در حاشیه استقبال از المان های نوروزی سبزوار / پازل توسعه دیار سربداران با رونق گردشگری تکمیل می شود.


نوروز 92 با تمام خاطرات شیرین خود ، چند روزی است که به پایان رسیده و مجدداً زندگی روزمره مردم در هر شهر و ناحیه از سرزمین های حوزه فرهنگی نوروز از سر گرفته شده است.
 اما در دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان ، شماری از ارمغان های نوروزی هنوز شور و نشاط سال جدید را برای مردم و مسافران این شهر زنده نگاه داشته است.
به ویژه اینکه در چند روز اخیر هزاران دانشجوی غیربومی دانشگاه های سبزوار ، که پس از حدود 3 هفته تعطیلات سال نو، گروه گروه به این شهر بازگشته و با مواجهه آذین بندی های متنوع و شاد سطح شهر ، انرژی و شور مضاعف خود را با عکس گرفتن در کنار المان های نوروزی سبزوار با سایر مردم تقسیم می کنند.
به ویژه المان هایی که در مسیر های رفت و آمد دانشجویان نصب شده ، بیشتر در معرض توجه قرار گرفته اند.
وبسایت شهرداری سبزوارکه در ماه های اخیر با میانگین حدود 1500 بازدیدکننده در هر روز توانسته است به یکی از وبسایت های پربازدید خطه سربداران و اصلی ترین مرجع اطلاع رسانی شهرداری تبدیل شود ، ادامه استقبال شهروندان از المان های نوروزی را اخیراً ضمن انتشار یک گزارش تصویری جذاب ، به نمایش گذاشته است.
این گزارش تصویری توسط یکی از عکاسان جوان و هنرمند سبزوار آقای پویا عوضوردی که پیش از این با شماری از آثار او در بخش گزارش های تصویری وبسایت معتبر و با سابقه سبزوارنیوز آشنا شده ایم ، تهیه شده است:

استقبال گسترده از المان های نوروزی سبزوار در سال 92


گفتنی است ، دیار سربداران به همت ذوق و سلیقه هنرمندان محلی و حمایت و قدرت اجرایی شهرداری سبزوار در نوروز گذشته به جز المان های نوروزی ، انواع متنوع دیگری از آذین بندی ها را نیز تجربه کرد که همه این اقدامات روی هم رفته در نخستین روزهای بهار 92 جلوه و شادابی منحصربه فردی به سیمای دارالمومنین سبزوار بخشید.

جشن باستانی نوروز نه فقط در میان ایرانیان بلکه حتی در کل جهان یکی از بزرگترین جشن ها محسوب می شود.
آیین نوروز ایرانیان در سال 90 در فهرست جشن های جهان رسماً ثبت شد.
بزرگان و ائمه دین مقدس اسلام نیز بر جنبه های مثبت نوروز ایرانیان تأکید کرده و آن را ارج نهاده اند.
با این حال متأسفانه شهر سبزوار در اکثر سال های گذشته ، هنگام نوروز ، از جانب مدیران شهری ، هیچ تغییر و تحول خاصی پیدا نمی کرد و این موضوع فقط مربوط به نوروز نبود ، بلکه در ایام اکثر جشن های ملی یا مذهبی هیچ تنوعی در سبزوار ایجاد نمی شد.
در نوروز 92 اما ، شهر سبزوار بدون اغراق ، لباس جشن برتن کرد و با نصب المان ها ، رنگ آمیزی دیوارها ، گل کاری های زیبای میادین و معابر ، چراغانی خیابان ها ، آویختن پارچه های رنگی در برخی خیابان های شهر و ... شور و نشاط ایام سال نو برای مردم و مسافران این شهر چند برابر شد.

با وجود همه این اقدامات مثبت ، عده ای از افراد عبوس و خشک اندیش ، به طور کامل با موضوع آذین بندی شهرسبزوار برای استقبال از جشن باستانی نوروز مخالفت کرده و این کار را اقداماتی اصراف کارانه و تبلیغاتی برای موفقیت در انتخابات های آینده از جانب شهرداری برشمرده اند.
این انتقادی است که ، در صداقت بیان آن تردیدهای جدی وجود دارد و شهروندان سبزواری حق دارند اگر گمان کنند ، این گونه انتقادات فقط از جانب شماری از رقبای شهردار فعلی سبزوار و صرفاً به قصد تخریب وی و اطرافیانش در انتخابات آینده شورای شهر ، بیان شده و می شود.
در واقع باید در پاسخ به این گونه انتقادات انتخاباتی گفت : اگر از تب و تاب زودهنگام انتخابات فاصله بگیریم و امور را با سنگ های مناسب دیگری جز سنگ انتخابات ، محک بزنیم ، خواهیم دید که شهرهای سالم شهرهایی هستند که بین عزاداری و جشن و ایام معمولی آنها تفاوت های محسوس مشاهده شود.
یعنی اگر در سیمای یک شهر در ایام جشن بزرگی نظیر نوروز ، با ایام عزاداری محرم و ایام معمولی سال تفاوتی محسوس ایجاد نشود ، قطعاً آن شهر یک شهر ناسالم است که به بیماری بی تفاوتی و روزمرگی دچار شده و پویایی و نشاط لازم را از دست داده است.
همانطور که وقتی یک خانواده مراسم جشنی نظیرعروسی دارد ، مقابل منزل خود را چراغانی می کند و هیچ کس به این کار خرده نمی گیرد و تازه نسبت به شاد برگزارکردن مراسم عروسی جهت ترویج امر ازدواج توصیه نیز می شود ، چگونه یک شهر در ایام جشن بزرگی مانند جشن جهانی نوروز با این همه پشتوانه فرهنگی ، تاریخی و مذهبی ، نمی بایست چراغانی شود و در و دیوار آن رنگ آمیزی گردد؟
مگر برای مردم ایران به ویژه شهر سبزوار گناه است که درکنار همه مشکلات زندگی شهرنشینی و ... ، در ایام اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی ، شور و نشاط عمومی را نیز تجربه کنند؟
شاد برگزار کردن جشن های ملی در همه جهان رسمی متداول است . از آن گذشته حتی در سایر ایام معمولی سال نیز مردم ومسوولان هر شهری می بایست با انجام کارهایی خلاقانه به زیباسازی محیط شهری خود بپردازند تا علاوه بر نشاط بخشی عمومی ، سیمای شهرشان را برای پسند گردشگران ومسافران مهیا کنند.
مشاهده برخی اقدامات خلاقانه در شهرها و مناطق توریستی جهان که به شهرت بین المللی آن منطقه وجذب گردشگران بی شمار انجامیده است نشان می دهد ، گاهی اوقات با استفاده از همین امکانات ساده و زودبازده نظیر نورپردازی های مناسب ، استفاده از رنگ های شاد در سطح شهر ، نصب المان های زیبا و ... و مجموعه کارهایی که عده ای از افراد با فکر بسته و کوتاه خود این کارها را صرفاً بزک کاری و سبک بازی های بی فایده به حساب می آورند ، تا چه اندازه می توان به جذابیت گردشگری شهرها کمک کرد.
برای اثبات صحت این گفته به پیوندهای زیرمراجعه نمایید :

خلاقیت در زیباسازی شهری با امکانات ساده


نورپردازی های زیبا برای جذب توریست در شهرهای جهان


المان های شهری به ایجاد نشاط و سلامت روانی شهروندان منجر می شود


انجام مجموعه ای از این کارهای ظاهری و کوتاه مدت اما ضروری به همراه طرح ها و پروژه های بلندمدت و پایدار (نظیر ساخت المان با شکوه سربداران ، ساخت المان با شکوه رزم رستم و سهراب ، ساخت باغ ایرانی فدک و سایر پارک ها و فضاهای تفریحی ، احداث شهربازی جدید سبزوار و ...)  در طولانی مدت سبزوار را به محل مناسبی برای جذب درآمدهای ارزشمند گردشگری تبدیل خواهد کرد. نظیر آنچه شهرهایی مانند اصفهان ، شیراز ، کاشان در ایران وبسیاری از شهرهای جهان درکشورهای توسعه یافته انجام می دهند.
خوشبختانه دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان نه به لحاظ ابنیه تاریخی و آثار باستانی و ارزش های فرهنگی و معنوی چیزی از شهرهای نام برده کم دارد و نه به لحاظ امکانات وتأسیسات مورد نیاز توسعه در جهان امروز از هیچ یک از این شهرها کم نمی آورد.
وجود فرودگاه بین المللی ، شاهراه های اصلی مواصلاتی ، تیم های ورزشی قدرتمند که باعث شهرت و رفت و آمدهای فراوان به یک شهر می شوند ، دانشگاه های معتبر ملی که باجذب سالانه هزاران دانشجو و خانواده های آنان از سرتاسر ایران فرصت رونق گردشگری را فراهم می آورند ، همت و توان مردم سربداران که دشت ها و بیابان های خشک را نیز به مناظر شیک و چشم نواز شهری تبدیل می کنند(مسیر سبزوار به سمت شهرک توحید در شمال شهر با پارک های متعددتفریحی وسایر امکانات رفاهی برای گسترش مطلوب شهر در امتداد این مسیر در آینده نزدیک) ، منطقه ویژه اقتصادی در آینده و ... همه گوشه ای از امکانات و استعدادهای امروزی شهر سبزوار برای حرکت در مسیر توسعه است که تقریباً همه اینها امکاناتی غیر طبیعی (اکتسابی) هستند که با هوشمندی و پشتکار مردم غیور سبزوار در طول سالهای طولانی به دست آمده اند.
اینک با وجود مجموعه این امکانات و توانمندی های تاریخی ، فرهنگی و توسعه ای در سبزوار تنها ، نیاز به وجود نگاه های خلاق ، ایده های جدید و مدیرانی با قدرت اجرایی کافی احساس می شود ، تا پازل توسعه دیار سربداران با رونق صنعت گردشگری تکمیل شود.
اما به نظر می رسد عده ای از مخالفان پیشرفت و آبادانی دیار سربداران در مدت های اخیر تمام قوای خود را جمع کرده اند که با سفسطه گری ، غوغاسالاری ، جوسازی ، بزرگنمایی بیش از حد بر مشکلات و نادیده گرفتن و انکار و حتی تمسخر توانمندی های موجود و ترویج روحیه ناامیدی و دلسردی میان مردم و جوانان و ... جلو جهش نهایی دیار سربداران به سمت توسعه پایدار را بگیرند.
این گروه معمولاً با پیش کشاندن زودهنگام بحث های انتخاباتی در سبزوار سعی می کنند ، مردم و مدیران شهری را از انجام هر کار مثبتی در منطقه سبزوار بزرگ برحذر دارند زیرا به سرعت به هر اقدام مثبتی برچسب انتخاباتی بودن می زنند. اما اسرارنامه معتقد است ، حتی اگر یک اقدام با اهداف انتخاباتی هم انجام گرفته باشد ، وقتی برای عموم مردم و جامعه مفید باشد ، دیگر جایز نیست که آن را نفی کرد زیرا چنین اقداماتی ، فواید پیش از موعد انتخابات هستند و به همین بهانه ممکن است بسیاری از کارهای مثبت در سطح کشور انجام شود که خود به خود به آبادانی و بهروزی ایران زمین منجر خواهد شد.
مجله اینترنتی اسرارنامه  تصمیم دارد تا ساعاتی دیگر در همین زمینه به انتشار مطلبی تحلیلی بپردازد.در این مطلب به طور کاملی از شرایط اجتماعی و رسانه ای کنونی در شهر سبزوار سخن خواهیم گفت. مطلب مورد ذکر تا ساعاتی دیگر در بخش کاغذ کاهی اسرارنامه منتشر خواهد شد.
تا آن زمان با ما همراه باشید...


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نگاهی به ویژه نامه های نوروزی ساسویه
نظرت را بنویس
comments

مهدی

المان زنبیل بهتر بود

رضا

المان زنبیل قشنگ ترین المان 93

فریبا

دم مقصودی شهردار عزیزشهرمان گرم. واقعا شورای چهارم بدترین کاری که می توانست بکند همین عزل مقصودی از شهرداری بود که با این کار ضربه بزرگی به پیکر آبادانی و توسعه سبزوار زد.

H@med

عشق است سبزوار... بقول آقای شهردار امیدوارم هر چه زودتر سبزواری در حد نام سبزوار و در حد اصالت و تاریخ و مردم فهیم سبزوار داشته باشیم. (زنده باد سبزوار، زنده باد سبزواری)

محمد

سروش

شما دارید فقط همدیگه رو خنثی می کنید. سایت شما حمایت می کنه سایت ........................ مخالفت میکنه. درنتیجه اثرحرف های هردوتون خنثی میشه وشهرداری و بقیه مسوولان با خیال راحت به کار خودشون می پردازن به نظر من باید بین سایت های سبزوار ائتلاف به وجود بیاد تا حرفاشون بهتر شنیده بشه و مورد توجه قرار بگیره.این نظرو برای اونام فرستادم.ببین من کاری ندارم حق با کیه ؟ وکدومتون بهتر می گید . اما می خوام بگم ، بالاخره هرکدومتون دارید یک هدفو دنبال می کنید ولی دارید همدیگه رو خنثی می کند و هیچ کدوم به نتیجه نمی رسید.

پرهیزگار

دمشون گرم اون شهری که با چترا تزئین شده بود خیی قشنگ بود. واقعاً نمونه خلاقیت بود.وقتی با این کارای ساده میشه شهرو قشنگ کرد چرا اکثر شهرهای ما تو ایران با این همه عظمت تاریخی این قدر ظاهر زشت دارن؟ باز خدا پدر مقصودی رو بیامرزه که یک دستی به سر و روی سبزوار کشید. بقیه شهرهای خراسان که هنوز وقتی واردشون میشی مثل دهات می مونن.حتی همون بزرگترین ها و پرادعاتریناشون. به شهردار میگم به کارات ادامه بده. ضمناً مراقب باش بی مهابا به دام کوچه گلستان نیفتی.کسی نمی گه کاری براشون نکن اما مراقب باش به عجله نندازنت.اینا دلشون برای کوچه گلستان نمی سوزه می خوان شهرداری رو به کاری بندازن که توش بمونه

نگاه تازه

مثل همیشه عالی بود. دستتون درد نکنه . شاید همه استدلالاتتونو قبول نداشته باشم ، اما نگاه تازه و جامعی که به مسائل دارید خیلی ارزش داره. واقعاً اگر یک مقدار فکر خلاقانه در هر جامعه ای وجود داشته باشه ، بیشتر مشکلات حله.مثلاً همین خلاقیتی که توی گزارش های تصویریتون تو شهرهای مختلف جهان انجام شده واقعاً تحسین برانگیزه آدم وقتی اینارو می بینه می گنه چرا توی شهرای ما این کارا انجام نمیشه؟ حالا ولی خدا رو شکر مقصودی داره یک کارایی می کنه که اگه ادامه پیدا کنه سبزوارواقعاً پوست اندازی می کنه. البته کارهای شهرداری سبزوار خیلی هم خلاقانه نبوده و قبلاً در شهرهای دیگه ای مثل مشهد انجام شده اما همین که شهرداری سبزوار این فکر و ایده خوب رو از جای دیگه گرفته و داره اینجا اجرا می کنه بازم خوبه.چون آدم باید یا خودش ایده مند باشه یا از ایده های دیگران استفاده کنه. به هرحال از نگاه تازه ای که به مسائل دارید واقعاً لذت می برم. حتی اگه با بعضی از مصادیق حرفاتون موافق نباشیم با مفاهیم اصلی کلامتون موافقم. امیدوارم پاینده و پیروز باشید

محمد

خوشی با خودت ..........جان ها! فاکتور که نمیندازه همین طور بگو نمی خوام بگم که شهرداری داره تبلیغاتی کار می کنه ولی این که از مال بیت المال خرج کن حالا خرج شهر، تا برای خودشون آبرو جمع کنن باز هم برای انتخابات نه اخلاقا و نه شرعا درست نیست فکر یکن کی خواست برا انتخابات بیاد که راس قدرت نیست. اون وقت چطور می خواد با کسی که این همه امکانات دستشه رقابت کنه. این کجاش رقابت سالمه هر چند که مخالف اینم هستم که نیت خوانی بشه و هر کی هر کار کرد بگیم برا انتخاباته ولی در رابطه با بعضی افراد نیت خوانی لازم نیست چون خودشون علنا اعلام می کنند آدم مطالبت رو که می خونه یاد اون شعر می افته که همه چی آرامه، من چقد خوشبختم ........ جان دست بردار از پاچه خواری خوش باشی

فرار از سبزوار

سلام وادب و احترام میخواستم ازتون یه خواهش بکنم که گزارشی تهیه کنید از مسئولین رده اولی شهرستان که چرا معضل بیکاری در بین جوانان در سبزوار اصلا" حل نمی شود چه در دوره ریاست جمهوری قبلی ها و چه الان ازشون بپرسید که چرا معضل بیکاری را در شهرستان کاهش یا ریشه کن نمیکنن. بهشون بفرمایید که اکثر جوانان متاهل و متعهد و تحصیلکرده سبزواری به شهرستان ها و شهرهای اطراف برای کار چه اداری و چه خصوصی می روند من خودم 5 نفر از دوستان و آشنایان سراغ دارم که به علت نبود کار در سبزوار به شهرهای همجوار ازقبیل : نیشابور ، جوین ، بجنورد ، کاشمر ، خلیل آّباد و حتی مشهد رفتند و خانواده های آنها هم راضی نیستند که دور شوند از محل زندگی و زیستگاهشون. خواهش دارم یه گزارشی مفصل تهیه کنید تشکر فراوان از اسرار نامه خوبتون و مطالب ارزشمندتان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما