به مناسبت 14 اردیبهشت روز بازیگر

گفتگویی مفصل با پدر تئاتر سبزوار استاد حسین صفی آبادی

امید برومندی، زهــــرا امیـــری / مجله اینترنتی اسرارنامه

تئاتر هنری که به راحتی می توان با آن از غم و شادی زندگی گفت و تمام مسائل روز دنیا را به روی صحنه آورد. تئاتر در ایران ریشه ای قدیمی دارد که در ابتدا به صورت تعزیه اجرا می شد و به تدریج هم از لحاظ شکل و هم از لحاظ محتوا تغییر یافته و شکل مدرن به خود گرفت و علاوه بر تعزیه که همچنان در ایران به همان شکل سنتی خود اجرا می شود در یک قرن اخیر هنر نمایش به شیوه تئاترهای غربی نیز در این کشور رواج یافته است.

 

اگرچه هنر تئاتر به شیوه نوین از شهر رشت در ایران آغاز شده و سپس در شهرهایی نظیر تهران و تبریز رواج یافته است اما در منطقه شمال شرق کشور نیز شهرهای مشهد و  پس از آن سبزوار از پیشگامان ترویج این هنر در منطقه خراسان بوده اند. هرچند تشخیص اولین سال ورود و اجرای تئاتر در سبزوار چه از سوی هنرمندان بومی و چه هنرمندان غیر بومی نیاز به انجام پژوهش های تخصصی بیشتری دارد، اما گفته می شود از حدود هفتاد و پنج سال قبل هنر تئاتر در این شهر و توسط هنرمندان سبزواری الاصل وجود مستمری داشته و از آن به بعد نیز به طور پیوسته هنرمندانی از خود مردم این شهر،  به عرصه ی هنر تئاتر جذب شده اند.

 

استاد حسین صفی آبادی که در جامعه تئاتری سبزوار به عنوان پدر تئاتر این شهر و منطقه غرب خراسان شناخته می شود، اولین هنرمند بومی است که در سال 1321 نخستین تئاتر را با بهره گیری از ظرفیت هنرمندان بومی و امکانات موجود در سبزوار، روی صحنه برده است و آنقدر در این مسیر همت به خرج داده که بعضی شاگردان او امروزه از بهترین های تئاتر خراسان محسوب می شوند. به طوری که دکتر محمد علی لطفی مقدم که به عنوان پدر تئاتر خراسان نامیده می شود، خود یکی از هنرمندان سبزواری و از شاگردان استاد حسین صفی آبادی است.

 

از همین رو خبرنگاران اسرارنامه مدتی قبل به جهت یادآوری تلاش ها وزحمات این پدر دلسوز تئاتر سبزوار و منطقه غرب خراسان، به دیدار استاد صفی آبادی رفتند تا ضمن گفتگویی صمیمانه با وی به مستندسازی برخی عکس ها و خاطرات قدیمی این هنرمند پیشکسوت بپردازند.

 

پدر تئاتر سبزوار پیرمردی خوش خلق، با صفا و پر حوصله است. با اینکه در آستانه نود سالگی است، اما خوشبختانه هوش و حواس کاملی دارد و کمتر اسم شخص یا رویدادی هست که از یادش رفته باشد. بسیار منظم، دقیق و مرتب همه ی عکس ها، اسناد، و مدارک قدیمی را با وسواس خاصی نگهداری می کند. در هر چند جمله که می گوید، یک بار به اهمیتی که کسب روزی حلال و رضایت خداوند درهمه کارها برایش داشته است، تأکید میکند.

 

نماز شبش از شصت سال قبل شروع شده و هنوز ترک نشده است. ارتباط با مردم و شاد کردن آن ها هم برایش خیلی مهم است و می گوید رمز موفقیتش در تئاتر این بوده که هیچ وقت برای پول کار نکرده است ولی معتقد است، همان حقوق معلمی آن قدر برکت داشته که همه فرزندانش عاقبت بخیر شده اند و از شغل، همسر و زندگی خوبی برخوردارند.

 

همسر اولش که چند سالی است به رحمت خدا رفته، نقش مهمی در موفقیت آقای صفی آبادی داشته و تا زمان فوتش عاشقانه در کنار هم زندگی کرده اند.

روزی که ما به منزل وی رفتیم همسر دومش حلیمه خانم و کوچکترین دخترش سیمین خانم میزبان ما بودند.

 

استاد صفی آبادی در منزلی بزرگ و قدیمی در خیابان ابومسلم سکونت دارد و اهل گله از اهل روزگار نیست. آنقدر خاطرات شیرین از چند دهه کار هنری در سبزوار دارد که در کنارش احساس خستگی و کسالت پیدا نمی کنید.

 

پدر تئاتر سبزوار بعد از چندین دهه فعالیت شرافتمندانه هنری، با یک رضایت خاطر و اطمینان قلبی عمیقی به گذشته نگاه می کند و با خرسندی می گوید که دیگر از خدا چیزی نمی خواهد و فقط بسیار خوشحال می شود که مردمی که سال ها برایشان کار هنری کرده است، گاهی به او سری بزنند و حالی بپرسند و پای خاطراتش بنشینند.

 

 با اینکه وی تأثیر مستقیم و غیر مستقیم زیادی در تئاتر سبزوار و خراسان گذاشته است، اما در سال های اخیر رسانه های محلی سبزوار خیلی کم از استاد صفی آبادی مصاحبه و گفتگویی کار کرده اند.

 

اینک متن کامل گفتگوی خبرنگاران اسرارنامه با استاد صفی آبادی را در بخش چای داغ همین مجله مطالعه کنید:

 
نظرت را بنویس
comments

my assignment help

مرسی که از پیشکسوتان هم یادی میکنید

پروژه آماده

استاد حسین صفی آبادی از افتخارات هنر شهر سبزه وار هستن.

Masud Kardan

بسیار زیبا و شنیدنی

سایت پروژه

مطالبتون بسیار جذابه ممنون از سایت خوبتون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما