزوار یا همون جوین رو خود سبزوار ی ها احداث کردن یا دانشگاه رو دولت نساخته بلکه خود سبزوار ساخته . نماینده تون چند سال پیش می گفت برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم . ولی انگار نتونستن و طبق اقرارخودت از نیشابور عقب موندن. ضمنایک سری هم به صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی ، قطعات خودرو ، داروسازی و...توی شهرک های صنعتی بزن بد نیست . ببین صاحبان اکثرا نیشابوری هستن. کما اینکه جذب سرمایه گذار هم خودش هنره

سالاری

پس به همون دلیل و با حرف شما که نیشابور شهر اقماری هم باشه شرایط کرج رو دارد و همون طور که کرج رشد کرد با حرف شما جای رشد برای نیشابور خیلی بیشتره چرا شهریار و ورامین که زمانی خیلی از کرج بزرگ تر بودن و موقعیت مواصلاتی بهتری داشتند به موقعیت کرج نرسیدن می تونم نظرتون. رو بدونم؟

جمال آبادی

عیبی نداره یکم خنک شدی تا موقع رسیدن افطار تشنه ات نمیشه برو دعا کن به جون اسرارنامه

حسام

یک سوال چرا سبزوار با اینکه کانون مواصلاتی استان هست و تمام امکانات رو وارد از لحاظ جمعیت از نیشابور عقب افتاده است معمولا مردم که مهاجرت می کنند به کانون اصلی مهاجرت می کنند می خواستم ببینم نظر شما چیه ؟

جمال آبادی

باهوش خان علت رشد جمعیت نیشابور، نزدیکی به مشهده. به این ترتیب که بخشی از جمعیت و صنایع سرریز مشهد رو به خودش اختصاص داده. چرا نمیخواهید باور کنید که در زمینه مواصلاتی و موقعیت جغرافیایی از سبزوار و تربت حیدریه خیلی عقب هستید. نیشابور در کوهستان محصور است و جاده های آن به کاشمر و قوچان و تربت حیدریه افتضاح بوده و اهمیت خاصی برای وزارت راه و شهرسازی ندارند.

هم استانی

تشکر از این بررسی و تحلیل تان,rnبه نظر می رسد بحث راههای ریلی در این بررسی نادیده گرفته شده و جای آن خالی است..

راه های هوایی هم نادیده گرفته شده. تنها دو شهر در خراسان رضوی از مسیرهای حمل و نقل هوایی برخوردارند مشهد و سبزوار که وجود چنین انحصاری بسیار مهم است

امیر

چه قدر خنک بود این تیتر

یار خراسانی

چیش خنک بود؟ یه تیتر عادی بود که همه هم میدونن. خنک و داغش باز چیه؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما